Dreuf Startet 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2018 Til sommeren ser det ut til at jeg kommer til å seile noe alene til destinasjon og at frue og poden kommer etter i bil. Forhåpentligvis gir dette litt flere turer utpå enn hva vi hadde forrige sommer. Legge til i bås, som f.eks på gjestehavna i TBG går som oftest greit om det ikke er for ille vær. Blir litt på halv-tolv til man har fått festet fortøyningene, men det greier man som oftest å trekke inn igjen. Men så tenkte jeg på Verdens Ende, der har de sånne bøyer uti sjøen (om vi ser bort ifra longside plassene), noen tips om hvordan man legger til på en sånn alene? Tenkte først på å bakke inntil brygga der hvor det går, feste fortøyninger akter, for så å sette båten i gir fremover så den forhåpentligvis henger rett frem og så ro ut ett tau til bøya med jolla. Dette er vil bli en veldig stresset situasjon frem til tauet er på plass og man er tilbake i båten. Og potensielt skummelt om fortøyningene skulle løsne med skuta i gir... Hvordan legger dere til alene på slike plasser, dere som kan det? :) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Ikke at jeg er en ekspert, men tror jeg ville forsøkt å få tauet festet i bøya, feste det i baugen feks hvis du rygger inn, tre tauet gjennom øyet i bøyen og tilbake til båten. Da har du kontroll på baugen og kan slippe ut tauet mens du bakker inn mot brygga. Når du da er nærme nok brygga kan du feste tauet bak der du sitter, hoppe i land med ett tau og fortøye. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg har en sånn metallhakedings som en kan feste tau i og som jeg kan hekte inn i toppen av bøyer. Har ikke brukt den men de som eide båten før mente den var uunnværlig. Men en må tre om til tau etter en har lagt til. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Jeg har en sånn metall-dings fra biltema. Tilsvarende denne: https://www.marineshop.no/fortøyning/bøyer-og-blåser/bøyekrok-kvikskroken-rustfri-80cm-115459-p0000169881 Den er helt genial med ett unntak; på bøyene på VerdensEnde så er den for "stram" i kroken så den setter seg fast. Kanskje jeg må prøve å utvide den litt. Edit: Om man trer om til tau etter man har lagt til så gjør det jo ikke noe om den sitter litt, vi gjorde ikke det sist. Jeg har også kjøpt en sånn Robship Hook&Moor som jeg liker bedre, den setter seg ikke fast. Man har kanskje tid til å feste ett tau i bøya selv om man er alene? Har bare lagt til en gang på sånn og var så stresset at hvor lang tid jeg egentlig hadde på meg husker jeg ikke. Var første gang jeg og fru var utenfor hjemmehavn med seilbåten. Redigert 31.Januar.2018 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Vi har brukt en rustfri bøyekrok som kan hektes i bøya og ligge som permanent fortøyning, du får den blant annet på marineshop.no: Kvikskroken Enkel og solid og relativt lett å hekte på og av. Har brukt vanlig, lang og ikke for tykk trosse med pålestikk, men har tenkt å kjøpe en Ankarolina flat ankerline på rull slik at den kan være klar permanent på hekken til enhver tid. Forenkler i alle fall en del av prosessen. Redigert 31.Januar.2018 av Sjøstein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 ...legg deg midlertidig på en båt, og ro ut bøyefeste etterpå. Verdens ende i sommerferien er det knapt med plasser/ mye folk, så bakk inn mellom to båter, heng på dem midlertidig og så kan du praie en i jolle til å feste i bøya. Blåser det for ille er det tryggest å ankre muligens, til du har fått tenkt deg om... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg ville i hvert fall ikke gått av båten imens den står i gir! Men forstår det slik at du har slått det fra deg. Som de andre tror også jeg det er lurt å få en tamp i bøya før du fester i kaia. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Hei Om Ankorlina di er slik som mine var, er dei lite egna. Dette fordi bandet er festa inne i trommelen. Det er lite gunstig om du må sleppa bander og koma deg bort. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Er i samme situasjon som trådstsrter Anbefaler denne eboken her https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00U01QTIQ/ref=tmm_kin_title_0?ie=UTF8&qid=&sr= Der får man mange ideer. Har ikke fått prøvd ut alle teknikkene enda, så gleder meg til sommeren. Har tenkt litt på situasjonen du beskriver og planen min er å bruke en slik krok som de foreslår her, men så la linen løpe fra kryssholt i baugen tilbake til vinsj i cockpit. Derreter fester jeg kroken til bøyen fra cockpit når jeg bakker inn og deretter haler inn på vinsjen. Vil så bruke en hook and moor, crazy duck e.l til å få festen en fortøyning til bryggen. På denne måten forlater man aldri styreposisjon. Redigert 31.Januar.2018 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg seiler mye alene, og mitt beste triks for å legge til i havn på en noenlunde elegant måte er å henge på en baugfender, kjøre baugen pent inn i brygga og så holde båten i ro med propellen i gang (styre med roret slik at båten står rett ut fra brygga). Da har jeg god tid til å orden med fortøyninger (og motsatt rekkefølge ved avgang). Om det er flytebøye/påle som skal holde båten ut fra brygga hekter jeg på en line vha en hurtigsjakkel, og lar denne bare gli overbord på vei inn. Strammer den så opp etter at baugfortøyning er festet. Gjelder å ha oppmerksomhet slik at tau ikke havner i propellen om man skulle måtte gå ut igjen midtveis.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 En eller annen form for krok i enden på et langt nok tau ville jeg satset på. Før jeg arvet en slik bøyekrok hadde jeg noen forsøk der jeg prøvde å legge til på en SXK bøye i litt kraftig vind med båt med bra vindfang (NordWest 420). Bare meg ombord. Det funket definitivt ikke. Fikk tauet gjennom bøya - men klarte ikke å holde igjen så jeg fikk slått det fast. Med bøyekrok kan man feste tauet i begge ender i båten og stramme opp senere. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Takk for alle tips over samt boktips. Den skal kjøpes i kveld. Legge til long-side alene så er det spring som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 utvilsomt spring ja - uansett om du er alene eller har folk med deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg har samme erfaringer som Bitteliten med min Forbina 10000 og NW390. Almindeligt kaos og stress hvis man ikke planlægger og har det rette udstyr. Jeg noterer, at du vil have agterenden ind mod bryggen. Det gør det noget sværere at styre, synes jeg. Mit teknik når jeg har været alene i båden er at rigge et (langt nok) tov til med en bøjekrog af typen som er linket til ovenfor. Husk at fastgøre den ene ende til et krydsholt i båden, så enden ikke detter i vandet. Fendre godt af til begge sider og langt nok fremme og så sejle ind med stævnen først. Sejle tæt forbi bøjen og kroge den. Fortsætte ind mod pladsen og håbe, at der står lidt hjælpsomme mennesker, der holder stævnen fast indtil man kan få i hvert fald den ene af de to forfortøjninger på. Stramme op bagtil og så ordne detaljerne. Et brugbart alternativ har været at sejle ind broen, gøre fast i broen og evt. nabobåden og så hurtigt søsætte jollen og ro ud med agterlinen. Men det kræver, at vinden er rigtig og at du igen går ind med stævnen først. Heldigvis har der som oftest været folk på kajen og i nabobådene, der har hjulpet med at holde båden indtil jeg er nået frem. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) med seilbåt, og spesielt uten baugpropell vil jeg fraråde å legge til med hekken inn, i hvertfall om det kan være fare for sidevind ved avreise. I praksis er det da vanskelig å få styrt båten ut mellom bøyene siden hekken "låses" mellom nabobåtene inntil man er klar av dem. Videre er det jo gjerne liner ut til bøyerekka man får trøbbel med. Redigert 31.Januar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg har ikke baugpropell, trengte ikke det på så liten båt ble jeg fortalt inne her :) Grunnen til at jeg tenkte hekken inn var at det er mye lettere å komme seg i land enn med baug inn. Men så har man jo da utfordringen med å gå ut igjen som jeg ikke har tenkt på før nå. Forrige gang vi låg til på sånn bøye (baug inn) så fikk vi problem med at den metall-dingsen linket til over satt fast, da ble det ikke på halv-tolv, mer halv-tre før vi kom oss løs. Men vi låg heldigvis med god avstand til båtene rundt oss så vi hadde god tumleplass dog pulsen var høy! Jeg trodde egentlig at jeg hadde bedre kontroll på skuta om jeg ligger med hekken inn og går med baug ut enn omvendt. Når jeg bakker ut så må jeg opp i god fart før den svinger mener jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Jeg bakker som oftest inn av overnevnte grunner, men det kommer an på båten. De fleste nyere seilbåter styrer veldig bra i revers og man har mer oversikt, kan kaste liner fra styreposisjon osv. Men jeg har en viktig regel: hekken mot vinden, så langt det lar seg gjøre. Da oppfører båten seg fint uten overraskelser. Dette er med å bestemme hvilke plasser jeg velger. Ang forlate bryggen med hekk inn har jeg ikke opplevd noen problem med dette. Ville tatt vekk kroken fra bøyen før avgang og lagt dobbelt løpende tau tilbake til cockpit. Da slipper man å forlate styreposisjon. Den boken jeg har linket til ovenfor har det som et viktig poeng, at man skal velge strategier og teknikker som gjør at man ikke må forlate styrepososjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Blåser det nok så har hekken gått mot vinden på begge seilbåtene jeg har eid. Så om det blåser og jeg ikke kan bakke rett mot vinden må jeg gå baug inn. Dreuf skrev 51 minutter siden: J Forrige gang vi låg til på sånn bøye (baug inn) så fikk vi problem med at den metall-dingsen linket til over satt fast, da ble det ikke på halv-tolv, mer halv-tre før vi kom oss løs. Jeg ville tilstrebe å alltid fortøye sånn at en kan "kaste" fortøyningene overbord dersom det kniper. Bedre å komme seg greit ut og hente fortøyningene etterpå enn å ende med å gli ned på andre båter fordi en ikke fikk løs en fortøyning på et kritisk tidspunkt. Noe jeg forøvrig har prøvd selv med stort u- hell, faktisk flere ganger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Dreuf skrev for 6 timer siden: Takk for alle tips over samt boktips. Den skal kjøpes i kveld. Legge til long-side alene så er det spring som gjelder? Og også når du skal gå. Rett bruk av spring er ørten ganger sterkere enn trøstere, og mye kulere da ;-). Har gått ut på spring med kuling og skvalpesjø rett i siden med seilbåt. Og du kan bruke spring "begge veier", dvs du kan klistre båten til brygga om du bakker inn for å ligge longside (spring fra foran midten av båten og frem på brygga) eller går inn på vanlig vis ( spring fra bak midten og bak på brygga, evt fra foran samtidig som du styrer ut fra brygga). Og når du skal gå ut kan du vri baug ut eller hekken ut vha spring. Baug ut- fest springen akter og frem på brygga, fendre godt på aktre hjørne av båten, bakk til hun vrir baugen ut. Hekk ut- fest spring foran på båten og bakover på brygge, gass på fremover og styr inn mot brygga. Trenger du mye krefter for å gå i fra så velg hekk ut, du får normalt mer kraft fremover. Men jeg har også lagt til alene og "bare" tatt en fortøyning fra midten av båten og rett inn. Da kan båten vagle litt, men det gjør forsåvidt ikke noe, frem til du fester foran og akter. Finner mye på Youtube. Dette er relativt enkel fysikk med litt vinkler og sånn. Når du først skjønner grunnprinsippet så kan du får til det meste vha spring :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Vi går alltid inn og ut på spring. Vi er to ombord. Båten er 44 fot. Bra med vindfang pga dekkshus og høy rigg. En gang vi gikk ut fra en trang plass med båter foran og bak og bra med vind inn i sida kom det to karer løpende til da springet var i ferd med å stramme seg. De skjøv båten ut, vippet tauet/springet over pullerten på brygga og syntes de hadde reddet både dagen, båten og matrosens dag ???. Da var jeg glad vi har 10 hk propell i baugen og bra kraft i hovedmotoren. Kan vel si at skippern var litt ??? Etter dette presiserer vi alltid: Vi øver, vi sier i fra om vi trenger hjelp. Det hjelper. For det er ikke så mange som skjønner hva vi gjør når vi bruker spring. Redigert 31.Januar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Tror at en av de viktigste tingene hvis det er vanskelig er å gå inn en runde først for å observere og snakke med folk på kaia. Da står de klar til å ta imot når du kommer. Alternativt kan du fortøye baug inn og snu båten når kona kommer og kan kjøre mens du styrer med tauene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kenneth82 Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Ser for meg øynene på matrosen når de vippa tauet over pullerten ... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 I 2016 lagde hamnen.se 7-8 videoer som forklarer hvordan man legger til på ulike måter. https://www.hamnen.se/batkunskap/sjomanskap/lagg-till-som-ett-proffs-start-pa-en-serie.html nNederst på siden finner du linkene til de ulike avsnittene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Denne er jo greit for litt "tørrtrening" uten fare :-) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sfinxit.docktheboat&hl=no Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Har begynt å lese på boken linket til over. Gode beskrivelser og informative videoer sålangt. Anbefales til alle andre landkrabber! Skulle akkurat til å skrive at jeg savner videoer laget med drone, det gir en god oversikt på hva som skjer, men det ser jeg på videoene til hamne.se, gode videoer dette og. Spring ser jo ut som en lek (for de som kan det). Dette skal det trenes på til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.