Jump to content

Legge til alene med bøye i sjøen.

Dreuf

Recommended Posts

Til sommeren ser det ut til at jeg kommer til å seile noe alene til destinasjon og at frue og poden kommer etter i bil.

Forhåpentligvis gir dette litt flere turer utpå enn hva vi hadde forrige sommer.

Legge til i bås, som f.eks på gjestehavna i TBG går som oftest greit om det ikke er for ille vær.

Blir litt på halv-tolv til man har fått festet fortøyningene, men det greier man som oftest å trekke inn igjen.

Men så tenkte jeg på Verdens Ende, der har de sånne bøyer uti sjøen (om vi ser bort ifra longside plassene), noen tips om hvordan man legger til på en sånn alene?

Tenkte først på å bakke inntil brygga der hvor det går, feste fortøyninger akter, for så å sette båten i gir fremover så den forhåpentligvis henger rett frem og så ro ut ett tau til bøya med jolla.

Dette er vil bli en veldig stresset situasjon frem til tauet er på plass og man er tilbake i båten.

Og potensielt skummelt om fortøyningene skulle løsne med skuta i gir...

Hvordan legger dere til alene på slike plasser, dere som kan det? :)

Ikke at jeg er en ekspert, men tror jeg ville forsøkt å få tauet festet i bøya, feste det i baugen feks hvis du rygger inn, tre tauet gjennom øyet i bøyen og tilbake til båten. Da har du kontroll på baugen og kan slippe ut tauet mens du bakker inn mot brygga. Når du da er nærme nok brygga kan du feste tauet bak der du sitter, hoppe i land med ett tau og fortøye.

Jeg har en sånn metall-dings fra biltema.

Tilsvarende denne: https://www.marineshop.no/fortøyning/bøyer-og-blåser/bøyekrok-kvikskroken-rustfri-80cm-115459-p0000169881

Den er helt genial med ett unntak; på bøyene på VerdensEnde så er den for "stram" i kroken så den setter seg fast. 

Kanskje jeg må prøve å utvide den litt. 

Edit: Om man trer om til tau etter man har lagt til så gjør det jo ikke noe om den sitter litt, vi gjorde ikke det sist.

Jeg har også kjøpt en sånn Robship Hook&Moor som jeg liker bedre, den setter seg ikke fast. 

Man har kanskje tid til å feste ett tau i bøya selv om man er alene? Har bare lagt til en gang på sånn og var så stresset at hvor lang tid jeg egentlig hadde på meg husker jeg ikke.  Var første gang jeg og fru var utenfor hjemmehavn med seilbåten.

Redigert av Dreuf (see edit history)

Vi har brukt en rustfri bøyekrok som kan hektes i bøya og ligge som permanent fortøyning, du får den blant annet på marineshop.no: Kvikskroken

Enkel og solid og relativt lett å hekte på og av. Har brukt vanlig, lang og ikke for tykk trosse med pålestikk, men har tenkt å kjøpe en Ankarolina flat ankerline på rull slik at den kan være klar permanent på hekken til enhver tid. Forenkler i alle fall en del av prosessen.

Redigert av Sjøstein (see edit history)

Er i samme situasjon som trådstsrter

Anbefaler denne eboken her https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00U01QTIQ/ref=tmm_kin_title_0?ie=UTF8&qid=&sr= 

Der får man mange ideer. Har ikke fått prøvd ut alle teknikkene enda, så gleder meg til sommeren.

Har tenkt litt på situasjonen du beskriver og planen min er å bruke en slik krok som de foreslår her, men så la linen løpe fra kryssholt i baugen tilbake til vinsj i cockpit. Derreter fester jeg kroken til bøyen fra cockpit når jeg bakker inn og deretter haler inn på vinsjen. Vil så bruke en hook and moor, crazy duck e.l til å få festen en fortøyning til bryggen. På denne måten forlater man aldri styreposisjon. 

Redigert av magnuje (see edit history)

Jeg seiler mye alene, og mitt beste triks for å legge til i havn på en noenlunde elegant måte er å henge på en baugfender, kjøre baugen pent inn i brygga og så holde båten i ro med propellen i gang (styre med roret slik at båten står rett ut fra brygga). Da har jeg god tid til å orden med fortøyninger (og motsatt rekkefølge ved avgang). Om det er flytebøye/påle som skal holde båten ut fra brygga hekter jeg på en line vha en hurtigsjakkel, og lar denne bare gli overbord på vei inn. Strammer den så opp etter at baugfortøyning er festet. Gjelder å ha oppmerksomhet slik at tau ikke havner i propellen om man skulle måtte gå ut igjen midtveis....

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

En eller annen form for krok i enden på et langt nok tau ville jeg satset på.

Før jeg arvet en slik bøyekrok hadde jeg noen forsøk der jeg prøvde å legge til på en SXK bøye i litt kraftig vind med båt med bra vindfang (NordWest 420). Bare meg ombord. Det funket definitivt ikke. Fikk tauet gjennom bøya -  men klarte ikke å holde igjen så jeg fikk slått det fast. Med bøyekrok kan man feste tauet i begge ender i båten og stramme opp senere.

Jeg har samme erfaringer som Bitteliten med min Forbina 10000 og NW390. Almindeligt kaos og stress hvis man ikke planlægger og har det rette udstyr.

Jeg noterer, at du vil have agterenden ind mod bryggen. Det gør det noget sværere at styre, synes jeg. Mit teknik når jeg har været alene i båden er at rigge et (langt nok) tov til med en bøjekrog af typen som er linket til ovenfor. Husk at fastgøre den ene ende til et krydsholt i båden, så enden ikke detter i vandet. Fendre godt af til begge sider og langt nok fremme og så sejle ind med stævnen først.

Sejle tæt forbi bøjen og kroge den. Fortsætte ind mod pladsen og håbe, at der står lidt hjælpsomme mennesker, der holder stævnen fast indtil man kan få i hvert fald den ene af de to forfortøjninger på. Stramme op bagtil og så ordne detaljerne. 

Et brugbart alternativ har været at sejle ind broen, gøre fast i broen og evt. nabobåden og så hurtigt søsætte jollen og ro ud med agterlinen. Men det kræver, at vinden er rigtig og at du igen går ind med stævnen først.

Heldigvis har der som oftest været folk på kajen og i nabobådene, der har hjulpet med at holde båden indtil jeg er nået frem. 

med seilbåt, og spesielt uten baugpropell vil jeg fraråde å legge til med hekken inn, i hvertfall om det kan være fare for sidevind ved avreise. I praksis er det da vanskelig å få styrt båten ut mellom bøyene siden hekken "låses" mellom nabobåtene inntil man er klar av dem. Videre er det jo gjerne liner ut til bøyerekka man får trøbbel med.  

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har ikke baugpropell, trengte ikke det på så liten båt ble jeg fortalt inne her :)

Grunnen til at jeg tenkte hekken inn var at det er mye lettere å komme seg i land enn med baug inn. Men så har man jo da utfordringen med å gå ut igjen som jeg ikke har tenkt på før nå.

Forrige gang vi låg til på sånn bøye (baug inn) så fikk vi problem med at den metall-dingsen linket til over satt fast, da ble det ikke på halv-tolv, mer halv-tre før vi kom oss løs.

Men vi låg heldigvis med god avstand til båtene rundt oss så vi hadde god tumleplass dog pulsen var høy! 

Jeg trodde egentlig at jeg hadde bedre kontroll på skuta om jeg ligger med hekken inn og går med baug ut enn omvendt.

Når jeg bakker ut så må jeg opp i god fart før den svinger mener jeg..

Jeg bakker som oftest inn av overnevnte grunner, men det kommer an på båten. De fleste nyere seilbåter styrer veldig bra i revers og man har mer oversikt, kan kaste liner fra styreposisjon osv. 

Men jeg har en viktig regel: hekken mot vinden, så langt det lar seg gjøre. Da oppfører båten seg fint uten overraskelser. Dette er med å bestemme hvilke plasser jeg velger. 

Ang forlate bryggen med hekk inn har jeg ikke opplevd noen problem med dette. Ville tatt vekk kroken fra bøyen før avgang og lagt dobbelt løpende tau tilbake til cockpit. Da slipper man å forlate styreposisjon. Den boken jeg har linket til ovenfor har det som et viktig poeng, at man skal velge strategier og teknikker som gjør at man ikke må forlate styrepososjon. 

Guest Avmønstret#

Blåser det nok så har hekken gått mot vinden på begge seilbåtene jeg har eid. Så om det blåser og jeg ikke kan bakke rett mot vinden må jeg gå baug inn. 

Dreuf skrev 51 minutter siden:

J

Forrige gang vi låg til på sånn bøye (baug inn) så fikk vi problem med at den metall-dingsen linket til over satt fast, da ble det ikke på halv-tolv, mer halv-tre før vi kom oss løs.

Jeg ville tilstrebe å alltid fortøye sånn at en kan "kaste" fortøyningene overbord dersom det kniper. Bedre å komme seg greit ut og hente fortøyningene etterpå enn å ende med å gli ned på andre båter fordi en ikke fikk løs en fortøyning på et kritisk tidspunkt. Noe jeg forøvrig har prøvd selv med stort u- hell, faktisk flere ganger ;-)

Guest Avmønstret#
Dreuf skrev for 6 timer siden:

Takk for alle tips over samt boktips. Den skal kjøpes i kveld.

Legge til long-side alene så er det spring som gjelder? 

Og også når du skal gå. Rett bruk av spring er ørten ganger sterkere enn trøstere, og mye kulere da ;-). Har gått ut på spring med kuling og skvalpesjø rett i siden med seilbåt. Og du kan bruke spring "begge veier", dvs du kan klistre båten til brygga om du bakker inn for å ligge longside (spring fra foran midten av båten og frem på brygga) eller går inn på vanlig vis ( spring fra bak midten og bak på brygga, evt fra foran samtidig som du styrer ut fra brygga). Og når du skal gå ut kan du vri baug ut eller hekken ut vha spring.

Baug ut- fest springen akter og frem på brygga, fendre godt på aktre hjørne av båten, bakk til hun vrir baugen ut. Hekk ut- fest spring foran på båten og bakover på brygge, gass på fremover og styr inn mot brygga. Trenger du mye krefter for å gå i fra så velg hekk ut, du får normalt mer kraft fremover.  

Men jeg har også lagt til alene og "bare" tatt en fortøyning fra midten av båten og rett inn. Da kan båten vagle litt, men det gjør forsåvidt ikke noe, frem til du fester foran og akter. 

Finner mye på Youtube. Dette er relativt enkel fysikk med litt vinkler og sånn. Når du først skjønner grunnprinsippet så kan du får til det meste vha spring :-)

Vi går alltid inn og ut på spring. Vi er to ombord. Båten er 44 fot. Bra med vindfang pga dekkshus og høy rigg. En gang vi gikk ut fra en trang plass med båter foran og bak og bra med vind inn i sida kom det to karer løpende til da springet var i ferd med å stramme seg. De skjøv båten ut, vippet tauet/springet over pullerten på brygga og syntes de hadde reddet både dagen, båten og matrosens dag ???. Da var jeg glad vi har 10 hk propell i baugen og bra kraft i hovedmotoren. Kan vel si at skippern var litt ???

Etter dette presiserer vi alltid: Vi øver, vi sier i fra om vi trenger hjelp. Det hjelper. For det er ikke så mange som skjønner hva vi gjør når vi bruker spring. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har begynt å lese på boken linket til over. Gode beskrivelser og informative videoer sålangt. Anbefales til alle andre landkrabber!

Skulle akkurat til å skrive at jeg savner videoer laget med drone, det gir en god oversikt på hva som skjer, men det ser jeg på videoene til hamne.se, gode videoer dette og.

Spring ser jo ut som en lek (for de som kan det).

Dette skal det trenes på til sommeren! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...