Jump to content

Sprit eller multifuel-koker i åpen båt, erfaringer??

jotto

Recommended Posts

Jeg prøver å finne en praktisk måte å koke opp vann i (åpen) båt. Jeg har fått med meg at portable gassbrennere er en sikkerhetsrisiko, men installasjon av fast anlegg er ikke aktuelt.

Jeg har sett på en spritbrenner som denne: 

https://seatronic.no/kjol-og-kok/kokeapparat-og-komfyrer/kokeapparater/dometic-origo-one-rodsprit-kokeapparat-med-1-bluss

Er det noen som har erfaring med det? 2000W burde jo i teorien holde greit, men en del forsvinner vel ut i lufta. Hvordan fungerer den med litt vind?

Det er bare snakk om å koke opp en liter vann til kaffe, men jeg vil helst ikke bruke en halvtime på det.

Eventuelt en multifuel-brenner på f.eks. parafin: https://www.xxl.no/optimus-optimus-polaris-optifuel-brenner/p/1111782_1_style

Guest Avmønstret#

Origo spritbrenner syns jeg er trege greier, og i lukka båt stinker det, selv med "ren fyr". Pluss all fukten så duggen renner. 

Sånn brennere syns jeg blir for vagglete greier til å bruke i båt, og de har vel heller ikke noen flammevakt eller noe. 

Ville kjøpt den gassbrenneren på Maritim med flammevakt og tatt flasken ut etter bruk. Da blir det så sikkert det kan bli i mine øyne. 

Sprit blir jo ofte regnet som "sikkert" siden kokeapparatene er trykkløse. Vær dog oppmerksom på at spriten i seg selv kan lage en mengde ulykker om en ikke lærer seg å håndtere den. Jeg hadde heller gått for multifuel- eller gass brenner.

Jeg har hatt den tvilsomme opplevelse å lese i gjesteboken på brannskaderavsnittet på Haukeland Sykehus. Drøyt halvparten av historiene der er spritskader... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Gassbrenner ser jeg på som helt uproblematisk, har aldri vært utsatt for gass på ville veier, men ser på det som en selvfølge at beholdere blir oppbevart med drenering til friluft.

Spritbrennere, parafinlamper og annet som kan bli utsatt for ukontrollert forbrenning derimot, det er bannlyst innendørs hos meg. Jeg har sett både sprit og parafinbrennere hvor temperaturen har gått helt bananas og flommen av brensel har tatt helt av. Har også hatt parafinlamper, som grunnet ukyndig bruk har levert så mye dritt etter at brukeren har trodd den var slukket, at røykvarsler ble utløst gang på gang og rommet måtte luftes gjentagne ganger om natten. Det viste seg at veken var skrudd ned i den tro at flammen slukket (i stedet for å blåse ut flammen), slik at den sto og glødet og antagelig sendte ut kullos som kunne forgiftet de sovende om ikke røykvarsler hadde reagert. Etter denne hendelsen er all parafinbruk innendørs historie.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Sondreland skrev 10 minutter siden:

Hva med å legge gassflasken i en litt beskyttende pose i baugluken? Disse er jo gjerne drenert rett ut gjennom siden.

Jeg tenkte på det ja. Det er drenering ut fra baugluka på den gamle båten, men jeg kan ikke se det på noen bilder på den nye (Enduro 805).

Edit: Der er det ja :) Da er baugluka et bra sted å legge den:

1178784_-_photo_1_1512461540_img.jpg

Redigert av jotto (see edit history)

har selv hatt flere sprit koke apparater. jeg syns også dei stinker,soter er trege spesielt i litt vind. bruker i dag B.T. sitt koke apparat uten flammesikring. den er bra effektiv , rask og renslig hvis ikke du bruker den i for mye vind. den står stødig.  ved ditt bruk så koker du jo mens du følger med. etter bruk så skrur du den av og lar det kjøle seg ned. dette er veldig enkle operasjoner. når den er kald så  "kobler" du gassen ut med med hendelen,og setter apparatet oppi kufferten.  må si at jeg syns det kokeapparatet der er genialt lettbrukt og praktisk.  den har tilogmed norsk bruksannvisning !  jeg har hatt mitt i 3-4 år og har ingenting   å klage på.

Redigert av halleland (see edit history)
Guest Avmønstret#
jotto skrev 30 minutter siden:

Edit: Der er det ja :) Da er baugluka et bra sted å legge den:

Sånn vanntett sekk og ned i baugluka etter bruk så blir det bra :-). Men de flaskene ruster nesten bare på sjøutsikten så vær forberedt på å måtte kaste noen før de er tomme selv om du lagrer de etter beste evne. 

Jeg er veldig fornøyd med spritapparat. Har sånn med to bluss og stativ oppå (helt likt det gassapparatet jeg hadde før). Fordelen er at du slipper slanger, slangeklemmer og alt stæsj som skal hit og dit, samt at hele apparatet - uten flasker og slanger og alt det der - kan løftes opp og tas med hjem når båten skal hvile. Nå er jo både inne- og ute-miljø i trebåt langt annerledes enn i plast.  Du kan jo lage deg ei kasse du kan sette apparatet inni når du forlater båten. Ja, det lukter litt brent sprit, men jeg blir kvalm av en hver antydning til både brent og lekka gass, så for meg var det en befrielse. Før i verda lukta det slik i alle hytter, campingvogner og fortelt, sammen med matos og South State. I apparatet mitt ligger spriten inni ettelleranna slik at det ikke skvalper eller kan søles med. Det er altså overhodet ikke ildsfarlig i motsetning til gass. Skulle gjerne ha tatt et bilde av det, men det ligger vinterlagra og innpakka. I båten er det tomt.  

Redigert av Erik AN (see edit history)
Erik AN skrev for 2 timer siden:

I apparatet mitt ligger spriten inni ettelleranna slik at det ikke skvalper eller kan søles med. Det er altså overhodet ikke ildsfarlig i motsetning til gass.

Det er akkurat den holdningen jeg prøvde å fokusere på i mitt forrige innlegg: Sprit er "sikkert". Det er den overhode ikke om du ikke lærer å håndtere den riktig. Ikke dermed sagt at du, Erik AN, ikke kan det grunnleggende men tro bare ikke at sprit er ufarlig fordi "det er enkelt og trykkløst, ikke skvalper det heller". Spritsøl, f.eks. ved fylling, er nærmest usynlig, brenner med nesten usynlig flamme, gasser som bare det og gassen er lettantennelig og kan gjerne eksplodere... Vær forsiktig sier nå jeg, ingen kokeapparat er helt ufarlige og spritkokere er ekstra farlige fordi holdningen til de er "ufarlig".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ida Marie III skrev 24 minutter siden:

I en åpen båt slik trådstarter har, hadde jeg gått for gass med flammesikring..

Spritapparat koker utrolig seint.. men lukten av spritkoker er ikke noe problem i en åpen båt...

Det er riktignok en liten kabin foran (Nordkapp Enduro 805), men jeg har jo ikke tenkt å ta brenneren eller gassflaska med inn der.

Teoretisk kan vel gassen flyte utover dørken, over en 10 cm høy terskel og nedi kabinen, men da snakker man vel om en risiko av teoretisk interesse.

Kan nok det i teorien, men det er ikke all verdens gass i en slik liten flaske, og den blir for uttynnet av luften..

Den må ha rette metningen for å være farlig...

Kjøp deg en slik gass koker med flammesikring som de nevner lengre oppe i tråden her ...

Det er rimelig trygt...

Og sprit koker er ikke så ufarlig som mange tror... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...