Jump to content

Sprit eller multifuel-koker i åpen båt, erfaringer??

jotto

Recommended Posts

SveinHa skrev for 2 timer siden:

Ikke dermed sagt at du, Erik AN, ikke kan det grunnleggende men tro bare ikke at sprit er ufarlig fordi "det er enkelt og trykkløst, ikke skvalper det heller"

Det skal tilføyes at jeg, med oppvekst i det kaldeste innland er livredd for brann og kjøper "spesialsprit". Det er nok primært brann- og eksplosjonsredselen som gjør at jeg valgte rødsprit. Sjøl om faren for omfattende brann er vesentlig mindre i trebåt enn i syntetisk. Jeg føler (det er ikke helt logisk) at det er enklere med slike separate brennere enn alle mulige morkne slanger, korroderte slangeklemmer, gamle gassflasker som skal sjekkes, fraktes, byttes og alt slikt.

For bruk i en liten plastbåt med stadig slingring kan det gjerne hende at et gassapparat er tingen, men i min romme og stødige båt er det en kurant sak å bruke sprit (Og, for all del, det er ikke noe billig stormkjøkken, altså!)

Det hender jamnt og trutt at vi leser i avisa at noen sovner inn i gasslekkasje.

For øvrig blir det ikke brukt etanol til noe annet bruk i min båt. Jeg trur den andre spritbruken er en av de vesentligste årsakene til både gasskvelning og rødspritbrann. Ankerdrammen kommer gjerne sammen med anna arbeid i pentriet... 

Redigert av Erik AN (see edit history)

har omtrent vært borti alt av kokeapparater . sprit turkjøkken, aladin ovner petromax , propan, parafin primus forsvarets og i båt osv

i guttedagene gjorde vi mye rart som smalt og brant inkl dynamitt, krutt, fyrte på spraybokser og brant bensin og diesel

som voksen har jeg jobbet i nordsjøen og lært endel på sikkerhetskurs.

noen i nabolaget til foreldrene mine helte rødsprit på grillen, hele flaska eksploderte i lufta og 2 stykker fikk store brannskader.

jeg hadde biltema sitt billigapparat, men det er ikke trygt når  det blir noen år gammelt og i tillegg overvintret i båten. ( ikke lurt  - men slik var det )

så jeg kastet hele greia og gikk over til Origo spritapparat.

Men jeg gjorde dette da jeg er den eneste som bruker det, kan leve med at det er tregt og at jeg er svært klar over

farene. Hadde det blitt mye brukt hadde jeg selvfølgelig rigga til forskriftsmessig  propan løsning.

I min båt og til annen fritidsbruk i mange år før båten kom har jeg brukt parafin eller multifuel brennere med trykk. Enkeltbrennere til telt og annnet på land og en med to brennere og integrert tank fra Optimus i båten.

Jeg har aldri opplevd dette som utrygt eller vanskelig å håndtere. Og de brenner varmere enn andre løsninger jeg har prøvd, i tillegg til at de stort sett tåler mer trekk uten at flammen slukker. Jeg fyrer disse med fritidsparafin og har ikke sotproblemer.

Det beste er utvilsomt gass. Det er enklere og sikkert. Enkeltbluss /jetboil-type med liten butan/propan -flaske brukes av mange som seiler offshore regattaer, slik som Vendee Globe; jorden rundt alene non-stop. Virker ulogisk at de hadde valgt en løsning som er farlig for all koking i opp mot 100 dager offshore i en båt til 50 mill... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...