Jump to content

Politiet kan nå rekvirere RS i alle politidistrikter

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Redningselskapet vil og skal ikke gjøre politiarbeid. 

Ref https://www.ntbinfo.no/pressemelding/?releaseId=16591434

Det vil være naturlig å sammarbeide I de tilfeller det står om liv og helse uansett, søk og redning er og blir hovedprioritet for redningsskøytene.

Det som kommer I tillegg her er nok i de tilfeller politiet rekvirerer fartøy I forbindelse med beredskapsoppdrag. 

Væpnet politi i båter med rødt kors?

Politidirektøren sier "Avtalen vil føre til styrket beredskap og redusert responstid ved politioperative aksjoner."

I uttalelsene jeg finner står det ikke noen begrensninger om hva skøytene kan brukes til.

Kunne redningsskøyte i teorien rekvireres til hendelser som den på Utøya med væpnet politi om bord?

I pressemeldingen fra redningsselskapet henvises det til nettopp denne hendelsen. Hvis det var mange terrorister i en langvarig terroraksjon der man får hente ut sårede ville kanskje redningsskøyta som nøytral part kunne evakuere sårede. Med politi om bord på en redningsskøyte det gjøre at terrorister anser redningsskøytene som fiender. Det trenger vi ikke.

Bruken av det røde korset er sterkt regulert i Genevekonvensjonen og den norske straffeloven

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-2#§333

Står litt om det her;

http://tidsskriftet.no/2003/04/rett-og-urett/rode-kors-emblemet-skal-ikke-misbrukes

Jeg synes samarbeidet mellom politi og redningsselskap er bra, men hvis det gjelder annet enn redningsaksjoner synes jeg det går på bekostning av integriteten til det røde korset, og at det i tilfelle må fjernes fra redningsskøytene.

Bruken av det Røde korset og alt som ligner er lovregulert, og man skal ha tillatelse til å bruke det. Er det noen som kjenner til hvilken avtale redningsselskapet har? Hadde vært artig å se den.

Redigert; Ett av hovedprinsippene for Røde kors er vel at hjelpen er gratis? I så tilfelle er det vel betenkelig å komme med det røde korset på hvit bakgrunn og gjøre kommersielle oppdrag som tauing og lignende?

Ikke misforstå - etter tidligere konflikter er jeg nå svært positiv til redningsselskapet, men synes ikke de skal tøye strikken i forhold til bruk av akkurat det symbolet.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

mons skrev 38 minutter siden:

Redigert; Ett av hovedprinsippene for Røde kors er vel at hjelpen er gratis? I så tilfelle er det vel betenkelig å komme med det røde korset på hvit bakgrunn og gjøre kommersielle oppdrag som tauing og lignende?

Ikke misforstå - etter tidligere konflikter er jeg nå svært positiv til redningsselskapet, men synes ikke de skal tøye strikken i forhold til bruk av akkurat det symbolet.

Redningsskøytene gratis ??  Skriver regning med gaffel, selv om du er totalmedlem ..

Vedrørende det "Røde Korset", som egentlig er et flott malteserkors, så må ikke dette blandes sammen med Røde Kors sitt symbol som skal gi beskyttelse under væpnet konflikt. 

Fra RS sin hjemmeside: 

Kjennetegn på redningsfartøy. Under 2. verdenskrig fikk redningsskøytene malt malteserkors på styrhustaket, slik at de kunne identifiseres som redningsfartøyer fra luften.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

@mons, jeg trur du blander korta litt. Det røde korset på RS er ikke Rødekors, men et Malteserkors.

'Kjennetegn på redningsfartøy. Under 2. verdenskrig fikk redningsskøytene malt malteserkors på styrhustaket, slik at de kunne identifiseres som redningsfartøyer fra luften'

https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsselskapets-historie/

redigert:

UPS, der var @Gnisten raskere en meg 

Redigert av MagneG (see edit history)

Hvis jeg blander kortene er det antakelig lovstridig bruk.

Det røde korset på skøytene forbinder jeg umiddelbart med humanitær hjelp.

Ettersom dette kan bli en lang diskusjon legger jeg straffelovens paragraf 328 inn i fulltekst.

Se spesielt pkt 4C.

At Malteserkorset igjennom flere kriger har hatt akkurat den funksjonen som Røde Kors har styrker vel muligheten for misforståelser mer enn den viser en eventuell forskjell på korsene.

Straffeloven fra lovdata;

§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller
2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller
3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller
4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.

På samme måte straffes den som uheimlet bruker offentlig eller i rettsstridig øyemed:

a) en anerkjent eller i innland eller utland alminnelig brukt betegnelse på en internasjonal organisasjon eller merke eller segl som nyttes av en internasjonal organisasjon, dersom Norge er medlem av vedkommende organisasjon eller ved mellomfolkelig overenskomst har forpliktet seg til å verne mot bruk som nevnt,
b) kjennetegn eller betegnelse som ved mellomfolkelig overenskomst som Norge er bundet av, er bestemt til bruk i samband med hjelp til sårete og syke eller vern av kulturverdier i krig,
c) betegnelse, merke, segl eller kjennetegn som lett kan forveksles med noe som nevnt under bokstav a-b.

Den som ellers uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære noe for innehavere av særlige stillinger av øvrigheten bestemt eller godkjent kjennetegn eller noe dermed så likt, at forveksling lett oppstår, straffes med bøter. Det samme gjelder den, som uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed tillegger seg eller bærer noen norsk eller utenlandsk titel eller ærestegn.

Mons

Nå tuller du fælt mons. Hvis RS sin logo var en "rippoff" av Røde Kors sitt symbol ville vel dette vært slått ned på for lenge siden. 

Forøvrig er det ikke noe nytt at RS stiller til disposisjon sine fartøy til norske styresmakter. Helt uproblematisk er det nok ikke, men det synes jeg ikke RS sin "bistand" i middelhavet var heller...  

Fra RS sin hjemmeside: 

Etter krigen var det stort behov for transport. Redningsselskapets skøyter var i god stand. 22 av dem fikk oppdrag av norske styresmakter. De hadde oppdrag for marinen, helsestyresmaktene, Televerket, Vegvesenet og Norges Bank.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Dette er i utgangspunktet kun en formalisering av praksisen slik den er idag og en overenskommelse om finansieringen. 

Nemlig.

Det er liten / ingen endring i forholdet RS vs Politi i praksis såvidt eg har klart å spore. Overhodet ingen dramatikk.  Ingen alkokontroller eller gebyrblokk for manglende vest ombord. 

Når det er ledig kapasitet så bistår RS politiet i dag med personbefordring til ulykker eller anna nødvendig,  øvelser, søk, hundepatrulje osv.    Skipsfører ombord er øverste myndighet ombord uansett politimyndighet ombord, og avgjør alle oppdragsønsker fra politiet iht instrukser. Så ingen kan beordre en rs skøyte ut i for politiet skarpt oppdrag.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

mons skrev for 2 timer siden:

Væpnet politi i båter med rødt kors?

Politidirektøren sier "Avtalen vil føre til styrket beredskap og redusert responstid ved politioperative aksjoner."

I uttalelsene jeg finner står det ikke noen begrensninger om hva skøytene kan brukes til.

Kunne redningsskøyte i teorien rekvireres til hendelser som den på Utøya med væpnet politi om bord?

I pressemeldingen fra redningsselskapet henvises det til nettopp denne hendelsen. Hvis det var mange terrorister i en langvarig terroraksjon der man får hente ut sårede ville kanskje redningsskøyta som nøytral part kunne evakuere sårede. Med politi om bord på en redningsskøyte det gjøre at terrorister anser redningsskøytene som fiender. Det trenger vi ikke.

Bruken av det røde korset er sterkt regulert i Genevekonvensjonen og den norske straffeloven

https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-2#§333

Står litt om det her;

http://tidsskriftet.no/2003/04/rett-og-urett/rode-kors-emblemet-skal-ikke-misbrukes

Jeg synes samarbeidet mellom politi og redningsselskap er bra, men hvis det gjelder annet enn redningsaksjoner synes jeg det går på bekostning av integriteten til det røde korset, og at det i tilfelle må fjernes fra redningsskøytene.

Bruken av det Røde korset og alt som ligner er lovregulert, og man skal ha tillatelse til å bruke det. Er det noen som kjenner til hvilken avtale redningsselskapet har? Hadde vært artig å se den.

Mener du at du ikke synes RS skulle ha transportert politi til Utøya hvis de hadde hatt en båt i nærheten? Som andre har påpekt tror jeg du blander Røde kors og Redningsselskapet. For øvrig transporterer RS gjerne: brannvesen, lege, dykkere, politi, og mange andre som trenger båt for å gjennomføre sitt arbeid. 

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Jeg skjønner ikke at folk er imot samarbeid mellom etatene! Og jeg forstår heller ikke at etatene ikke har samarbeidet i større grad enn de har gjort hittil! Det er tross alt staten som finansierer det meste. Beredskap både sikkerhetsmessig og lovregulerende hadde blitt mye bedre om Forsvar, Kystvakt, Politi og Redingsselskapet hadde sammarbeid som en enhet og mot et felles mål! F.eks her i Trøndelag er det sørgelig at politiet har en Artic Circle med påhenger.. Så forresten Kystvakta bistod med båt for promillekontroll/vestkontroll i Molde for et par år siden. Syntes det var kjempegreier og at sånn bør det være..  Da jeg var i Marinen, hadde vi med tollere om bord og kontrolerte Russiske båter i Nordområdene.  I stedenfor at Kystvakt og Forsvar plasker rundt, kan de jo få sivile oppdrag, når de først er ute på sjøen likevel.. Nå er de jo ikke ute på sjøen i den grad nå som de var.. og MTB`ene som var meget anvennelige til kystseilas hvor som helst er jo hugget, og erstattet av Korvetter som knapt er ute av havna... Og det er mange medlemmer her som er eksperttetr til å kritisere Redningsselskapet og driften av den!!?? Hallo!!  kom med noe konstruktivt i steden.. se på hva de faktisk har gjort oppgjennom tidene! hvor mange har de assistert og hvor mange de har reddet fra den faktiske død!! Jeg er medlem og betaler gjerne inn ekstra også for å støtte de fantastiske flotte folkene som gjør en formidabel insats! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg fornemmer at RS har ambisjoner om makt.

Først snek de seg inn på arenaen for de lovgivende (f.eks  Redningsvest påbudet)

Nå entrer de scenen for de utøvende.

Mangler bare å skaffe seg litt dømmende makt da, så har man konsentrert alle typer maktutøvelse under en logo.

Kanskje de vurderer statskupp som neste naturlige progresjon  ?

For ordens skyld : Dette er satt på spissen og ironisk ment, men denne sammenblandingen av roller fra noen som ideelt sett har vært en ren, frivillig hjelpeorganisasjon ER faktisk ikke helt uproblematisk.

Jeg har ihvertfall hoppet av.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

31 minutes ago, mons said:

Ingen som har kritisert noen her. Spørsmålet er bruken av rødt kors som har sterke reguleringer i menneskerettighetene samtidig som man kanskje har med væpnede innsatsstyrker.

Det er vel det minste problemet.. er jo bare å sette en magnetplakat over symbolet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

mons skrev 39 minutter siden:

Ingen som har kritisert noen her. Spørsmålet er bruken av rødt kors som har sterke reguleringer i menneskerettighetene samtidig som man kanskje har med væpnede innsatsstyrker.

Redningsselskapet og Røde kors er to helt adskilte organisasjoner. RS symbol ble bukt lenge før Røde korset (eller halvmånen) ble beskyttet gjenom Genevekonvesjonen. 

Erik skrev 33 minutter siden:

Jeg fornemmer at RS har ambisjoner om makt.

Først snek de seg inn på arenaen for de lovgivende (f.eks  Redningsvest påbudet)

Nå entrer de scenen for de utøvende...

For ordens skyld : Dette er satt på spissen og ironisk ment, 

Skrivekunnskapene er vist ok sjølv om det skorter på lesekunnskapene :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...