Jump to content

Politiet kan nå rekvirere RS i alle politidistrikter

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

16 minutes ago, Hakkannen said:

Både den røde ringen og malteserkorset er synlig på dette bildet fra 1913. Den røde ringen kom først ja, men mener på at også malteserkorset kom rimelig kjapt på skroget etter de begynte med hvitmaling (de første skøytene var kun oljet i starten).

I stand corrected!  Det var godt jeg sa "jeg mener at ...", og ikke var for påståelig :smiley: Har nok fokusert for mye på seilmerket. Både Røde Kors og Genevekonvensjonen er uansett eldre.

Det jeg ikke fatter og begriper med diskusjoner som dette, er at det fokuseres på det som ei enkeltes øyne ses på som negativt, er et nødvendig samfunnsansvar. Politi kan med loven i hånd rekvirere det de har behov for å utøve oppdrag. På den annen side bør det vell også fokuseres på den negative fremstillingen av Redningselskapet .. Redningsselskapet består av i underkant av 200 faste ansatte på skøytene, og ca 1300 frivillige, som legger ned ca 350.000 ubetalte timer for å hjelpe og assisterer alle som er rundt og på sjøen, som det rett og slett pisses på. Hør med de i underkant av 15000 som fikk hjelp i 2016 eller 45 som berget livet hva de mener... 

Det som driver de som er på skøytene er den takknemligheten som de møter, det blikket og det den gleden når de blir tatt ombord i skøytene, får en varm kopp kaffe, et pledd og omtanke. Derfor spanderer de 1300 frivillige for enklete store deler av sin fritid på Redningsskøytene..

Guest Avmønstret#

En organisasjon med 10+ medlemmer vil til enhver tid ha noen som klager. Noen klager hele tiden uansett og uansett hva man gjør så er det noen flere som hiver seg på klaginga. 

Med stor medlemsmasse utgjør plutselig disse få flere hundre, kanskje tusen+. Og når de møtes på sosiale media i sine ekkokammer så kan inntrykket bli overveldende. 

--

Det er da man må reise blikket litt og ta innover seg at et stort flertall syns tjenestene en utøver er veldig gode og setter pris på det som blir gjort. 

Så skal man ikke avfeie de kritiske stemmene heller. Noen ganger kommer det noe som bør tas tak i, men i all hovedsak er det bare klaging fordi enkeltpersoner ikke forstår at en organisasjon ikke kan tilpasse seg preferansene til hvert enkelt medlem. Og når noen blir nok opphengt i egne preferanser og ikke evner kompromisser eller å sluke noen kameler for å oppnå ett større mål så starter de å klage. Veldig ofte så er det også kun klaging i sosiale media, de vil ikke ta ansvar ved å faktisk engasjere seg i organisasjonen for å få til de endringene de ønsker. De var der kun for å høste fordelene av alt det frivillige arbeidet. 

På ett punkt blir det helt riktig at en melder seg ut. Og da burde en vel kanskje også klappe igjen egentlig... deltakelse og medlemskap er frivillig. 

--

Samlet sett vil jeg si at frivillige og ansatte i slike organisasjoner bør skjerme seg fra klaginga. Og som de sier i utlandet; "keep up the good work". 

Utveksling av meninger og synspunkter har aldri vært negativt, uansett om man tilhører minoriteten eller majoriteten. Så får man heller godta at enkelte bruker hersketeknikker med nedsettende klengenavn og betegnelser som "ekkokammer" og lignende fraser for å forherlige egne synspunkter.

Eller skulle for eksempel ikke Norges minste politiske parti ha rett til å uttale seg, eller overhode ikke ha meninger som kunne være riktige, siden den "andre siden" er i overtall? De har vel sitt "ekkokammer" de også, eller hva?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev 24 minutter siden:

Utveksling av meninger og synspunkter har aldri vært negativt, uansett om man tilhører minoriteten eller majoriteten. Så får man heller godta at enkelte bruker hersketeknikker med nedsettende klengenavn og betegnelser som "ekkokammer" og lignende fraser for å forherlige egne synspunkter.

Eller skulle for eksempel ikke Norges minste politiske parti ha rett til å uttale seg, eller overhode ikke ha meninger som kunne være riktige, siden den "andre siden" er i overtall? De har vel sitt "ekkokammer" de også, eller hva?

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Hei Bjove

Det var vel jeg som satte litt fyr på denne diskusjonen med spørsmålet om det røde korset. 

Jeg er medlem og hvis jeg har kritisert nssr er det ikke tilsiktet.

Jeg tror at det verste som kan skje i en slik organisasjon er at medlemmene ikke engasjerer seg i verdivalg og hva organisasjonen skal drive med. Da dør den på rot. Såvidt jeg skjønner har nssr åpnet for bevæpnet politi i båter som har et merke verden forbinder med røde kors og ingen våpen.

Saken er på vei oppover i Røde korssystemet. Tror at redningsselskapet som vi eier og setter umåtelig pris på er tjent med å vurdere om de skal tillate slik bruk alternativt fjerne korset i logoen før det evt blir avklart at de har en kontrakt som bryter med Genevekonvensjonen.

Hvorfor i alle dager skal de bruke et rødt kors hvis de ikke vil følge grunnprinsippene folk forbinder med et slikt kors?

Neste spørsmål utfra argumentene i debatten blir om væpnet politi eller militærmakt har rett til å rekvirere og bruke feks en ambulanse med rødt kors. Er nødretten sterkere enn menneskerettighetene?

Mons

Norge er et fredelig land med svært lite politi og lang utrykningstid også langs landeveien. Det går stort sett bra fordi drapsraten i dette landet er så lav.(I 2015 ble det drept flere i Gøteborg enn i hele Norge). Når det skjer alvorlige hendelser sitter imidlertid kritikken løst jf. Utøya, bussdrapene i Årdal osv.Dette går på politiets manglende evne til å ta seg fram til hendelsen og stanse volden. Ved hendelser som dette teller faktisk tiden, også sekundene. Ved massedrap blir i gjennomsnitt en drept hvert syvende sekund. Jeg trodde medlemmene på denne siden hadde litt kunnskap om hva som skal til for å ta seg hurtig og sikkert fram til vanns i dette landet. Om vi skal være realistiske så er det kun RSS som kan tilby denne løftekapasiteten til politiet. Det er ikke alltid man kan velge den løsningen som er politisk mest korrekt. Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg.(sitat politimester Willy Haugli)

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Vi får vente og se åssen det utvikler seg bår politi står på land uten båt og vil ha en promille kontroll. Hva de sier ikke skal skje og hva som skjer i praksis er ofte helt forskjelligt

Renspikka tull.

Hva er årsaken til at du insinuerer at både politiets innsatsleder og båtføreren på redningsskøyten skal bryte avtalen mellom Redningsselskapet og Politidirektoratet for å gjennomføre kontrollvirksomhet? 

Hva legitimerer en slik påstand som definitivt prøver å undergrave tillit til begge organisasjoner ?

Guest Avmønstret#
Kyrholmen skrev 56 minutter siden:

Renspikka tull.

Hva er årsaken til at du insinuerer at både politiets innsatsleder og båtføreren på redningsskøyten skal bryte avtalen mellom Redningsselskapet og Politidirektoratet for å gjennomføre kontrollvirksomhet? 

Hva legitimerer en slik påstand som definitivt prøver å undergrave tillit til begge organisasjoner ?

Ett sted må jo grensa gå. Om politiet står ombord i en RS skøyte og blir vitne til noe de faktisk må gripe inn i så må de gripe inn. En overordna avtale endrer vel ikke på det? Hva skal de gjøre da, løpe innunder og gjemme seg til de er fremme ved "oppdraget"?

Offentligheten kan jo heller ikke stå å se på at politiet ignorerer åpenbare lovbrudd fordi det er en "avtale" mellom RS og politiet. 

--

Jeg syns hele debatten er flisepspikkeri, men en kan ikke ignorere problemstillingen helt heller. 

Er politi på vei til/dra oppdrag har de stort sett ikke tid til å slå ned på bagatellmessige forhold. Da må det bagatellmessige forholdet være mer alvorlig enn det de er på vei til og da er det ingen bagatell lengre.Det har aldri vært meningen at alle skal tas for alt hele tiden og er det sted hvor oppdagelsesrisikoen er lik 0 så er det på sjøen. 

Etter mitt syn er dette en fornuftig avtale som sikrer at også de som bor/oppholder seg utenfor tettbygd strøk også kan få bistand av politi. Den muligheten har fram til d.d vært teoretisk.

mons skrev for 23 timer siden:

Neste spørsmål utfra argumentene i debatten blir om væpnet politi eller militærmakt har rett til å rekvirere og bruke feks en ambulanse med rødt kors. Er nødretten sterkere enn menneskerettighetene?

Er ikke unormalt at ambulansebåter blir brukt å transportere nåde politi og brannvesen i mitt nærområde.

De fleste har jo forståelse for at politi kan ha behov for å komme seg kjapt frå A til B...

eam skrev 2 minutter siden:

Hva om det er en som ligger utpå og båten begynner å ta inn vann, ber om assistanse og de skal være der om 15 min så kommer det tilbakemelding om at redningsskøyta er rekvirert til et oppdrag for politiet. Hva kan utfallet bli? Kan det bli gambling med menneskeliv, hva blir prioitert mon tro?

To situasjoner kan alltids oppstå parallelt  ... uavhengig om det er politiet som rekvirerer eller ikke...

En må  alltid prioritere i slike situasjoner... intet nytt i det...

"Redningsskøytenes førsteprioritet er å levere søk- og redningsberedskap (SAR) koordinert av hovedredningssentralene. Gjennom beredskapsavtalen kan politiet rekvirere redningsskøyter i alle politidistriktene i akutte situasjoner. Ved samtidskonflikt vil SAR-oppdrag normalt ha førsteprioritet". sakset fra politiet.no

Liv legeme helbred har alltid første prioritet for alle nødetater og ellers for resten av samfunnet.

eam skrev 44 minutter siden:

Hva om det er en som ligger utpå og båten begynner å ta inn vann, ber om assistanse og de skal være der om 15 min så kommer det tilbakemelding om at redningsskøyta er rekvirert til et oppdrag for politiet. Hva kan utfallet bli? Kan det bli gambling med menneskeliv, hva blir prioitert mon tro?

Prøv å Snu problemstillingen din:

Politiet får melding om en rabiat bevæpnet mann på en ikke landfast øy, nærmeste politibåt eller helikopter er kanskje flere timer unna.                                                                                          RS ønsker ikke å bistå med transport i tilfelle noen skulle komme i havsnød.

Hva kan da utfallet bli @eam?

Me har jo fleire advokatar her inne på dette forumet.

Ein avtale som gjer Redningsselskapet 3.5 millionar kroner i året, pluss 10.000 kroner i timen for alt utover 100 oppdrag, skulle ikkje den ha vore lyst ut på anbod?

Politidirektoratet har vel ikkje høve til å handle slik som dei sjølv ynskjer, dei lyt vel forhalde seg til reglane om offentlege anskaffingar dei og?

Kyrholmen skrev On 4.2.2018 at 14.54:

Renspikka tull.

Reinspikka tull? Hvem er det du egentli trur vi snakker om? Vi snakker faktisk om noen maktsyke, tiltaksløse, hjernedøde idioter som trur de kan gjøre hva de vil, kun siden de er politi. Og den påstanden der har blitt bevist flere ganger 

Jeg vedder faktisk en full bensin/dieseltank på at det blir skriverier om at politiet har gjort oppdrag fra redningsskøytene som de lissom ikke skal gjøre sånn avtalen demmes er idag

Vil tippe RS UNI i kragerø blir den første som blir brukt til promille kontroll til sommeren, når politiet har kjørt istykker båten IGJEN (sist gang de kjørte den istykker, klarte de å knuse hardtoppen og sekke rib'n med 2x300) men de kjørte den jo istykker 3-4ganger i 2017

All Ære til de frivillige og fast ansatte hos RS, men jeg tviler sterkt på at de sier Nei, når politiet står ombord og ber skipper og bestmannen i skøyta gjøre ditten og datten og politiet står bak og skryter av hvor viktig jobb de gjør nå

Men håper virkelig at jeg tar feil, for det er faktisk ganske viktigt at politiet kommer seg rundt i skjærgården

Guest Avmønstret#
Grønngylt skrev 10 minutter siden:

Ikke noe problem det, men RS skøytene skal være en nøytral trygghet, man skal ikke bli nervøse og føle en usikkerhet når man ser de store hvite og røde båtene komme uansett om man drikker cola eller en sixpack

Mtp at RS tar refusjon hos forsikringa, som ofte har en klausul ifht å føre båten med rus så bør en vel være nervøs om en er rusa. Også om de ikke har politi ombord... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...