Jump to content

Kjøp av ny Seago Sea Master ISO 6 eller 8 pers redningsflåte, eller?

lasmarquezas

Recommended Posts

Jeg kjøper ny båt, og i den forbindelse vil jeg gjerne også kjøpe en redningsflåte montert i container. Konkret tenker jeg på en Seago Sea Master ISO flåte for 6 personer. I den anledning har jeg to spørsmål:

1) Er det noe i dette at en 8-mannsflåte blir så stor at den blir ustabil og at skipbrudne vil ha det mer trasig dersom den ikke er full? Dette er en 46 fots seilbåt.

2) Burde jeg vurdere noe annet (innenfor relativt likt prissegment)?

Med andre ord, er det gode grunner for å se seg om etter alternativer?

Det første jeg tenker er at flåten må være tilpasset det antall personer som normalt vil være ombord når dere seiler strekninger hvor det kan bli aktuelt å måtte bruke flåte.  Dernest ville jeg vurdere å leie flåte ved behov, med mindre dere skal på langtur eller likende.

jeg har i en årrekke seilt regatta hvor der er krav om flåte og ser at med servise på flåten hvert 3 år  til 4-6 tusen og en totall levetid på ca 12 år er det dyrt å eie fremfor å leie.

Bjørkski

Godt poeng dette med eventuelt å leie, Bjørski. Virker som totalprisen er brutal. Skal sjekke ut mulighetene lokalt.

Når det gjelder antall om bord varierer det svært mye. Tidvis alene eller med fruen, tidvis 7-8 stykker.

Jeg bor på Nordvestlandet, og har de siste årene seilt gjennom hele vinteren. Blir turer over Hustadvika (hadde en nydelig tur i februar i fjor) og ellers utenfor kysten her oppe, selvsagt i tillegg til fjordene. Med andre ord ferdes man ofte utenfor den åpenbare allfarvei.

Jeg har flåte ombord. Den var der når jeg kjøpte båten, og jeg har sertifisert en gang.

men flåter er litt som redningsvest på fly. Husk å holde deg i båten så lenge som mulig. En god nødpeilesender er viktigere, eller må finnes sammen med flåte. Finnes eksempler på folk som har gått i flåten. Den blir aldri funnet, men båten, drivende, har blitt det. 

Mange har frosset ihjel i flåten. Kanskje gode overlevelsesdrakter er tingen. Skulle gjerne hatt en slik som vi brukte i kystvakta i Barentshavet. 

Flåte er bra, men ikke så bra som den psykologiske effekten av at det finnes ombord. Må jeg velge, pga ressurser, kommer ikke flåte høyt opp på utstyrslista.

Den psykologiske effekten er nok viktig. Når mannskap kommer om bord og ser en flåte, da føler man trygghet. I 1999 seilte jeg som mannskap på en engelsk båt i ARC'en. Fortsatt husker jeg betydningen av at skipperen den gang ga mannskapet en grundig omvisning, og hvilken betydning flåten hadde. Den ga trygghet i møtet med storhavet. Slik er sannsynligvis livet, vi behøver trygghet. Når det er sagt, den reelle faren for at du behøver det kan trolig diskuterer. Men likevel, flåten er siste utvei - og den utveien kan nok være bra å ha.... :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...