Ask Startet 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2018 Hei Eg har kjøpt 50 m ny ankerkjetting, og tenkjer å merka kjettingen før eg vinsjar den om bord. Kjettingen skal skøytast med 15-20 meter av den gamle kjettingen. Den gamle kjettingen har eg merka med ein påspraya strek for fem meter, to for ti meter, tre for 15 m. Når kjettingen blir 60-70 meter blir det mange strekar på slutten. No tenkjer eg å bruka to eller tre fargar. Ein farge for fem meter, ein annan for ti meter. 15 meter blir då ein strek av begge fargane, 20 blir to strek av fargen for ti meter, osb. Spørsmålet er om det er nokon "vanlege" fargekodar? Eg er òg takksam for andre tips på området. Ask Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Jeg har røde strips på kjettingen når jeg har 10 meter kjetting igjen. Starter med blå så grønn, deretter gul og rød for å markere at nå er det snart slutt på kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Jeg tror ikke du finner noen standarder for dette. Hver og en finner sitt system, eller «låner» noe de leser på nett. Hva med noe sånt: 5/10/15/20 merkes med grønn 25/30/35/40 merkes med blått 45/50/55/60 merkes med rødt Legg tynn/tykk/tynn/tykk for å separere femmetere og timetere. Hvis du trenger flere farger så sørg uansett for å ha rødt som siste farge (rødt=advarsel, snart tom for kjetting). Alternativt merker du alle femmere med samme farge, og merker kun tiere eller tjuere med andre farger. Bytt også her farge for hver tjuende, så du kan følge med på hvor mye som er ute. Putt den delen du skal spraymale i en frysepose og påfør liberalt. Rist på kjettingen i posen, og repeter. Gjenta for hver strek. Eller bare legg kjettingen utover og spray fram og tilbake over kjettingen. Roter på kjettingen så du får med over-og undersiden. PS: Ikke gjør dette så vanskelig at ingen klarer å huske systemet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
S/Y Emma Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Strips og maling er utsatt for mekanisk slitasje om du ankrer mye. Kjøp heller slike: https://seatronic.no/lengdemerking-av-kjetting-10mm-8-merker-av-hver-farge De sitter på innsiden av lenkene, og varer mye lenger. Og de sitter bedre enn man skulle tro. Nå husker jeg ikke akkurat i detalj fargesystemet vårt, men jeg tror det var som følger: 1 x grønn = 5 meter 1 x gul = 10 meter 1 x rød = 15 meter 2 x grønn = 20 meter 2 x gul = 30 meter 2 x rød = 40 meter 3 x grønn = 50 meter 3 x gul = 60 meter 3 x rød = 70 meter Så klistret jeg opp tabellen på undersiden av lokket til kjettingbrønnen. Når jeg så en farge på kjettingen, kunne jeg da se hvor mye som var ute. Redigert 2.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Her ett stykke gul merking på kjettingen. Tok farger i tre lenker, så opphold i tre, så farge i tre lenker igjen. Dessverre vises akkurat ikke de tre neste gule stykkene over bildekanten. Det er da altså 2 x gul, og betyr 30 meter kjetting ute. Det er lurt å merke mer enn én lenke, da kjettingen kan fare fort forbi og man kan overse merket. Redigert 2.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
TerjeFjern Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 S/Y Emma skrev 27 minutter siden: Strips og maling er utsatt for mekanisk slitasje om du ankrer mye. Kjøp heller slike: https://seatronic.no/lengdemerking-av-kjetting-10mm-8-merker-av-hver-farge De sitter på innsiden av lenkene, og varer mye lenger. Og de sitter bedre enn man skulle tro. Nå husker jeg ikke akkurat i detalj fargesystemet vårt, men jeg tror det var som følger: 1 x grønn = 5 meter 1 x gul = 10 meter 1 x rød = 15 meter 2 x grønn = 20 meter 2 x gul = 30 meter 2 x rød = 40 meter 3 x grønn = 50 meter 3 x gul = 60 meter 3 x rød = 70 meter Så klistret jeg opp tabellen på undersiden av lokket til kjettingbrønnen. Når jeg så en farge på kjettingen, kunne jeg da se hvor mye som var ute. På min winch poppet de ut umiddelbart så ved første ankring jeg hadde med disse lå de strødd utover vannet... Brukte de også på den forrige båten min med en Quick winch og der fungerte de men ikke på min nåværende winch. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Merkelig. Kan muligens ha noe med forskjellige kabelar eller kjettingkalibreringer å gjøre. Tror jeg har mistet to stk på rundt hundre ankringer. Kjøpte noen i reserve, og den posen er fortsatt full. Pass på at de er tilstrekkelig skyvd inn. Jeg måtte presse dem på plass med et lite skrujern. Redigert 2.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
nordan family 27 Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 På min vinsj foran er det ikke fritt fall. Kjettingen går da opp og ned likt. Jeg har stipsen slik at den ligger opp. Ingen har gått av på alle de årene den har vært på. Jeg har først grønt (når ankeret nesten er oppe). Deretter to fargestrips blå i et kjettingledd for 5 m, to strips rød i et kjettingledd på 10, og så øker det røde med et kjettingledd til hver 10 m, med en annen farge på mange ledd rett før all kjetting er ute. Ettersom stripen ruller øverst på kabularet ser jeg dette både innenfra, fra flybridge, og med dekslys om natten. Fornøyd med løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 S/Y Emma skrev for 10 timer siden: Strips og maling er utsatt for mekanisk slitasje om du ankrer mye. Kjøp heller slike: https://seatronic.no/lengdemerking-av-kjetting-10mm-8-merker-av-hver-farge De sitter på innsiden av lenkene, og varer mye lenger. Og de sitter bedre enn man skulle tro. Nå husker jeg ikke akkurat i detalj fargesystemet vårt, men jeg tror det var som følger: 1 x grønn = 5 meter 1 x gul = 10 meter 1 x rød = 15 meter 2 x grønn = 20 meter 2 x gul = 30 meter 2 x rød = 40 meter 3 x grønn = 50 meter 3 x gul = 60 meter 3 x rød = 70 meter Så klistret jeg opp tabellen på undersiden av lokket til kjettingbrønnen. Når jeg så en farge på kjettingen, kunne jeg da se hvor mye som var ute. Ein slik tabell ser i mine auger litt tungvint ut, so eg vik forsøka å forenkla og so finn vi ut om eg har ein god ide.det første er at eg vil bruka 4 farger, og for å setja noka verdi på dei, so blir grøn 5 meter, gul 10 meter, raud blir 20 meter og blå blir 40 meter. Tabellen blir då: grøn - 5 m. gul - 10 m gul+ grøn - 15m rød - 20 m rød+grøn - 25m rød+gul - 30m rød+gul+ grøn - 35m blå 40m blå+ grøn - 45m blå+gul - 50m blå+gul+ grøn - 55m blå+ rød - 60m blå+rød+grøn - 65m blå+rød+gul - 70m So langt er tabellen laga med kombinasjon inntil 3 fargeringer. Men 75 meter ser eg to måter å laga den på: 1: blå+rød+gul+grøn - denne måten introduserer ei lengde som treng 4 farget kode. 2: blå-grøn+blå - denne set minus på ein liten størrelse som kjem før ein større (som i romertalla) Og so blir blå+blå 80 meter, men allerede på 95 kjem spørsmålet om 4 fargt kode igjen. Tabellen kan fortsetja på dette viset til 120 meter før du MÅ opp i 4 farget kode, og eg vil ansjå den for å vera enkel når verdien for kvar farge "sitter i skallen" Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.