Too Much Startet 2.Februar.2018 Del på Facebook Startet 2.Februar.2018 Noen som vet hvor jeg kan få leid en slik? Serdeles fristende å slippe å demontere aksel. Jeg ser ikke noe poeng i lage en selv, da kan jeg like gjerne krype til korset å ta ut akselen. Båten er en Dehler 41 Cr fra 97 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Kryp til korset, så får du også kontrollert akslingen der den går mot opplagring(er) og tetning. Det er vel en grunn til at lagre bør byttes. På Hulda har cutless-lageret gått et par tusen timer, og er fremdeles helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 2.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Du har jo et godt poeng Hulda, båten er på land denne vinteren så gjennomgang av drivlinjen er vel på sin plass når jeg har god tid. Sjekk av centaflex, aksel og sikkert bytte av Volvokondom når det først er ute (oppretting hører vel også til), så blir det forhåpentlighvis noen år til neste gang jeg trenger å tenke på dette. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Stöttar Huldas synpunkter. Bättre att ta ut axeln. Långt ifrån säkert att gummilagret kommer ut annars även om verktyget ser gediget ut /och förmodligen kostar därefter/.... Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Da har jeg gruet meg en stund, så ble det pluss grader så da hoppet jeg i det. Absolutt ikke noe å grue seg for dette. Denne løsnet lett. Hjemme laget avdrager med grasjeskrot og gjengestang fra BT, gikk veldig greit. Noe slitasje på aksel, skyvelære viser 29,8. Aksel er 30,0 Har mulighet for å kappe aksel noen cm. Kan også flytte den bakover. Ingen lekkasjer, går det greit med 2 tideler slitasje eller bør jeg flytte den? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Den gangen jeg jobbet offshore, til noe mer regide spesifikasjoner, surret- og filosoferte vi nede på hundredelene. Sett i den konteksten så er flytting av aksling eneste mulighet. Men herregud, akslingen ligger jo og vannplaner. Ville sjekket hos produsenten av lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 15.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 (redigert) Jeg var vel ikke helt klar her Hulda, det er under Volvo kondomet det er slitasje. 2/10mm slitasje på akslingen etter 20 år og 3000 timer er vel kanskje greit. Jeg flytter akslingen bakover, så kan jeg kappe den og flytte den frem etter nye 20 år :-) Redigert 15.Februar.2018 av Too Much Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Helt greit. Jeg har 40 mm aksling og kondom. Kommer ikke til å foreta meg noe som helst før det begynner å lekke. Hulda ble sjøsatt år 2000. Har nå 1000 motortimer om minst like mange seiltimer, propellen snurrer rundt når vi seiler. Man må ha et litt avslappet forhold til disse sakene. Men det er mulig at jeg monterer en av disse typene mekanisk akseltetning når den tiden kommer. Da er det ingenting som sliper mot akslingen, heller ingenting som skal smøres. Men en slik dings koster vel et par Volvo-kondomer. Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Volvo Penta oppgir på sin gummipakkboks en diametertoleranse på +0,5 -0,3 mm, og anbefaler bytte hvert 5. år, antagligvis p. g. a. "aldring". Alltid kjedelig med en sprekk i "kondomet", spesiellt midt i "sesongen". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) Kondomene holder i 20 år, etter erfaring. Når de er på vei ut, starter det med drypplekkasje. Har aldri hørt om et kondom som har sprukket. Hulda starter nå på år 18 med samme kondomet. Og det er fremdeles null lekkasje. Men naturligvis, går akslingen som et hoppetau og alt er skjevt, reduseres levetiden drastisk. Samme gjelder naturligvis faktorer som driftstid og akselturtall. Det er vel slikt Volvo må ta høyde for. Nå er jeg født 'gummiape', sjekker kondomet nøye et par ganger i året. Gummien ser fremdeles ut som ny. Har skjedd en del på gummifronten de siste ti-årene. Før hadde f.eks. radiatorslanger begrenset levetid. Om bord virker slangene til å være som nye. Nå roter jeg meg vekk igjen. Redigert 16.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Bra med innspill, jeg bytter uansett, alt er ute, Volvo kondomet er av ukjent alder men ser jo fin ut. Med nytt kondom, nytt cutlesslager og friskt stål på akselen er jeg klar for mange nye år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hatt sakene fra hverandre på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.