Jump to content

Sying av seilduk telt til trebåt

WillpaaFosen

Recommended Posts

Jeg jobbe på Fosen Folkehøgskole i Trøndelag og nå syr jeg en svært stort telt til en Åfjordsfembøring. Jeg prøver å sy for maskin, men tror jeg at maskinen er ikke sterk nok. Det er en Singer fra 60-tallet, og det ikke trekker inn stoffet, også skjærer nålen gjennom tråden, så det er litt kjedelig. Jeg har ikke særlig mye peiling om industrimaskiner. Har noen erfaring med å sy i tykke materialer som seilduk? Takk.

Guest Avmønstret#

Man må "følge etter" med stoffet, altså føre det inn i maskinen med hendene hvis det er store flak som skal sys. Og så må du ha jeansnål eller så vil nåla knekke/bøye seg. Og til sist så må du ha riktig tråd til oppgaven. Dvs en tråd som svulmer og tetter hullene den lager i duken når det blir fuktig. Bruker du vanlig tråd av noe slag så får du lekke sømmer og en tråd som ikke tåler sol og svekkes i løpet av få år. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...