Jump to content

Installasjon av AIS sender. Trenger jeg splitter hvis jeg allerede mottar via VHF?


TICORA

Recommended Posts

Du trenger splitter om du vill bruke samme vhf-antenn til både AIS og VHF

 

jeg kjører uten splitter men har separate vhf-antenner !

 

svarte kanskje litt for kjapt, men det sitter en sender i AIS'n som sender ut din posisjon....hvis

den går gjennom din ordinære VHF og ut i antennen.....har vanskelig å tenke det  

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

alle splitter stjeler litt effekt..........uansett vad han i butikken sier...så for å få ut max effekt i antennen, då Ais-sendern klasse b  er svak så valgte jeg separate antenner

 

når det er sagt, så er fordelen med splitter att du kan bruke antennen i masttoppen, og på så vis nå lenger............

bakdelen med det er att du får lang koaxkabel opp med effekttap,  på fortsatt en svak AIS-b sender

sen kan man spørre hur langt det er viktig att den andre båten ser deg eller du han.......jeg tykker att rundt en 25-30 M bør man kunne bli sedd og se.....det er ca en time for ett stort containerfartøy innen man kommer i nærheten av hverandre

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Hulda skrev 7 minutter siden:

. AIS'en mottar signaler lenge før jeg plotter fartøyer på radaren.

 

Det er ju ganske naturlig.......din radarantenne sitter lavt plassert med relativt lav effekt.......og VHF-antenn høyt opp + att det du ser langt borte er store båter med sin klasse-A høyt plassert....det du ikke ser, det ser du ikke:smiley:......men det kan vare der !

 

vad som er viktigere er att du selv blir sedd så langt som mulig.......

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
TICORA skrev 37 minutter siden:

Er det noen fordel med separate antenner?

Uten tvil best med 2 separate VHF antenner.

Mindre tap, du er ikke avhengig av elektronikk som kan feile i splitteren, du får en bakckup/nød antenne du kan bruke på VHF'en. Billigere også hvis en ser bort fra jobben det er med å sette opp en ekstra antenne.

Splitter blir en latmannsversjon...

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Jeg har separate antenner for VHF og AIS.   DAB og TV signaler hentes fra den samme Glomex antennen (med passiv splitter). Jeg har vært innom flere kombinasjoner av splittere for disse enhetene, og flere av disse genererte støy på noen av enhetene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Gunga Din skrev 27 minutter siden:

 

Det er ju ganske naturlig.......din radarantenne sitter lavt plassert med relativt lav effekt.......og VHF-antenn høyt opp + att det du ser langt borte er store båter med sin klasse-A høyt plassert....det du ikke ser, det ser du ikke:smiley:......men det kan vare der !

 

vad som er viktigere er att du selv blir sedd så langt som mulig.......

 

 

Her var det mye ny informasjon.

 

Bare legge til at jeg har AIS B.

Link to post

Jeg har splitter og antenna i mastetoppen, fungerer minst like bra som på tidligere båter jeg har hatt med ais tranceiver og to separate antenner.  Man får nå også klasse B som sender med 5W, noe som gir enda bedre rekkevidde. Neste hos meg blir en sånn. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det var en viktig påminnelse Dreamer, med splitter for AIS mottaker, vil en aktiv AIS kunne ødelegge splitteren og i verste fall utgangen på VHF'n

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Her var det mye ny informasjon.

vad var det som var nytt for deg Hulda?   att klasse A sender med en effekt som er mer enn 6 ggr sterkere enn klass B og er høyt plassert

 

her er en screendump fra Gunga Din på hjemseiling fra Polen

 

båtene lengst bort ligger på 151 M....rekorden for meg var 192 M....det var  spesielle atmosfæriske forhold denne dagen

normalt ser jeg si 40-50 M.............

 

jeg har en AIS Transas CTRX + lavtap coax ca 5m + Procom VHF antenn (vanlig VHF alltså ikke optimert for AIS frekvensen)

(AISen kjøpte jeg sammen med Framtia og Astor her på BP for var det 10 år siden ?)

 

mitt system er ikke helt optimert heller ....en spes. AIS antenne + en 5W AIS står på ønskeliste....den gamle får vel ta kvelden først,

eller så kommer det noen Båtmesse i mellomtiden :giggle:

 

 

ais_151_m_2.jpg

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Den viktigste forskjellen er at klasse A sender med mye større effekt.

 

Nix. Den viktigste forskjellen er hvordan klasse B-enheter viker for klasse A-enheter når  det gjelder kampen om tilgang til etermediet. Dette har stor betydning i tett trafikerte farvann. Gjerne da man trenger AIS'n mest. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Mitt poeng er at jeg ser de fartøyer som kan være en konflikt innenfor et rimelig tidsrom. Da kan jeg planlegge og legge om kursen. Det greier min AIS. Kalle opp et fartøy som jeg eksempelvis ikke kan stave navnet på for så å kommunisere en brovakt som ikke snakker skandinaviske språk, tysk eller engelsk har jeg dårlig erfaring med. Om jeg kan se alle AIS mellom Arendal og Kiel når jeg ligger utenfor Gillelje er for meg av akadeimsk- og liten praktisk interesse. På mange måter synes jeg Garmin er noe dritt. To enheter imponerer: Radaren og Garmin 600. Sistnevnte er AIS klasse B med intern splitter som prioriterer VHF. Det er en AIS-funksjon som jeg savner, og det er å kunne legge inn planlagt ankomstplass, slik at andre fartøyer kan danne seg et bilde av kurslinjen min. Taue en ekstra antennekabel opp i mastetoppen er sikkert utmerket. Jeg gidder ikke det. Hulda kommer til å ha en reserve VHF-antenne på targaen en gang i fremtiden. Det er satt av plass til det. Lavt prioritert. Blir ikke gjennomført i 2018. Antennen henger på veggen i garasjen. Så når Tjøme Radio (den gangen den eksisterte) bekrefter utmerket mottak. Andre AIS'er kan se meg og jeg kan se dem, så er det godt nok for meg. Nå har jeg greid meg 50 år uten AIS, men det er et flott hjelpemiddel. For meg er den høyeste risikoen fiskere som har slått av AIS'en. Når de har dratt opp trålen, vrir 90 grader, gir bånn gass for å komme hjem til mor så fort som mulig. Typisk Hvaler. Har vel svetta mer der enn når jeg krysser Kattegat. Men hvor svett jeg er, formoder jeg er av liten interesse for trådstarter. 

Link to post

 

 

Sitat

Den viktigste forskjellen er at klasse A sender med mye større effekt

.

torkelmj skrev for 2 timer siden:

Nix. Den viktigste forskjellen er hvordan klasse B-enheter viker for klasse A-enheter når  det gjelder kampen om tilgang til etermediet. Dette har stor betydning i tett trafikerte farvann. Gjerne da man trenger AIS'n mest. 

 

Da retter jeg det til at en viktig forskjellen blant annet er at klasse A sender med mye større effekt. En annen viktig forskjell (for de fleste) er prisen. Fornøyd nå?

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Da retter jeg det til at en viktig forskjellen blant annet er at klasse A sender med mye større effekt. En annen viktig forskjell (for de fleste) er prisen. Fornøyd nå?

 

"Blant annet" gir tilnærmet helgardering. Følgelig kan ingen hevde at korrigert utsagn fra den kanten ikke er riktig. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Ha en god natt, ordkløveri er ikke noe for meg. Jeg kunne godt gitt en detaljert beskrivelse på forskjellene på klasse A og B, men tror ikke det var det det ble spurt om. Men det er fritt for andre å gjøre det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker for oppklaring. Det blir klasse B for meg da prisen er over 3 gangeren og jeg vil i utgangspunktet holde meg til Raymarine da det er det jeg har på plotter og øvrig elektronikk. Dog er VHF'en Garmin og klasse B senderen til Garmin er noe rimeligere. None synspunkter på om det er best å gå for samme system som VHF'e eller samme som plotter?

 

PS: Har bestemt meg for splitter for å forenkle installasjonen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...