Framtia Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Går vel inn i VHF konsesjonen, så du må ha det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 (redigert) "Går vel inn i"? Jeg foretrekker: "Jeg vet at . . . . ". Og gjør du det? Redigert 3.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 (redigert) Uttrykte meg slik for å indikere at jeg mener, og at jeg ikke garanterer for riktigheten. En Ais transceiver er jo en VHF sender, og den skal registreres i konsesjonspapirene. Ingen ekstra kostnader, annet enn vanlig VHF konsesjon. Forøvrig vil jeg jo anbefale å sjekke med Telenor om man vil være helt sikker... Redigert 3.Februar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Og du må ha ett MMSI-nummer om du ikke har det fra før.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 torkelmj skrev for 20 timer siden: Nix. Den viktigste forskjellen er hvordan klasse B-enheter viker for klasse A-enheter når det gjelder kampen om tilgang til etermediet. Dette har stor betydning i tett trafikerte farvann. Gjerne da man trenger AIS'n mest. De nye klasse B SO. (SOTDMA) .......5W........de får reserverte tidslukker på samme vis som en klasse A de gamle klasse B kan få vente flere minutter for å få sende Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
navid Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 TICORA skrev for 23 timer siden: Vurderer 2 antenner, vi får se. Hva er egentlig forskjellen på klasse A og klasse B? En annen forskjell mellom A (12 watt) og B (2 watt), som er vel så viktig, er at klasse A oppdateres (sender og mottar posisjoner kontinuerlig) mens klasse B oppdateres ca hvert 30 sek. For en hurtiggående båt vil oppdatering hvert 30. sek bli i tregeste laget etter min mening. Den nye utgaven som er en mellomting mellom A og B: AIS Class B/SO (5watt), oppdateres hvert 5. sek. Så en Class B/SO står også på min ønskeliste. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 navid skrev 11 minutter siden: Så en Class B/SO står også på min ønskeliste. Jeg hadde aldri kjøpt noe annet nå idag. Gamle B transpondere bør gå til innbruddspris. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 (redigert) Jeg har to antenner og den helt ny klasse B-AIS montert. En ny klasse er kommet på markedet som sender med 5 watt mot vanlig 3 watt. På mottak blir virkningen det samme, mens på senderdelen rekker man noe lenger. Greit hvis man beveger seg lenger ut fra kysten. Det kommer en ny lignende AIS fra samme produsent som jeg skal teste til våren. Den har WI-FI i tillegg. Jeg beskrev dette om produktet jeg fikk tilsendt fra Taiwan for test: Ny AIS klasse B/SO: Langt sikrere AIS-sender Av: Astor Den måtte bare komme, en sterkere klasse-B sender/mottager på hele 5 watt mot de tradisjonelle på 2 watt. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO er verdens første i den nye AIS-klassen. Vi har montert den ombord og vil teste denne i sommer og sammenligne den med erfaringen vi har fra vår gamle AIS klasse B/CS på 2 watt. Den snakker selvsagt mot NMEA 2000 og 0183 og har en vanntett USB-port. Den trenger en ekstern GPS-antenne for finne egen posisjon samt egen antenne for VHF eller til en splitter mot eksisterende antenne. Tre AIS klasser Yrkesfartøy over 300 tonn har plikt til å føre AIS klasse A. Denne sender med 12.5 watts effekt mens fritidsbåter som til nå har til nå benyttet seg av klasse B/CS med sendeeffekt på 2 watt. Bortsett fra sendeeffekten er den største forskjellen at klasse A sender ut sin posisjon hyppigere enn klasse B. Den nye klassen AIS klasse B/SO vil sende ut posisjonen hyppigere avhengig av hvor stor fart båten holder. Det vil si et langt bedre sikkerhet enn tidligere. Vi fikk det første eksemplaret av AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO (SOTMA - Self-organizing Time-Division Muliple Access) fra importøren Flak As for å teste ut og se forskjellen. Selve monteringen gikk uproblematisk. Den trenger 12 volt, ekstern GPS-antenne og gir mulighet til oppkobling til plotter via NMEA 2000 og 0183. Vi koblet den opp til vår Raymarine-plotter. Prismessig ligger den nye AIS transponderen klasse B/SO på rundt 10.000 kroner. For et par båtlapper ekstra får man den samme transponderen med WIFI. En tradisjonell AIS klasse B/CS får man fra 5.000 kroner og oppover. En klasse A transponder koster fra 20.000 kroner. Tidligere var det to klasser for AIS, klasse A for kommersielle fartøy over 300 tonn og klasse B/CS for fritidsbåter. Klasse B ble utviklet som et enklere og billigere alternativ til utstyret som er pålagt brukt på skip. Den nye standarden, AIS Class B/SO, som nå blir innført, vil være en mellomting mellom det proffe systemet og systemet for fritidsbåter. Slik virker Klasse B/SO AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO sender ut din posisjon etter hvilken fart du til enhver tid opperer i. La oss ta noen eksempler: 2 knop eller for anker hvert 3 minutt. Mellom 2 - 14 knop, hvert 30 sekund. Mellom 14 - 23 knop, hvert 15 sekund. Over 23 knop, hvert 5 sekund. Det vil si at man har en langt sikrere AIS med denne nye typen enn den som er på markedet i dag. Spesielt for fritidsbåter som beveger seg i høyere fartsområde. Den vil også få reserverte tidsluker til å sende ut signaler på samme måte som AIS klasse A. Med AIS klasse B/CS vil man måtte vente i flere minutter for å få sendt ut sin posisjon dersom det er mange klasse A eller klasse B/CO i nærheten. Transponderen sender i VHF-båndet over to frekvenser (161.975 MHz - 162.025 MHz). GNSS-mottageren på 50 kanaler kan motta signaler fra GPS, Gallieo, Beitrou og GLONASS. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO forventes å komme i salg i løpet av første halvår 2017. Redigert 4.Februar.2018 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
navid Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Astor skrev 1 time siden: Jeg har to antenner og den helt ny klasse B-AIS montert. En ny klasse er kommet på markedet som sender med 5 watt mot vanlig 3 watt. På mottak blir virkningen det samme, mens på senderdelen rekker man noe lenger. Greit hvis man beveger seg lenger ut fra kysten. Jeg forstår det du skriver slik at på mottak er virkningene den samme på klasse B og den nye klasse B/SO. Vil det si at signalene fra en hurtiggående båt som sender klasse A signaler, vil oppdateres like ofte på en klasse B mottaker som på den nye B/SO mottakeren? Så det er ingen forskjell der? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 I følge deg Astor ee det altså ikke noen vits med klasse B/SO for seilbåter som jo ikke er over 14knop. Elller misforsto jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Joda, hvis du nå har bestemt deg for splitter, og lang kabel opp i masttoppen, så bør du absolutt velge den sterkeste senderen, dvs 5 W Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TICORA Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Gunga Din skrev for 12 timer siden: Joda, hvis du nå har bestemt deg for splitter, og lang kabel opp i masttoppen, så bør du absolutt velge den sterkeste senderen, dvs 5 W Tja, litt forvirrra etter å ha snakket med CT Marine og Seatronic: 1. Begge sier SODMA har større effekt men i praktisk bruk er Klasse B bra nok for seilbåt. Erfaringen fra ARC er at disse er gode nok i hht min erfaring også. Begge virket uerfarne og lite interessert i å selge den nye typen. Rart? 2. Seatronic anbefalte helt klart separat VHF antenne, CT Marine sier splitteren er mer enn bra nok og at de har installert dette på mange seilbåter uten å oppleve problemer. SDMA er nesten dobbel pris så heller mot klasse B. Uansett bedre enn ingenting:-) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 navid skrev On 4.2.2018 at 20.11: Jeg forstår det du skriver slik at på mottak er virkningene den samme på klasse B og den nye klasse B/SO. Vil det si at signalene fra en hurtiggående båt som sender klasse A signaler, vil oppdateres like ofte på en klasse B mottaker som på den nye B/SO mottakeren? Så det er ingen forskjell der? Din mottaker tar imot når signalet fra den andre stasjonen sendes, uavhengig av om din mottakerstasjon er i klasse B eller A eller ikke er AIS i det hele tatt, men bare tar imot på AIS-kanalen fordi det er den du har stilt inn på (hvis det går an) Så sender en båt i nærheten posisjonen hvert tiende sekund, vil mottakeren din ta i mot så ofte. Forskjellen mellom A og B og B/SO er på _sendersida_ og ikke på mottakersida. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 TICORA skrev for 20 timer siden: I følge deg Astor ee det altså ikke noen vits med klasse B/SO for seilbåter som jo ikke er over 14knop. Elller misforsto jeg? Du vil rekke vesentlig leger med 5 watt i sendereffekt, kontra 3 watt. Gunga Din skrev for 19 timer siden: Joda, hvis du nå har bestemt deg for splitter, og lang kabel opp i masttoppen, så bør du absolutt velge den sterkeste senderen, dvs 5 W Det er korrekt det Gunga her skriver. TICORA skrev for 7 timer siden: Tja, litt forvirrra etter å ha snakket med CT Marine og Seatronic: 1. Begge sier SODMA har større effekt men i praktisk bruk er Klasse B bra nok for seilbåt. Erfaringen fra ARC er at disse er gode nok i hht min erfaring også. Begge virket uerfarne og lite interessert i å selge den nye typen. Rart? 2. Seatronic anbefalte helt klart separat VHF antenne, CT Marine sier splitteren er mer enn bra nok og at de har installert dette på mange seilbåter uten å oppleve problemer. SDMA er nesten dobbel pris så heller mot klasse B. Uansett bedre enn ingenting:-) Ville helt klart gått for enn ekstra antenne og ikke en splitter. God kabel og gode antenneplugger sikrer gode signaler uten skjøt eller delingsfilter. Salt skrev for 5 timer siden: Din mottaker tar imot når signalet fra den andre stasjonen sendes, uavhengig av om din mottakerstasjon er i klasse B eller A eller ikke er AIS i det hele tatt, men bare tar imot på AIS-kanalen fordi det er den du har stilt inn på (hvis det går an) Så sender en båt i nærheten posisjonen hvert tiende sekund, vil mottakeren din ta i mot så ofte. Forskjellen mellom A og B og B/SO er på _sendersida_ og ikke på mottakersida. Det Salt her beskriver er helt korrekt. Benytter du en AIS i klasse B/SO vil denne sende vesentlig hyppigere ut din posisjon når det er mange skip i samme farvann, kontra den tradisjonelle klasse B. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Det er jo noen utfordringer med å ha to VHF-antenner i toppen av en seilbåtmast, det er grunnen til at jeg valgte splitter. Jeg har ikke opplevd noen problemer med at tradisjonell klasse B ikke har hatt tilfredsstillende sende/mottak frekvens, selv ikke i situasjoner med over 100 sendere innenfor 1NM... Så min hovedmotivasjon for å anbefale B/SO er rekkevidde ved seilas i åpent farvann. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
navid Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 (redigert) Takker alle for oppklarende svar på mitt spørsmål. red: Og takk for lånet av tråden din TICORA! Redigert 6.Februar.2018 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Framtia skrev 38 minutter siden: ........... Så min hovedmotivasjon for å anbefale B/SO er rekkevidde ved seilas i åpent farvann. + en garantert slot tid på samme vis som klasse A Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Framtia skrev 1 time siden: Det er jo noen utfordringer med å ha to VHF-antenner i toppen av en seilbåtmast, det er grunnen til at jeg valgte splitter. Jeg har ikke opplevd noen problemer med at tradisjonell klasse B ikke har hatt tilfredsstillende sende/mottak frekvens, selv ikke i situasjoner med over 100 sendere innenfor 1NM... Så min hovedmotivasjon for å anbefale B/SO er rekkevidde ved seilas i åpent farvann. Det er noe der, hva er 'godt nok'. Dessuten, utviklingen går fremover. Men min vurdering av 'godt nok', ut fra praktisk erfaring, er at min Garmin 600 Class B med splitter er godt nok. Skulle jeg kjøpt ny AIS i dag, ville muligens valget blitt et annet. Men funksjonen er så god at jeg ikke vurderer å skifte før Garmin'nen konker. Det er andre forhold som spiller sterkere inn. Et par eksempler for noen år siden, den gangen utstyret var nokså nytt: Tur fra Kungshamn til Skagen havn: Plukker opp en drøss med skip. Merker meg en fra Maersk som AIS'en plukker opp på motsatt side av Skagens Rev. Merker meg båten fordi den gjør over 20 knop. Og etter en stund kommer den rutsjende rundt revet. Jeg kaller båten opp på VHF for å klargjøre slik at jeg ikke får'n i eikene. Maersk bekrefter at han ser meg og at han vil passere foran Hulda. Altså, han ser meg både på AIS og radar. Og jeg slår altså igjennom blant alle andre Class A som er i samme farvann. Og dem er det ganske mange av rundt Skagen. Tur fra Göteborg til Lesø: En russer kommer nordover. Merker meg at han hele tiden girer mot vest for å passere foran Hulda. Men Hulda seiler i 7 knop, og russeren gjør ikke mer enn 12 knop. Jeg kan ikke russisk, vet derfor ikke hva båten heter, navnet er ikke på engelsk i signalet fra skipet. Kaller opp på K16 to ganger med sånn omtrent 'cargo vessel north boud south of Lesø, this is sailing vessel Hulda on K16, we are on collision course, pls. keep your course and speed or state your intention'. Etter et par- tre oppkall, null respons. Radaren hans går og AIS'en er virksom. Til slutt har han giret så mye vest at han har kurs mot grunnene NE av Lesø. Plustlig girer han øst, så det ser ut som han skal vælve. Han har da ligget i motgående separasjossone noen NM. Uansett om AIS'en min hadde vært så kraftig at russer'n hadde begynt å smelte, ville det ikke hatt noen betydning. Altså: Pløye åker'n med Rolls Royce, holder med Ferguson Gråtass for meg. Godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.