Jump to content

Kobling av starter og likestrømsdynamo

maskinist80

Recommended Posts

Hei,

Har en startmotor som skal kobles til en gammel Lister motor. 

Er mulig noe kabling mangler på dynamo. Se bilde.

2 kabler  er allerede montert på dynamo.Går til "F" og D+. Skal den som er merket B+ på tegning monteres direkte på B+ på startmotor? Ser ut som denne terminalen på dynamo er i kontakt med hele godset/går til jord?

Henger en rød kabel fra den, så det er vel vanligvis B+? Finner ingen merking på dynamo.

Se koblingskjema. Vil det bli riktig å koble startmotor som oppsett viser? Hva må jeg evt endre?

Må jeg jorde B- på starter til godset på motor?. Må jeg gjøre det samme med dynamo? Hva er evt B-terminal?

5a754a037b8b4_Koblingskjemastartmotor.jpg.ae63df68d8948b571152c78594d1b682.jpg

Lucas dynamo.jpg

startmotor.jpg

koblingsboksstartpanel.jpg

Redigert av maskinist80 (see edit history)

Hei og velkommen til baatplassen:smiley:

For meg ser dette ut som en gammel likestrømsdynamo . Det er helt vesentlig og vite om det er likestrøm eller vekselstrømdynamo fordi oppkoblingen ikke er lik. Et bilde av dynamo fra siden hadde gjort seg.

Samme hvilken type det er så hadde jeg nok vurdert og bare røske ut dynamo og regulator med koblingsboks og ampermeter i samme slengen. En brukt eller ny vekselstrømdynamo har innebygd regulator og helt sikkert bedre ladeevne enn det du har i dag. 

Men velger du og prøve deg på det gamle anlegget så må vi vite om det er vekselstrøm eller likestrømdynamo du har, og det kan et bilde fra siden på dynamo fortelle, men det har ikke så mye hensikt og fordype seg inn i det hvis du likevel velger og bytte dynamo.

Dette ER ein likestrømsdynamo, og om alder vil eg sei sannsynlig før 1970. I dette oppsettet som du har tegna, går ladestrømmen frå dynamoen D+ til regulator, der litt av den blir sendt tilbake til DF for å holda oppe produksjon av strøm, resten går frå regulator via amperemeter til B+ på starter og videre til batteri.

D- i panel er tegnet til B+ på starter. Dette er feil, du må ha ein sammenhengende minusledning frå D- i panel til B- på starter til - (sannsynligvis gods) på dynamo, og til batteri-. Denne treng ikkje vera tilkobla motorblokka, men mange bruker motorblokka som kobling mellom dynamo og starter.

Men lat neg tilråda: ta reima av dynamoen. og rist godt i rotoren for å sjå om der fins slakk i lagera. Hvis der er so er ikkje denne dynamoen verd forsøket.

Sitat

Dinamo : Dette ER ein likestrømsdynamo, 

Regnet med det, men jeg ble litt usikker da de første vekselstrømgeneratorene var uten innebygd regulator, og slike har jeg ikke sett, derfor usikkerheten :smiley:.

Kommentar fra moderator: har oppdatert tittelen fra "dynamo" til "likestrømsdynamo"

Da er det vel to feil på skjemaet. Den ene er den som Dinamo allerede har påpekt, 

Sitat

Dette er feil, du må ha ein sammenhengende minusledning frå D- i panel til B- på starter til - (sannsynligvis gods) på dynamo, og til batteri-.

Den andre feilen er kabelen som du hadde tenkt og strekke fra dynamo til B+ på starter. Det må være feil. Trolig er det dynamoens minuskontakt siden kontakten ikke er isolert fra dynamohuset men det er jo fortærende at den er rød. Den burde vært sort, mens den som går fra dynamoens D+ skulle vært rød. Men hvis de to som du sier allerede er montert og ikke er flyttet på så må det jo nesten være riktig slik de er montert.

En av forskjellene på en likestrøm og vekselstrømdynamo er at det ikke skal gå noen + ledninger fra dynamo direkte til + på batteri eller starter fra en likestrømsdynamo. De må innom regulatoren, ellers ville likestrømdynamoen prøve og surre rundt som en elektrisk motor når motor ikke er i gang.

Takk for svar,

ja har sjekket terminalen på dynamo som den røde kabelen er koblet på. Den er i kontakt med hele bakdekselet på dynamoen. Det er ikke noe isolasjon der, så da er det vel rett til jord. Den røde kabelen har noen flenger i isolasjonen. Ser ut som den har vært for varm. Eller kanskje fordi den er veldig gammel.  Lager på dynamo virker ok, så tester og ser om den virker:)

Da skal vel det være slik :

5a76385174af0_Koblingskjemastartmotor.jpg.d2c238d170780c73e0698001b70a942b.jpg

Ja, dette så mer riktig ut. Nå har ikke jeg så mye erfaring med likestrømsdynamo så jeg håper om noen andre ser noe galt, ja, da får de skrike ut :smiley:.

Jeg kan bare sammenligne med et skjema jeg har liggende til en gammel bil.

Der har ledning du har fra D+ på regulator til D+ på dynamo den samme merkingen, og den har du vel ikke flyttet på, altså bør den være riktig.

Den du har fra regulator til ampermeter er merket med B+ på regulator på mitt skjema. Hos deg er den umerket, men denne har du vel heller ikke flyttet på så den bør jo være riktig den også.

Den som går fra F på regulator til dynamo hos deg, er merket med DF på mitt skjema. Også denne er vel urørt om jeg forstår deg rett, og derfor bør det også være riktig.

Da står jeg igjen med den som hos deg er merket med D- hos deg (den som Dinamo ba deg flytte på) Den er ikke med på mitt skjema. Det er ikke så rart da den får minus i innfestningen på skjermen den er festet på i bilen. Nå er det ikke skjermer i båt og derfor denne ekstra minusledningen på din regulator.

Joda, ser greit ut dette så fremt vi er enige om merkingen både på dynamo og regulator. :thumbsup:

Hadde vært kjekt med tilbakemelding om hvordan dette går til slutt, for litt spennende er det jo :pray:

Redigert av hegra (see edit history)

Har testet nå. Batteriet er utladet. kun ca 7v på starter ved belastning. Ca 8v på batteri ved belastning. Starter hakker og glipper.tannhjul ser ok ut. Skulle ha målt strømtrekk.gamle batterikabler. Prøvde med et batteri som greit klarer å starte en perkins 22kw hjelpemotor men roterte veldig tregt med dette batteri også.mulig den er lettere å starte. Dette batteri er sikkert gammelt også.koblet på en starthjelper på batteri men det var kun treg rotering. Klarer å turne motor greit for hånd. Har tatt av kompresjon på sylindre. Får vel prøve med nytt batteri og nye kabler.om det ikke kan være noe på dynamo eller regulator som lager kortslutning til jord i tilegg? Målte motstand på dynamo.F til gods   :5.8ohm 

F og D+    : 8ohm

D+ til gods : 2.2 ohm

Kanskje verdt et forsøk å koble av dynamo og regulator? Sette på en separat bryter til innslaget.Kan gi tilbakemelding når jeg har prøvd med nytt batteri.

Prøv og koble batteri til starter direkte med skikkelig kabel og koblinger, og koble bort ledninger til regulator og tavla. Som du sier kan det godt være noe i tavla som skaper problem. Starter du perkinsen med batteriet burde du jo klare listeren også. Hvor stor er listermotoren ? Kunne vært greit om du forklarte hvilke ledninger du har flyttet på, og hvilke som står urørt også.

Hvor gammelt er dette anlegget ? Det som slo meg er at du har rød kabel tilsynelatende til gods på dynamo ,mens D+ er sort ut fra bilde. På gamle engelske el-anlegg var batteripolene byttet om. Engelske biler hadde altså + polen koblet til chassis på biler, mens minus var isolert, altså motsatt av dagens opplegg. Når tid de gikk bort i fra det vet jeg ikke, kan det ha vært på slutten av 50 tallet ? Så gammelt er vel ikke dette ? Lucas er jo engelsk så tanken slo meg. Jeg aner heller ikke hvor de hadde rød sort kabel heller på disse bilene. Sikkert en avsporing av meg dette. Håper det ordner seg.:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...