Jump to content

Bøyd kontrollkabel, fikse eller skifte?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Var ute og fisket, og så plutselig så fikk jeg ikke manøverhendelen til giret i revers lengre.

Fant etter hver ut at problemet lå mellom kontrollboksen på dekk og den inne i styrehuset. 

Åpnet opp og fikk se at klammen til kabelen var knekt og selve kabelen bøyd!

IMG_0151.JPG.e9ea8ddc2ec5b4ebc5c110f10f19dab6.JPGIMG_0152.JPG.7dbdaa0c39c2662d0872aa2a10abcb3e.JPG

Hva kan ha skjedd her? Eneste jeg kan tenke meg er at klammen har knekt pga tæring/vibrasjon/kvalitetsavvik, og så har kabelen fått nok vandring til å havne i klem et sted, og så har jeg bøyd den med hendelen?

Blir jeg nødt å montere ny, eller kan det bli brukbart å bare bøye den tilbake?

Hva må man se etter når man kjøper ny? Lengde og at ikke vandringen er for lang? Ser på maritim.no at lengden oppgis i tommer? Jeg blir å trenge ca 5m :)

Du er yrkesfisker?

Skift kabelen, sikkerheten kommer først. Ved enden av kabelen er det preget inn i plasten produsent, type kabel og lengde på kabel.

Det ble mye kabel-prat, tror jeg må på toalettet en tur...:giggle:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 3 uker senere...

Virket ikke mye skjør når jeg bøyde på den :lol:

Hva er forskjellen på ultraflex, ,multiflex, teleflex? Forskjellige produsenter som driver med det samme og har forskjellige navn på kablene sine?

Merker nå at kabelen mellom giret og hendelen ute på dekk må ha strekt seg. Ikke alltid jeg greier å få giret 100% koblet inn. Så er kanskje på tide å bare skifte alle sammen? Eller er det helt vanlig at man må justere inn litt slakk fra tid til annen?

Fjordgubbe skrev for 13 timer siden:

Manøverhendelen er frå Kobelt. (Det beste som er å oppdrive.) Kablene kjem sikkert frå SEA-TEK TEFLON KABLERVille halde meg til samme merke for å være sikker på dei passa. Ta kontakt med importøren Sea-Tek.

Tror du ikke merkinga EC 133315 480815 betyr at det er en multiflex kabel? Hvorfor er Sea Tek kablene bedre enn andre? Lettere å operere? Mere holdbare?

Har det noe for seg å gå over til en tykkere kabel, sånn siden den jeg har ble bøyd tross alt ;)

Mix skrev for 5 timer siden:

Lengde på disse kablene angis i fot.

Det er nok en 15 fots kabel med strømpediameter 8mm.

Var fremme med målebåndet i går og kom frem til at jeg trengte ca 4m. Så med litt krinkler og kveiler så kan vel det stemme bra :)

Karlsenkystfiske skrev On 23.2.2018 at 12.07:

Virket ikke mye skjør når jeg bøyde på den :lol:

Hva er forskjellen på ultraflex, ,multiflex, teleflex? Forskjellige produsenter som driver med det samme og har forskjellige navn på kablene sine?

Merker nå at kabelen mellom giret og hendelen ute på dekk må ha strekt seg. Ikke alltid jeg greier å få giret 100% koblet inn. Så er kanskje på tide å bare skifte alle sammen? Eller er det helt vanlig at man må justere inn litt slakk fra tid til annen?

justering må til en gang i blant, men her som du har hatt en bøyd kabel bør du vel skifte og skift like så greit begge kabler/wirer, jeg gjorde det i sommer som var, skiftet fra styreposisjon inne og ned til brakket der utestyringen også kommer inn, skiftet kabler/wirer begge steder og skiftet så til motor og gir samtidig, det gikk en 5-6 timer og da var alt ferdig justert inn igjen også, justeringen måtte en ha litt tålmodighet med for og få det til å stemme med gir og gass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...