jtfidje Startet 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2018 Hei! Jeg er på jakt etter ny motor til båten min ( Biam 800 ) og har kommet over et par gode kandidater på Finn.no. Den ene er en Yanmar 4JH3-E (gir ukjent). Fra før i båten står det en Perkins 4.108 med Hurth gir. Er det noen som har noen formeninger om hvorvidt det kreves mye ombygging / justering for å få den nye motoren til å passe på akslingen, eller om det nesten er plug''n'play? Alle tilbakemeldinger taes i mot med stort takk! P.S. Her er en link til bilder av hvordan det ser ut i båten nå: https://photos.app.goo.gl/ccYs2sIG7n6v2khr2 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Når du ikke kjenner til type gear eller evt nedvinkling så er det umulig å vite. Stort sett skal man ha griseflaks om det skal være plug & play. Antakeligvis må en del bygges om. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 6.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 19 hours ago, hanto1 said: Når du ikke kjenner til type gear eller evt nedvinkling så er det umulig å vite. Stort sett skal man ha griseflaks om det skal være plug & play. Antakeligvis må en del bygges om. Ja riktig, jeg forstår. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 gøy og se andre ifra mandal og på forumet :D Bør vite litt om gear og sånn ja :) motorlabber må mestsannsynlig flyttes og stilles inn på nytt, og flens på aksling må passe, gir wire må tilpasses kansje. Og kansje du må bytte propell hvis ikke du finner en motor og gir som samsvarer med det du har nå :) Alt går ann, men sjeldent plug and play :D Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Er yanmaren levert med et "standard gear" så ligger det målsatte tegninger av motor /gear på nettet. Da ser du om det må bygges mye eller lite om. Kritiske pungter er høyde på gearflens og evt drop. Er gamle gearet ditt uten drop og det nye har nedvinkling på 8 grader må du antakelig kutte ut hele hylsa/ hylserøret og legge denne opp i ny vinkel. Byttet selv fra Bukh til Yanmar i en sjark, der var absolutt alt motsatt. nedvinklet gear, motsatt eksos, vannintak, el tilkoplinger osv. Måtte fabrikere nye motorfester i forkant av motoren, samt støpe inn nytt hylserør osv. Brukte sikkert 30-40 timer på hele greia inkusive plastarbeide & el anlegget. Ikke for å skremme, men skal arbeidet settes bort kan det være titusner å spare om man velger ny motor/gear som ikke fører til total ombygging av drivlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 On 2/8/2018 at 8:43 AM, Morten1989 said: gøy og se andre ifra mandal og på forumet :D Bør vite litt om gear og sånn ja :) motorlabber må mestsannsynlig flyttes og stilles inn på nytt, og flens på aksling må passe, gir wire må tilpasses kansje. Og kansje du må bytte propell hvis ikke du finner en motor og gir som samsvarer med det du har nå :) Alt går ann, men sjeldent plug and play :D Hyggelig å treffe på lokale! Jeg forstår. Propell har jeg ikke regnet på enda heller - det er også en ting ja. Mye som skal stemme ser jeg. Satser på at jeg kan klargjøre mest mulig selv før jeg setter den bort og får det gjort :P On 2/8/2018 at 10:06 AM, hanto1 said: Er yanmaren levert med et "standard gear" så ligger det målsatte tegninger av motor /gear på nettet. Da ser du om det må bygges mye eller lite om. Kritiske pungter er høyde på gearflens og evt drop. Er gamle gearet ditt uten drop og det nye har nedvinkling på 8 grader må du antakelig kutte ut hele hylsa/ hylserøret og legge denne opp i ny vinkel. Byttet selv fra Bukh til Yanmar i en sjark, der var absolutt alt motsatt. nedvinklet gear, motsatt eksos, vannintak, el tilkoplinger osv. Måtte fabrikere nye motorfester i forkant av motoren, samt støpe inn nytt hylserør osv. Brukte sikkert 30-40 timer på hele greia inkusive plastarbeide & el anlegget. Ikke for å skremme, men skal arbeidet settes bort kan det være titusner å spare om man velger ny motor/gear som ikke fører til total ombygging av drivlinjen. Huff det var jo ikke bare en ting nei. Jeg diskuterte motorbyttet litt med selgeren av motoren hvor jeg fortalte hva det var som stod i båten fra før og med diverse mål. Han virket i utgangspunktet positiv så håper ikke det blir så høyt timeantall for meg i og med jeg blir nødt til å sette den bort slik du sier. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.