Jump to content

Tråden om Merry Fisher 755/795

aroneid

Recommended Posts

I mangel på ein tråd om desse båtane så opprettar eg ein i håp om å få litt erfaringsdeling, tips, prosjekt, diskusjonar og ikkje minst litt innsyn i andre sitt båtliv med desse båtane. Dette var noko eg sakna då eg kjøpte min i fjor.

Om nokon har 655/695 eller 855/895 er det fritt fram å dele frå dei også.

Og for å sparke i gang; eg endte opp med denne 755en frå 2015/16 i januar i fjor:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87032890&fks=87032890

Det meste av utstyr, blant anna utestyring med plottar/ekkolodd ute, baugpropell, varme, VHF og kalesje frå Alf Hansen. Kjøpte båten frå eit dødsbu, så den kom forsåvidt med alt turutstyr også. På hekken sit det ein 150hk Yamaha, eg skal innrømme at eg forstår dei som vel 200hk på desse.

Storfornøgd med val av båt. Har mellom anna gått Sogndal - Bergen, her frå hytta til svigers på øyene ytterst i Solund:

IMG_0279.JPG.43b35e93aa5aa52eebeced14a02a1529.JPG

Fleire med tilsvarande båt?

Har hatt min Merry Fisher 755 nå 4 år og er stort sett fornøyd. Litt enkle og skranglete i innredningen er di så har gjort noen utbedringer med det som vist i et annet innlegg. 

Savner baugpropell. Båten blir fort tatt av vinden siden den er såpass lett og med overbygg.

pabo skrev for 23 timer siden:

Har hatt min Merry Fisher 755 nå 4 år og er stort sett fornøyd. Litt enkle og skranglete i innredningen er di så har gjort noen utbedringer med det som vist i et annet innlegg. 

Savner baugpropell. Båten blir fort tatt av vinden siden den er såpass lett og med overbygg.

Jøss, her har du fått løst en del problemer ser jeg! Irriterer meg hvor lite utnyttet de skapene under pantry er. Har sett en som har satt inn trådkurver (se vedlagt bilde) (Elfa Mini 35), og har selv vurdert å bygge inn et hylleopplegg fra IKEA. Hvordan ser stammen til skuffene dine ut? Er det helt tett eller har du tilgang til der som ligger bak der (jeg har sikringsboks, gass av/på, batterilader, Webasto, etc)?

Har du flere bilder av det du har laget under bordet på babord side (under den smale puten som går langs skrogsiden)? Har sett en som har montert Webastoen der med inspeksjonsluke (se vedlagt bilde), har lurt på om det er mulig å lage noe ekstra lagringsrom der.

Baugpropell forstår jeg at du savner, merker godt om det er litt vind..

Screenshot_20171009-185017.png

Screenshot_20171006-150751.png

Har brukt kryssfiner plater som stamme, så skjært ut inspeksjons åpninger mellom skuffeskinnene. Kommer da til gass krana for stenging åpning ved å dra ut en skuff, ser da også status på laderen. Dersom jeg må ha bedre tilgang må alle tre skuffene dras ut og bort slik at sidevangen mot sikringer +++ eller andre siden batteri lader og gass alarm, kan vippes ned da di er hengslet i bunn.

Har ikke flere bilder av skapet på babord side, men kan få tatt noen når jeg er i båten en dag.

Har funnet ut at det er mulighet for oppbevaringsrom under gulvet ved innvendig bord. Men er usikker på om jeg tørr å skjære hull i gulvet der, det vil vel svekke gulvet og sitteplassen noe? 

pabo skrev for 20 timer siden:

Har brukt kryssfiner plater som stamme, så skjært ut inspeksjons åpninger mellom skuffeskinnene. Kommer da til gass krana for stenging åpning ved å dra ut en skuff, ser da også status på laderen. Dersom jeg må ha bedre tilgang må alle tre skuffene dras ut og bort slik at sidevangen mot sikringer +++ eller andre siden batteri lader og gass alarm, kan vippes ned da di er hengslet i bunn.

Har ikke flere bilder av skapet på babord side, men kan få tatt noen når jeg er i båten en dag.

Har funnet ut at det er mulighet for oppbevaringsrom under gulvet ved innvendig bord. Men er usikker på om jeg tørr å skjære hull i gulvet der, det vil vel svekke gulvet og sitteplassen noe? 

Lurt! Tilgang til det bak må være en av forutsetningene for å sette noe inn der..

Deler skepsisen med å skjære i gulvet, men vet lite om hvordan det er bygd opp under der. Mulig man greier å stive det av på andre måter etterpå.

Har sett på slike hanskerom og tenker å sette det inn der du har satt inn skap. Er det helt fritt rom bak der, eller er det noe man må passe på bak når man skjærer? https://webshop.nettbaat.no/categories/-oppbevaring---holdere

Hvor dypt er det (mot skrogveggen)? Er det ca like dypt som der du har stående ei flaske/wipesboks på bildet (der puta ligger) hele veien ned, eller skrår den litt inn i bunn? Så jeg ikke kjøper for dypt hanskerom. Kryssfinerveggen går i bunn, så den vil ikke være i veien for noe?

• 4 uker senere...
aroneid skrev On 14.2.2018 at 10.14:

Jøss, her har du fått løst en del problemer ser jeg! Irriterer meg hvor lite utnyttet de skapene under pantry er. Har sett en som har satt inn trådkurver (se vedlagt bilde) (Elfa Mini 35), og har selv vurdert å bygge inn et hylleopplegg fra IKEA. Hvordan ser stammen til skuffene dine ut? Er det helt tett eller har du tilgang til der som ligger bak der (jeg har sikringsboks, gass av/på, batterilader, Webasto, etc)?

Har du flere bilder av det du har laget under bordet på babord side (under den smale puten som går langs skrogsiden)? Har sett en som har montert Webastoen der med inspeksjonsluke (se vedlagt bilde), har lurt på om det er mulig å lage noe ekstra lagringsrom der.

Baugpropell forstår jeg at du savner, merker godt om det er litt vind..

Screenshot_20171009-185017.png

Screenshot_20171006-150751.png

Hei!

Her ser dere min løsning i bysseskapet.

Anbefaler dere eller å melde dere inn i "Jeanneau Merry Fisher" gruppen på Facebook (der ligger også en video samt flere bilder).

Fikk min båt i midten av juli 2017, så jeg rakk å bruke den noen måneder, og er veldig fornøyd! 

MF bysse.jpg

hhelgheim skrev for 9 timer siden:

Hei!

Her ser dere min løsning i bysseskapet.

Anbefaler dere eller å melde dere inn i "Jeanneau Merry Fisher" gruppen på Facebook (der ligger også en video samt flere bilder).

Fikk min båt i midten av juli 2017, så jeg rakk å bruke den noen måneder, og er veldig fornøyd! 

MF bysse.jpg

Godt tips - var ikke klar over den gruppen!

Fin løsning med skuffer, blir med en gang mye mer utnyttet plass. Hvilken årsmodell har du? Jeg har sikringspanel på venstre vegg, og batterilader/landstrøm/stikkontakt på høyre vegg i skapet, ser ut som du har et annet opplegg(?).

• 3 uker senere...
aroneid skrev On 14.3.2018 at 8.05:

Godt tips - var ikke klar over den gruppen!

Fin løsning med skuffer, blir med en gang mye mer utnyttet plass. Hvilken årsmodell har du? Jeg har sikringspanel på venstre vegg, og batterilader/landstrøm/stikkontakt på høyre vegg i skapet, ser ut som du har et annet opplegg(?).

Har du meldt deg inn i gruppen?

Skuffer må vi ha, spesielt om en er mye på tur, da er alt på plassen sin i skuffene fra tur til tur.

Jeg har en 2017-modell.

Sikringspanel minnes jeg er på venstre vegg, og batteriladere ligger på styrbord side i lasterommet.

Jeg fikk også lagt opp 2 stk 220V uttak, et ved byssen og et ved sengen.

• 1 måned senere...

Flott med en tråd her inne hva gjelder denne båtmodellen :thumbsup:

Håper det «er lov» å snike seg inn her selv om det gjelder en 895 :pray:

Selv om jeg eier båten, så venter jeg fortsatt på å få hentet den. Den er i sluttfasen av klargjøringen nå på Arendal Bådsenter :smiley:

Fikk oppdatering på e-post i dag. Det eneste som mangler er teakdørken (lages av sandøy båtdekk) og kalesjen (lages også lokalt i Arendal). De skal kunne gi NEG en aktuell hentedato, i morgen. Ikke umulig at det blir 17.mai til sjøs i år, på vei fra Grimstad til hjemmehavn i Fredrikstad (Gressvik). 

Var i Arendal for ca tre uker siden, da stod båten klar utenfor klargjøringshallen :)

Gleder meg vilt og uhemmet :)

9F830770-A83F-4BE8-BF72-1E0F5CADB4EC.jpeg.1ebc2a31dc80d1adfddfbd6dfaf33a51.jpeg9E2F044A-FA14-4B64-8C4E-6556DA34FC65.jpeg.52e7f47d2d8dfa1bcf764a2f857b7f3a.jpeg

Redigert av Globe
Skrivefeil :) (see edit history)

Bostedskommune: Fredrikstad 

• 7 måneder senere...

Godt nytt år alle.

Jeg er ny i forumet og ser fram til å utveksle ideer og erfaringer med dere andre lykkelige eiere av en Jeanneau Merry Fisher.

Litt om meg selv - jeg er tromsøværing, og båten min er en MF 755, kjøpt i 2015. Motor Yamaha 150hk.

Båten var rimelig godt utstyrt da jeg kjøpte den, men varmeapparat manglet. Jeg har derfor montert inn en Eberspcher på 4kW. Hvis noen går med tilsvarende planer kan jeg gjerne dele de løsningene jeg fant, og de erfaringene jeg gjorde under montasjen.

Vær tålmodige, det går mot lysere og varmere tider, og snart er det på sjøen igjen,

Velkommen og godt nytt år!

Legg gjerne ut bilder og erfaringer fra montering, det er alltid greit med tanke på andre som senere lurer på det samme og finner frem til tråden. Noen monterer varmer i skapet under vasken, mens andre har disse bak kjøleskap/ved sittegruppe, så alltid greit å gå noen eksempler på se på.

Ellers vil jeg anbefale deg Facebook-gruppen "Jeanneau Merry Fisher", norsk gruppe med høyrt aktivitetsnivå der du får svar på det meste av daglige spørsmål. :)

Redigert av aroneid (see edit history)
  • 2 år senere...

Hei, kjekt med egen tråd for 755!

Har nylig gått til anskaffelse av min første båt, en 755 Legende 2013-bygd (2014-sjøsatt) mod med 150hk Honda.

Mye gode tips her mht bruk av plass under byssa f eks.

Jeg er i prosess med å gjøre meg kjent med båten og utstyret. (pluss tilvenning for kona og døtrene).

I dag har jeg oppdatert Lowrance HDS 7 Gen 2 med ny software.

Jeg har lastet ned brukermanualen til båten og leser denne. Imidlertid synes jeg det er litt vrient å få kontroll på kloakk og bruk av toalettet. Har et Jabsco med pumpe. Er det noen som kan forklare meg ventiler for vann/kloakk-systemet, hvor disse er plassert og hvilket stille de må være på for å f eks få tømt innholdet fra toalettet ut i havet? (selvfølgelig innenfor regelverket og utenfor der hvor folk ferdes). Når jeg pumper for å fylle toalettskålen, er dette da sjøvann som kommer inn eller er det ferskvann fra vanntanken?

Bør ventiler som åpnes for bruk av toalettet stenges når en forlater båten?

• 1 måned senere...
BravoFox skrev On 2.4.2021 at 20.43:

Hei, kjekt med egen tråd for 755!

Har nylig gått til anskaffelse av min første båt, en 755 Legende 2013-bygd (2014-sjøsatt) mod med 150hk Honda.

Mye gode tips her mht bruk av plass under byssa f eks.

Jeg er i prosess med å gjøre meg kjent med båten og utstyret. (pluss tilvenning for kona og døtrene).

I dag har jeg oppdatert Lowrance HDS 7 Gen 2 med ny software.

Jeg har lastet ned brukermanualen til båten og leser denne. Imidlertid synes jeg det er litt vrient å få kontroll på kloakk og bruk av toalettet. Har et Jabsco med pumpe. Er det noen som kan forklare meg ventiler for vann/kloakk-systemet, hvor disse er plassert og hvilket stille de må være på for å f eks få tømt innholdet fra toalettet ut i havet? (selvfølgelig innenfor regelverket og utenfor der hvor folk ferdes). Når jeg pumper for å fylle toalettskålen, er dette da sjøvann som kommer inn eller er det ferskvann fra vanntanken?

Bør ventiler som åpnes for bruk av toalettet stenges når en forlater båten?

Gratulerer med ny båt!

I skapet på toalettet har du en stengekran for vann til doen. Stenger alltid den når jeg forlater båten. Når bryteren går langs med røret er den åpen. Står den vinkelrett ut fra røret er den lukket. Det er sjøvann som kommer i doen. Tøm gjerne en 5litersdunk med ferskvann i doen og trekk ned før du forlater. Saltvann og urin i slangene kan skape urinstein/forkalkninger.

Septiken tømmer du ved å åpne ene luken i gulvet ved førerposisjon. Da ser du et kraftig rør i bunn. Samme prinsipp her, bryter langs rør betyr åpen. Tanken ligger høyere enn vannlinja, så tyngdekraften gjør jobben.

• 2 uker senere...

Takk for svar aroneid! Forøvrig artig at din MF755 har samme navn som min kone :)

Jeg har utforsket litt mer og blitt mer kjent med båten. Funnet "spyleventilen" som er i skapet på toalettet. Har også brukt litt eddik både i tank og skål for å klarne opp litt. Jeg sliter imidlertid med at det har sluttet å komme inn sjøvann. Fungerte når jeg kjøpte båten, men plutselig var det stopp. Jeg har bestemt meg for å kjøre "service" selv på toalettet, og har bestilt Jabsco servicesett. Tenker at når jeg først åpner opp, så kan jeg sikkert bytte pakningene. Har du hatt noen utfordringer med at sjøvann/spyling har sluttet å virke?

Så bra! :)

Merkelig, ikke hatt det problemet. Spyleventilen i skapet er åpen (bryter i samme retning som røret) og bryteren på toalettet står innstilt på spyling (ikke tømming)? Den siste er en svart flipp-bryter du flipper ene veien når du skal ha fylle skåla med sjøvann, og andre veien når du skal tømme skåla.

Kan nå rapportere om at service er gjennomført, og at sjøvannsspylingen har startet igjen :)

Ja gikk over spyleventil i skapet og på toalettet.

Ganske enkel operasjon, Jabsco har enkle og gode instruksjonsvideoer på nettet. Må klage litt på prisen, ca. 850kr for noen gummipakninger og fjærer er temmelig stivt. Men toalettet er kritisk materiell :)

Neste prosjekt er nå å utvide Eberspächeren / Airtronic D2 med et ekstra uttak i frontruta. Blir altfor duggete i regnvær, båttoget på 17. mai krevde mye manuell duggfjerning på frontruta. Pr nå er det kun to uttak i dørken, ett ved kapteinens føtter og ett tvers over. Forøvrig ingen med "alltid åpen" dyse, som det visstnok skal være for å hindre overoppheting. Rekongosering i trange rom er utført, og deler er bestilt :)

• 1 måned senere...

Dette er jo et bra Forum!!!

Jeg har nettopp kjøpt en MF755 og er godt fornøyd med båten. Jeg oppdaget på visning at tettelisten på frontvinduet har sluppet fra glasset, men regnet med at dette skulle jeg klare å fikse. Har noen av dere hatt samme problemet og har dere evt. gjort noe med det?

Jeg trenger tips!!!

MF755.jpg

Hei @Haugfile, gratulerer med flott båt! Jeg har også en MF755 2013 modell, med en Honda 150hp.

Har hatt akkurat samme problemet som deg mht frontruta. Det er visstnok en svakhet fra fabrikk at den folien nederst på utsiden av vinduet flakker av. Den er der for å beskytte limen under mot UV-stråler.

Vinduet mitt sitter tilsynelatende godt. Jeg fikk et firma som normalt driver med foliering av bil til å legge på ny folie til meg. Ble veldig bra resultat. Mens jeg venta på jobben, teipa jeg med gorillateip som en midlertidig quickfix.

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...