Jump to content

Medlemskap hos RS eller ikke?

Dr.blind

Recommended Posts

Hepp så kommer spørsmålet som sikkert er spurt før!

Forsikringen dekker jo alt det viktigste man får med i et totalmedlemskap hos RS og såvidt jeg skjønner krever RS at man bruker forsikringen om man har forsikring, slik at det som angivelig er gratis blir fakturert forsikringsselskapet likevell? Tar jeg feil?

Jeg er litt sånn at jeg ikke skjønner at vi skal ha et redningsselskap, luftambulanse og nødtjeneste som baserer seg på frivillighet og dugnad, som må tigge penger fra folk, som betaler skatt som igjen brude være nok til og dekke kostnadene til og drifte disse tjenestene.

Burde man være medlem i RS? Hvorfor?

Redigert av Dr.blind (see edit history)

For det første viser det seg at en del ikke har forsikring i på båt. For det andre er det svært variabelt hva din kasko dekker av assistanse. Jeg velger å bruke "assistanse" da du blir reddet i en nødsituasjon uansett. 

Nå er det en gang slik at diverse "nødtjenester" baserer seg på en blanding av statstøtte og frivillighet, og det er sikkert en hobbypolitiker her som kan forklare hvorfor det er slik. Jeg har valgt og forholde meg til at det bare er slik, og konstaterer at RS redder mange menneskeliv hvert år, og at det vil de fortsatt gjøre, med eller uten min støtte. I dødtiden mellom livsviktige oppdrag kan de assistere, holde foredrag, drive sikkerhetskampanjer med mer. Inklusive å hjelpe meg når jeg har fått tau i propellen...

Stor bolle med popcorn er funnet frem.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Har tenkt samme tanken selv. Støtter de enda, men har vurdert å si det opp for å slippe tiggetelefonen hvert år. Sist gang syns jeg selgeren var direkte ufin på telefonen! 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Jeg setter pris på jobben de gjør, livene de redder, og den tryggheten det gir meg å vite at vår lokale redningsskøyte som regel er kort tid unna - om det skulle være seg motorstopp, tau i propell eller andre ting. Om den prisen er 895,-, så er det absolutt innafor - synes jeg :thumbsup:

Dr.blind skrev for 2 timer siden:

Hepp så kommer spørsmålet som sikkert er spurt før!

Forsikringen dekker jo alt det viktigste man får med i et totalmedlemskap hos RS og såvidt jeg skjønner krever RS at man bruker forsikringen om man har forsikring, slik at det som angivelig er gratis blir fakturert forsikringsselskapet likevell? Tar jeg feil?

Burde man være medlem i RS? Hvorfor?

Er du medlem i RS har du vel 3 timer "redning" inkludert i medlemskapet. Utover dette må du betale. I tillegg får du medlemsblad og "fordelsklubben" hvor du kan få kjøpt diverse "RS"-logopregede artikler til høyst ordinære priser.

Har du kaskoforsikring dekker også forsikringen redning/berging, men da er det egenandel på 500 kroner (gjelder mitt selskap). Høyst sannsynlig er det RS som redder deg da også, men da til stykk-pris (faktura til forsikringen). Mye mulig de sender faktura til forsikringsselskapet ditt uansett, i så fall får RS både kontigenten din og fullt betalt for oppdraget?

Så ja, du klarer deg lenge uten RS så sant du har likviditet til egenandelen. Mulig RS også "tjener" bedre på den deal`en når uhellet først er ute.

I Norge har vi offentlig brannvesen, helsevesen, ambulansetjeneste, redningstjenesten i lufta (sea-king), m.m, osv,osv, men den internasjonale lovpålagte redningstjenesten til sjøs er av en eller annen ubegripelig grunn privatdrevet og delvis privatfinansiert, og driftes blant annet av småbåteiere...? Dette er en offentlig oppgave og burde vært drevet/ finansiert over et statlig budsjett. 

Hva frivillige holder på med er og blir frivillig, men dette er en oppgave som påhviler staten Norge i henhold til internasjonale forpliktelser.

Det er forskjell på nød og behov

Er det nød - dvs fare for liv - så dekkes redning av HRS, gitt at det er HRS som har igangsatt aksjonen.

Er det "ubehag" så dekkes du enten av forsikring (gitt at vilkårene sier så) eller du nå være medlem. Feks motorstans på vindstille dag er ikke nød. Heller ikke motorstans en dag det blåser - men de ombord er ikke i stand til å seile båten til kais.

Jeg kan ikke tenke meg å ikke være medlem. For meg handler det om at RS er et spleiselag der jeg betaler en liten andel. En dag får jeg kanskje bruk for det. Men hvert år er det mange som har brukt for RS. Både når det er nød og det er behov. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
ReodorF skrev 19 minutter siden:

Er du medlem i RS så koster det kr. 0 å få en dykker til å sjekke om det er skadet noe hvis du har "skrubbet" moder jord. Tror neppe forsikringen gjør det like billig.

Jo, jeg har full dekning også for det tilfellet. Sjøassistanse og løft inklusive inspeksjon dekket av forsikring.  RS sleper kun til nærmeste kai. Medlemskapet har for meg ikke handlet om tjenestene.

For meg handlet ikke utmeldelsen om tusenlappen heller, men om at RS begynner å bli litt for styrende for oss båtfolk. RS har mange medlemmer fordi folk vil ha sjøtjenesten og gjengen på havet, men så får man en masse grums fra landapparatet på  kjøpet. Tigging, havner som krever båtregistrering i RS registeret, kampen for vestpåbud del 2 (alle også 8+ meter). For meg har medlemskapet handlet om at jeg setter stor pris på gjengen på havet, men nå orker jeg ikke mer av alle forsøkene på å regulere båtlivet på vegene av oss båtfolk. Jeg ønsker at andre foreninger og bransjefolk skal høres, ikke bare RS. Hvis jeg som kaptein på båten min en stille dag synest det er forsvarlig at voksne mannskaper kan sole seg uten redningsvest i 3 knops medvind, så skal vi få lov til det. Generelt er vi veldig flinke til å bruke både vest og sykkelhjelm i familien, men ingen av delene er påbudt foreløpig.  Ett forbud mot å sole seg når man er underveis i en svak bris blir for meg som å forby biltrafikk fordi noen krasjer.  Det er lov å hoppe fra fly her i landet, så seiling i 4 knop uten redningsvest bør ikke være forbudt det heller.  

Jeg meldte meg nettopp ut, og det etter 15 års medlemskap. Dråpen ble da jeg mottok brev om at havna krevde registrering i RS registeret, hvis ikke ble båtplassen oppsagt. Man trenger ikke google mye for å se at ledelsen i RS har gjort og sagt mye rart opp igjennom. Jeg vil ikke lenger være en del av RS, og mener de kan forvente at stadig flere går lei politikk og makt fokuset. 

Veldig synd, for RS står også for veldig mye positivt, spesielt all innsatsen på havet. Men det er ikke nytt at ledelsen i RS er ute i storm oftere enn sjøfolkene. Tipper ganske mange flere enn meg ville meldt oss inn igjen tvert om RS hadde søkt mindre makt over båtfolket, og heller økt fokuset  på den jobben som alt utføres av frivillige og dyktige sjøfolk. Som sagt handler det ikke om tusenlappen for min del. Ca. 1 av 4 totalmedlemmer melder  seg ut hvert år, og jeg tror ikke alle 29000 melder seg ut pga. tusenlappen. RS bør spørre tidligere medlemmer om hvorfor de melder seg ut, og hva som skal til...

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=37864

Jeg velger å være medlem. Håper jeg slipper å bruke dem, men med tanke på alle de assisterer i løpet av et år, gjør jeg det med god samvittighet. Vi har en stor fiskeflåte som er ute hele året, og de trenger dem også hvis uhellet er ute.

Den summen jeg betaler blir en pølse i slaktetida?

Er medlem, ikke den store summen per år samt at jeg synes det er greit og ha de stasjonert rundt omkring på kysten. Ingen fra forsikringsselskapet som hiver seg i en båt og kommer å henter meg hvis jeg har fått tau på propellen. RS har gjort veldig mye bra på norskekysten oppigjennom årene:clap:

Jeg er medlem, og har en båt registrert også, men når jeg hørte de sendte båt til Middelhavet, var det nesten så jeg meldte meg ut.

Hadde de hatt dårlig råd,  hadde de ikke sendt ned en båt til Middelhavet for å plukke lykkejegere opp av vannet der..er de der nede fortsatt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 26 minutter siden:

Jeg er medlem, og har en båt registrert også, men når jeg hørte de sendte båt til Middelhavet, var det nesten så jeg meldte meg ut.

Hadde de hatt dårlig råd,  hadde de ikke sendt ned en båt til Middelhavet for å plukke lykkejegere opp av vannet der..er de der nede fortsatt?

Tror du at det gikk av kontingenten din, eller over statsbudsjettet??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...