Jump to content

Medlemskap hos RS eller ikke?

Dr.blind

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

hvor mange år må et være god ledelse i RS før man slutter å bruke dette argumentet?+

Det gjenstår å se.

Etter mitt syn har det ikke vært god ledelse i RS siden før ukulturen ble avslørt rundt årtusen-skiftet.:lipseal:

Dagens ledelse kommer ikke inn under det jeg forsår med begrepet "god ledelse".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MMay0/granskingsrapport-viser-ukultur-i-redningsselskapet

https://www.batliv.no/innhold/?article_id=35582

Trist, for mannskapene på skøytene gjør en god jobb og skøytene trengs langs vår lange og værharde kyst!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg tror at dugnadsånden i det norske folk er noe av det viktigste vi har for å være et bra og inkluderende samfunn.

Dugnaden for å hjelpe folk i nød på sjøen er rotfestet tradisjon som går svært langt tilbake i alle siviliserte samfunn.

Hvis all hjelpevirksomhet, oppmerksomhet osv skulle kanaliseres som tvang igjennom skatteseddelen hadde vi mistet mye livskvalitet.

Dugnaden med å holde NSSR på vannet bunner i det samme som fotballtreneren eller speiderlederne for 7-åringen føler når de stiller opp i snøføyka og gjør en innsats for andre.

Til sammenligning er det noen foreldre som stiller med en kakebit eller et godord mens andre hiver ut ungen og lurer på om det er ok at de henter poden litt for sent....

Vi blir rett og slett et fattig folk uten frivillighet.

Mons

Disisel skrev 22 minutter siden:

Da har jeg bestemt for å droppe årets medlemskap. Så får jeg heller melde meg inn igjen hvis de begynner å dempe seg.

Tvungent medlemskap for å beholde båtplassen, makan.

Men mister du båtplassen din da ? eller er det noe jeg misforstår ?

Det som provoserer meg mest på nssr er gavefakturaene som typisk sendes ut før jul på f.eks 234 kr. Når beløpet er ferdig utfyllt på et så ukurant tall kan jeg ikke skjønne annet enn at planen er at en viss prosent av mottakerne (kanskje særlig eldre) betaler dette i den tro at det er en regning. Slik jeg ser det er dette en form for svindel. Når jeg da mottar dette samtidig som jeg betaler både for registrert båt og medlemskap blir jeg ganske provosert. Slik jeg oppfatter det forsøker de å lure meg som allerede er kunde. Har som følge av dette meldt meg ut.

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 14 minutter siden:

Det gjenstår å se.

Etter mitt syn har det ikke vært god ledelse i RS siden før ukulturen ble avslørt rundt årtusen-skiftet.:lipseal:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MMay0/granskingsrapport-viser-ukultur-i-redningsselskapet

Trist, for mannskapene på skøytene gjør en god jobb og skøytene trengs langs vår lange og værharde kyst!

En 12 år gammel sak og en fire år gammel sak der lederen i RS klager på en tale holdt av en statssekretær. 

Ble ikke blåst av banen akkurat...

Guest Avmønstret#
Seilars skrev for 3 timer siden:

Jeg meldte meg nettopp ut, og det etter 15 års medlemskap. Dråpen ble da jeg mottok brev om at havna krevde registrering i RS registeret, hvis ikke ble båtplassen oppsagt.

Og da melder du deg ut av RS fremfor å stille på neste medlemsmøte i båtforeningen der du har plass? 

Skjønner ikke. Må være skivebom fra din side å skylde på RS for noe din båtforening har bestemt. 

Sebaldus skrev 12 minutter siden:

Det som provoserer meg mest på nssr er gavefakturaene som typisk sendes ut før jul på f.eks 234 kr. Når beløpet er ferdig utfyllt på et så ukurant tall kan jeg ikke skjønne annet enn at planen er at en viss prosent av mottakerne (kanskje særlig eldre) betaler dette i den tro at det er en regning. Slik jeg ser det er dette en form for svindel. Når jeg da mottar dette samtidig som jeg betaler både for registrert båt og medlemskap blir jeg ganske provosert. Slik jeg oppfatter det forsøker de å lure meg som allerede er kunde. Har som følge av dette meldt meg ut.

Ja , det her er virkelig en uting. Men gir du beskjed til rs så kan du faktisk slippe tigge brev/rs blad/tigge telefon

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Guest Avmønstret#
Disisel skrev Just now:

Nei det var det som Seilars skriver som jeg synes er uhørt. Slik jeg fortår det så har han motatt skriv fra havna sin. 

Er vel mer uhørt at Seilars må ha misforstått totalt om han bruker hva havna har bestemt for å melde seg ut av RS.

Er null logisk sammenheng i den konklusjonen. 

31 minutes ago, Pinkvin said:

Og da melder du deg ut av RS fremfor å stille på neste medlemsmøte i båtforeningen der du har plass? 

Skjønner ikke. Må være skivebom fra din side å skylde på RS for noe din båtforening har bestemt. 

Det er ikke vanskelig å finne logisk at skiven kan være så mangt... hvorfor har båtforeningen bestemt seg for dette er et sentralt spørsmål. 

Har det vært påtrykk eller "krav" fra RS? Eller funnet på det selv... Det spørsmålet avgjør vel mye ift. hvem som skal pekes mot.

Jens_P skrev for 1 time siden:

Det gjenstår å se.

Evig eies kun et dårlig rykte. Særlig om man baserer seg på media og artikler fra 2006.... 

At RS er for vestpåbud er vel ikke noe nytt akkurat.  

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har full kasko. Så reddet blir jeg uansett. Men medlemskapet i RS blir betalt hvert år få lenge jeg har båt. Mest får å støtte det gode arbeidet RS gjør. Der jeg ferdes er det til og med 2 redningsskøyter. Så de få kr er småpenger i totalregnskapet til båten

Norske båter er best!

39 minutes ago, hanto1 said:

Det er ikke bare redningsvester rs prøver å dra ned over hodene våre.

Det beste var om staten overtok i stedet for privat aktør som roter rundt og meler sin egen kake

Hadde vært greit om du var mer konkret hva du forsøker å uttrykke ? 

Bitteliten skrev for 8 timer siden:

Jeg kan ikke tenke meg å ikke være medlem. For meg handler det om at RS er et spleiselag der jeg betaler en liten andel. En dag får jeg kanskje bruk for det. Men hvert år er det mange som har brukt for RS. Både når det er nød og det er behov. 

Jeg kan ikke tenke tanken heller......å ikke være medlem, jeg er medlem i søsterorganisasjonen SSRS ettersom jeg har båten i Sverige!

nomen skrev for 3 timer siden:

Jeg er medlem, og har en båt registrert også, men når jeg hørte de sendte båt til Middelhavet, var det nesten så jeg meldte meg ut.

Hadde de hatt dårlig råd,  hadde de ikke sendt ned en båt til Middelhavet for å plukke lykkejegere opp av vannet der..er de der nede fortsatt?

SSRS sendte også ett par båter ned, da grekerne bad om hjelp

bare å se denne filmen gjør at jeg kommer være medlem livet ut....se filmen til slutt !!

mons skrev for 3 timer siden:

Jeg tror at dugnadsånden i det norske folk er noe av det viktigste vi har for å være et bra og inkluderende samfunn.

Dugnaden for å hjelpe folk i nød på sjøen er rotfestet tradisjon som går svært langt tilbake i alle siviliserte samfunn.

Hvis all hjelpevirksomhet, oppmerksomhet osv skulle kanaliseres som tvang igjennom skatteseddelen hadde vi mistet mye livskvalitet.

Dugnaden med å holde NSSR på vannet bunner i det samme som fotballtreneren eller speiderlederne for 7-åringen føler når de stiller opp i snøføyka og gjør en innsats for andre...........

Det tror jeg også,  SSRS er bare bemannet med frivillig personal og finansiert via medlemsavgifter/donasjoner, 

oppebærer ikke penger fra staten, man avsetter enda ett par båter til Middelhavet.....jeg er stolt att vare medlem i en sånn organisasjon.

håper jeg slipper ringe dem selv noen gang, att jeg bare kan støtte !!!

S/Y Gunga Din

Bitteliten skrev 29 minutter siden:

Evig eies kun et dårlig rykte. Særlig om man baserer seg på media og artikler fra 2006.... 

At RS er for vestpåbud er vel ikke noe nytt akkurat.  

Rett skal være rett, de fikk ryddet opp i ukulturen den gang. All ære for det! :thumbsup:

Fortsatt synes jeg ikke RS sin holdning i vestsaken kvalifiserer til tittelen "god ledelse". 

RS hadde vært tjent med å holde en lavere profil i vest-saken i stedet for å gå i front.

Det er vanskelig å samle alle medlemmene bak et standpunktet som er så sterkt og kompromissløst. Det blir lite rom igjen til de som ikke er 100% enige.

Litt mer ydmykhet overfor medlemmers og ikke-medlemmers varierende meninger og litt mer diplomati for å nå målet hadde forhindret den debatten vi har nå. 

Mulig RS tjener på det på lang sikt, men på kort sikt gir det tap av omdømme og et splittet båtfolk. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det å bli medlem koster i realiteten 500kr mindre med vår forsikring (dnb kasko) fordi det ble 500 billigere dersom vi var medlem av rs. Vi er medlem dette året, så får vi se.. Satte egenandelen høyt på forsikringen, og selv om jeg ikke liker å vedde mot meg selv er vel muligheten for kjipe situasjoner høyst mulig det første året.. ?

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 1 time siden:

SSRS sendte også ett par båter ned, da grekerne bad om hjelp

bare å se denne filmen gjør at jeg kommer være medlem livet ut....se filmen til slutt !!

Jeg blir så uvel og kvalm når jeg leser at noen ikke vil hjelpe folk som drukner at jeg ikke klarer å svare direkte. Takk for at gjorde det Gunga Din. 

--

Uansett hvor ett menneske skal, hvilken hensikt det har, hvilke drømmer det har, hvordan det har havnet der det er, om det er i ferd med å drukne så skal det reddes hvis en kan redde det. 

Vi redder mennesker som holder på å drukne, igjen og igjen. Det skal vi aldri slutte å gjøre. 

De som ikke vil redde enhver drukner skal melde seg ut av RS. De bør bli kastet ut av RS. De bør sette båten på land. Hvem vil ferdes sammen med båtfolk som mener noen er verdige til å reddes mens andre skal drukne? 

Var medlem av RS før båtlivet begynte, og er fortsatt medlem.   

Er også støttemedlem av luftambulansen, sjølv om eg kanskje hadde fått samme hjelp utan medlemsskap.

Men det forundrer meg at ikkje RS er underlagt staten,  det burde vert samfunnets oppgave.  Og dei frivillige på korpsbåtane burde fått dekka  tapt inntekt slik sivilforsvaret praktiserer. 

Eg har vert med å berge båt,   og eg har funnet båt på rek. Det er eit enormt ressurskrevande apparat som kan bli satt i sving når ein tom uidentifiserbar båt vert funne på rek. Alt etter korleis situasjonen vurderast.  Søk, ...dykking, helikopter, redningsskøyte, røde kors, kystvakt, politi, nyttetrafikk og lystbåter.

Sjølvsagt burde det vert registreringsplikt og merkeplikt på alle båter.    Og vist det viser seg at ein hobbyfisker hadde ramla overbord frå skjærgårdsjeepen sin, så får de etterlatte meir ro om han hadde hatt vest. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg betaler medlemskapet med glede.

Veldig glad for at skøytene finnes og den tryggheten de gir. Og imponert over organisasjonen med frivillige mannskaper.

Hjelper ikke mye med god forsikring hvis det ikke er noen som kan komme ut for å hjelpe.

Jeg liker heller ikke tiggerbrevene og at de påtar seg å representere alles mening, men det tåler jeg godt. 

Så heia RS

Hilsen

Lurvetass

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

De som ikke vil redde enhver drukner skal melde seg ut av RS. De bør bli kastet ut av RS. De bør sette båten på land. Hvem vil ferdes sammen med båtfolk som mener noen er verdige til å reddes mens andre skal drukne? 

Det er absolutt forskjell på innsatsen RS gjer for båtfolk og fiskere, vs innsatsen de gjorde for dei kyniske mennesketransportørane i middelhavet.   Eg respekterer fullt ut alle som meldte seg ut ifbm den saken. Men det var også mange nyinnmeldinger såg eg i nyhetene, men vi fekk aldri sjå i media (såvidt eg fekk med meg) om RS gjekk i pluss eller minus på medlemsmassen. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

31 minutes ago, Pinkvin said:

Jeg blir så uvel og kvalm når jeg leser at noen ikke vil hjelpe folk som drukner at jeg ikke klarer å svare direkte. Takk for at gjorde det Gunga Din. 

--

Uansett hvor ett menneske skal, hvilken hensikt det har, hvilke drømmer det har, hvordan det har havnet der det er, om det er i ferd med å drukne så skal det reddes hvis en kan redde det. 

Vi redder mennesker som holder på å drukne, igjen og igjen. Det skal vi aldri slutte å gjøre. 

Skulle egentlig holde meg utenfor - men samtidig er det noe pinlig og moralistisk over denne typen innlegg over.

En kan jo anta at du da setter kursen straks mot middelhavet for å demme opp selv? Ellers lar du jo det implisitt skje - du vil ikke redde enhver som (kan hende) drukner.

1) det er forskjell på å unnlate å hjelpe de(n) en kommer over i nød og å aktivt oppsøke en nød (som det ikke er mangel på av alle typer overalt)

2) det er ikke pålagt å være overalt, til envher tid å hjelpe nødstedte - det vil alltid være større behov enn mulig tilbud uansett innsats

Vi er ekstremt heldige som kan bekymre oss over uvær over Stadt og at en båt i verste fall får plastpest. Men moralisme uten forbehold er stort sett inntil nirvana og utopia oppdages forbeholdt kun de som har levd i en variant av overflod og sjelden eller aldri har satt næring før tæring.

Jeg har reist noe, ikke nok. Men har erkjent at mennesker over verden stort sett vil det samme og er gode folk. Men ingen av oss er allmektige...

At RS tar på seg en oppgave utenfor lokale skjærgård er vel helt OK, om medlemmene mener det er riktig og stemmer ift. medlemskap. Men å moralisere på den måten som i innlegget over gir en svak sjøsyke da man trolig og tross alt er likemenn på de fleste måter.

Edit: Glemte Popcorn og en skriveleif!

Redigert av Ventus
EDIT: Glemte Popcorn! (see edit history)
Disisel skrev for 4 timer siden:

Nei det var det som Seilars skriver som jeg synes er uhørt. Slik jeg fortår det så har han motatt skriv fra havna sin. 

Brev fra havna som du sier, ikke fra RS. 

Jeg synest egentlig bare at flere skal få ett litt mer bevisst forhold til at RS vokser ved å prate varmt om saker de selv tjener penger på i sikkerhetens navn. Kanskje kunne noen av disse sakene vært løst på en rimeligere måte, og kanskje er politikere og journalister litt for lite kritiske til hva RS driver med.  RS er forøvrig først og fremst positivt, og det kan kanskje drukne litt i denne tråden.  Men når RS aktivt driver politikken i retning av der RS tjener pengene sine, så bør vi båtfolk være litt på vakt.  Det er tross alt vi som får regningen, og ikke politikerene.  RS var på Arendals uka for å bla. snakke varmt om vrakpant på båter fordi småbåtregisteret kan brukes til dette. Hva mer kan småbåtregisteret brukes til ? Jeg bare lurer, kun kreative politikere vet svaret. Vi har tross alt både plastpose og flyseteavgift. RS tar sikkert jobben med å kreve inn det også, mot ett lite honorar.  De dekker i hvertfall bordet, og befinner seg med det langt utenfor sitt kjerneområde. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...