Jump to content

Medlemskap hos RS eller ikke?

Dr.blind

Recommended Posts

Mineraloljeavgiften mener jeg er 2.96 i 2018, jeg tror heller ikke de får den refundert men der er jeg usikker. Så har de Nox-avgiften. 

Jeg tror ganske bestemt ingen for GO’n i dag under 4,20/4,30.

Får de ikke refundert min.ol-avgiften betaler de 7,20-7,50 pr liter + Nox. Med mindre de har en form for subsidier da

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Fru Jacobsen skrev 46 minutter siden:

Mineraloljeavgiften mener jeg er 2.96 i 2018, jeg tror heller ikke de får den refundert men der er jeg usikker. Så har de Nox-avgiften. 

Får de ikke refundert min.ol-avgiften betaler de 7,20-7,50 pr liter + Nox. Med mindre de har en form for subsidier da

De har nok vesentlig bedre rabattavtaler enn som så. Om hvem som helst starter sin næring med båt som inntektskilde med helt vanlig brukskortavtale hos en bunkersleverandør betales det ikke mer enn summen du antyder etter at mva og kortrabatten er fratrukket, uten andre fordeler.

Kenneth82 skrev for 3 timer siden:

@Dr.blind, du startet denne tråden... Hva ble konklusjonen din? 

Jeg konkluderte med at jeg har veldig mye annet og bruke penger på, og ingen overbeviste meg til og fortsette og ha totalmedlemskap hos RS videre, jeg var litt i tvil om å melde meg ut når jeg så filmen fra arbeidet svenskene gjorde i middelhavet, men det er et oppdrag kontigenten min ikke bidro til.

Forsikringen min dekker i stor grad det RS vil bistå med.

I tillegg er har jeg skjønt det slik at RS krever at forsikringen betaler en sum uansett om jeg er totalmedlem så lenge jeg har forsikringsdekning for det jeg evt trenger hjelp til. Da blir det for meg meningsløst og jeg synes det virker som man betaler for å være grei da.

Jeg har dykkeutstyr i båten osv og er i dem fleste tilfeller selvhjulpet i fht mange dilemmaer man kan møte på.

Er også litt av den holdningen at redningstjenesten i Norge ikke burde være driftet av frivillige organisasjoner, det burde være statlig finansiert gjennom skattepengene vi betaler.

Jeg har altså meldt meg ut.

9 hours ago, Fru Jacobsen said:

Dette svaret fra behandling i Stortinget gir vel et svar på dette;

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/svar-pa-spm-251-fra-stortingsrepresentan/id749370/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg jobber i ambulansetjenesten kan jeg jo også nevne, og det er ingen som ikke får hjelp om dem trenger hjelp, uavhengig av om dem er medlem eller ikke. Hadde ikke båtfolket betalt medlemskap hos RS hadde staten vært nødt til å ta regningen for det(sikkert en ekstra avgift et sted). RS forsvinner ikke selv om man ikke er medlem hjelpen er tilgjengelig og jobben gjøres uansett.

Det samme gjelder luftambulansen, jeg har møtt pasienter som krever helikopter fordi dem er "medlem"...

I dag mottok jeg regningen fra SSRS (Sverige). De tilbyr det samme som RS, men til halve prisen. SSRS er en ideell organinsasjon uten statsstøtte. Og fremstår ikke som dårligere på noen måte. Jeg har båtplass rett bortenfor der redningskrysserene i Strömstad holder til. De har nokså stor aktivitet, særlig i sommersesongen. I tillegg til vanlig trafikk, mobiliserer de svever når det er is på fjorden. Dessuten har de landningsplass for helikopter. Samarbeidet med øvrige nordiske land er det samme som hos RS. Ut fra trafikken på VHF'en virker det som at brorparten av aktiviteten er syketransport fra øyene og inn til fastlandet.

Hulda skrev 10 minutter siden:

De tilbyr det samme som RS,

Stemmer det? De har vel normalt ikke dykker ombord. De to gangene jeg fikk tau i propellen og vannet var for kalt til å gjøre jobben, måtte jeg skaffe dykkerhjelp selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 7 minutter siden:

I dag mottok jeg regningen fra SSRS (Sverige). De tilbyr det samme som RS, men til halve prisen. SSRS er en ideell organinsasjon uten statsstøtte. Og fremstår ikke som dårligere på noen måte.

Jeg og er medlem i SSRS. Jeg har båtplass i Halden men er omtrent utelukkende i svensk farvann. Synes det er greit å betale til de som opererer i de områdene jeg hovedsaklig frekventerer.

Lars H. skrev 1 time siden:

Stemmer det? De har vel normalt ikke dykker ombord. De to gangene jeg fikk tau i propellen og vannet var for kalt til å gjøre jobben, måtte jeg skaffe dykkerhjelp selv.

Det har søren ikke RS heller. Fikk nettopp et blad fra SSRS der en av deres dykkere reddet ut en person som satt fast inne i en kantret båt. For begge organisasjoner er det nok slik at ikke alle båtene tilbyr dykkertjenester. Jeg vet ikke hvordan det er i Strömstad i så måte. 

Redigert av Hulda (see edit history)

De små båtene hos RS med frivillig mannskap har ikke dykker, men det har vel de andre. De dykket i hvert fall og fant min propell da jeg mistet den ved avgang fra sykehusbryggen i Horten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du er sikkert inne på noe der. Jeg har padlet rundt i fjorden i borti 60 år. Har hatt behov for RS en gang. Da var det ikke en eneste tilgjengelig båt mellom svenskegrensen og Oslo grunnet VIP-oppdrag på Oslo Havn. Tilfeldighetene avgjør graden av hjelp man kan regne med. I Sverige har de også en fleksibel Kustbevakning som i hierarkiet ligger over SSRS. De trigger også inn ved behov. En bekjent av meg ble reddet av dem da båten de var om bord i gikk ned på sydsiden av Koster. Mange år siden.

Lars H. skrev for 1 time siden:

De små båtene hos RS med frivillig mannskap har ikke dykker, men det har vel de andre. De dykket i hvert fall og fant min propell da jeg mistet den ved avgang fra sykehusbryggen i Horten.

Jeg har selv har nytte av dette. Dykking pga. av et trossestykke som gikk i propell, heldigvis i tomgang inne i havneområdet. Bukserte rolig inn foran skøyta, fikk da beskjed om at det var en prisforskjell mellom hhv. 1500 / 4000 kr. om jeg lå der eller om jeg flyttet meg opp på siden av de (!). Uanett ble saken løst veldig kjapt og effektivt, var totalmedlem så betalte uansett ikke noe for det og RS hadde heller ikke annen utgift enn en 5 minutters kjøring på kompressoren for å etterlade luft på flaskene til styrmannen.

Det er stort sett veldig kjekke folk ombord på skøytene og de møter nok litt av hvert gjennom et år av "sjøfolk" som trenger assistanse. Noe er vel til å riste på hodet av tenker jeg men jobben deres er jo bl.a. å drive med assistanse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...