Jump to content

Felles minus på 12 og 24volt

BØstrøm

Recommended Posts

Så sant du har et "ekte" 2-spenningsopplegg og ikke et "jukse" opplegg der du tapper ut 12volt midt på 24V banken, høres det helt greit ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om du vil måle spenningen på et batteri må både pluss og minusledningen fra voltmeteret ha forbindelse til henholdsvis pluss og minus på det batteriet du vil måle spenningen på. Så dersom minus måleledningen går til et annet batteri, blir det bare "tull".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg trur eg ville hatt separate målere for 12v og 24v banker så lenge de er absolutt adskilt i dag.     Korvidt der betyr noko om minus er samankobla klarer eg ikkje tenke nå. Eg har både 12 og 24 bank ombord, men eg har ikkje separat 24v dobbelisolert dynamo, så min 24v bank lades av ein battery-battery-charger som forsynast av 12v banken når den banken har overskudd, så eg har minus for 12v og 24v kobla saman på den laderen såvidt eg hugsar.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Egne voltmetre er å anbefale, ja. Om det skjer noe feil med den venderen du bruker for å lese av spenningen, kan du risikere at pluss 12V og pluss 24volt kobles sammen! Venderen må i hvert fall være garantert "break before make".

Eit felles voltmeter for 12 og 24 volt adskilt i ein vendar, det KAN gå bra, men den dagen kan komma at det heile blir so varmt av at vendaren ved eit mistak dumper all 24 volten nedpå 12 volts batteri. Då kan det vera for seint å springa, dei finn ein person i det utbrende vraket.

For å presisera: eg ser ingen betenkeligheter ved å laga ein felles minus til to batteribanker med forskjellig spenning, men å gi desse batteribankane felles instrument i form av volt- eller amperemeter, det vil eg advara mot. Ein annen "løsning" kan vera eit 24 volts batteri med midtuttak som då gir 12 volt. Ladinga på 24 volt gir eksakt like mykje til kvart battri, for ladestrømmen går gjennom begge batteria. 24 volt forbruk drar eksakt like mykje frå kvart batteri, mens 12 volt forbruk berre drar frå eit batteri. Dette resulterer i at det eine batteriet har mindre lading enn det andre. Dermed so er eit batteri i overlading før det andre er fullt, og resultatet blir at begge batteria får ALTFOR kort levetid.

Jeg lot spørsmålet gå videre til Blue Sea System. De svarer at ABYC(american boat and yacht council) anbefaler/viser sammenkopling av 12 og 24volt minus, og at det er gjort i mange installasjoner. Imidlertid tør han ikke å bekrefte at det er OK hos meg, da han ikke kjenner mitt anlegg i detalj.

Nå er jo hver senseledning sikret med en 0,5A sikring, så noe Tjernobyl blir det neppe.

Imidlertid.slår det meg at Jeg kommer til å kople opp en shunt på minussiden for måling av strømtrekk på 12volts siden. Blir dette neste problem, eller kommer amperemeteret til å takle dette?

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Imidlertid.slår det meg at Jeg kommer til å kople opp en shunt på minussiden for måling av strømtrekk på 12volts siden. Blir dette neste problem, eller kommer amperemeteret til å takle dette?

Heilt kurant.  Du må sjølvsagt velge shunt og amperemeter/monitor som er tilpassa ditt max forbruk.  Nokon klarer seg med mindre e 100A og andre må ha 500A

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har forsøkt å formulere ett spørsmål om, sett bortifra mitt elektriske anlegg, hvorvidt selve meteret tåler blanding av 12 og 24volt til support hos BlueSea. Ellers håper jeg du bifaller avdramatiseringen vedrørende «mealth down» lenger oppe i tråden, ved å sikre senseledningene ved batteribankene. 

Takk for at du er så standhaftig ved spørsmålet mitt om hvor jeg kunne måle volt i systemet. Koplet senseledning til startbatteri igår, og det viste 0,2volt høyere spenning enn forbruksbanken, som er koplet på inntaket i sikringspanelet. Jeg har nå bestemt meg for at alle andre steder å måle volt(enn på selve batterier) er svada, og som du selv sier....med påfølgende spekulasjoner om alt mulig. Nå er jo ikke voltmeter lovpålagt, enn sålenge, men skal man ha det, bør man ha det med en viss mening. Langt på vei gjør det jo BM overflødig, koplet opp korrekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...