Jump to content

Erfaringer med oppgradering av VP D6-310?


thomasd

Recommended Posts

Mer toppfart/moment var tanken. Synes båten går mye bedre i vannet rundt dagens maxfart (20-21 knop), mens den på marsj gjør ca 16-18 (ned mot 14-15 ferielastet). Så da trenger jeg vel tilsvarende 350-370 (med litt større propell)? At båten bruker litt tid opp i fart for så være, snakker halvplaner her, så det er ikke noe planingsterskel å komme over. Således er kanskje ikke kompressor nødvendig i det hele tatt. Lavere forbruk er jo utopisk -  det er vel bare noe som noen tror de får til fordi det blir mismatch mellom hva hjernen sier den gir beskjed til pumpa om å gjøre, og hva den faktisk gjør....

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post

Good luck med trimminga av motoren for å oppnå en slik effektøkning som du skisserer her. Det kan fort komme til å koste deg ny motor.

 

TIl orientering, rent teroretisk dvs. dersom stigning, slipp og medstrøms koeffisient settes konstant og man benytter propellerloven til å kalkulere det "nye" effektbehovet ditt må du øke motorkrafta fra 310 til 535 hk. for å øke dagens maxfart på 20 knop til 24 knop. Dette blir ikke helt korrekt men det gir en god pekepinn på hva man snakker om vedr. effektbehov...

 

Finnes det noen eksempler på at båter tilsvarende din klarer en slik marsj/maksfart som du ønsker i det hele tatt og evt. med hvilken motorisering?

Link to post

Takk for svar, om enn noe krasst. :-)

 

Vet ikke om eksempler, dette er snakk om en Nimbus 340 Commander som ble levert med 310 og senere 330 D6. Har ingen planer om å forsøke å trekke ut over 500 hk av den motoren, tanken var at det kanskje var mulig å bytte en eller flere deler som gjør den likere 350/370 (eller kanskje 435?) i ytelse uten av den får noe høyere risiko for feilskjær enn hva de motorene har. En tanke var at man kan sette på turboen til en 370 men droppe kompressoren, da kompressoren vel uansett ikke bidrar over 3000 rpm eller noe slikt. Tror jeg. Om det er forskjell på kjølingen mellom en 310 og 370 vet jeg ikke, 435en tror jeg har bedre kjøling.

Link to post

Delvis analogt eksempel, i forhold til behov for mer futt:

 

Nimbus 370/380 Commander har oppgitt følgende av selgere på finn

2000 mod med 376 hk - 24 knop

2000 mod med 460 hk - 24 knop

2004 mod med 476 hk - 27 knop

2009 mod med 600 hk - 30 knop

 

Ikke helt entydig, men kan tenkes at det trengs ca 100 hk for å få opp farten med 3 knop? Så da er det kanskje prosjektet litt utopisk.

 

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post

Saksopplysning: D6-370I (altså versjonen med fast aksling) har ikke kompressor. 

 

Vår Viksund 340 marsjer på ca 22 knop med 370 hk og fast aksling. Dette er en helplaner. Dette er ikke samme båt som Nimbusen, men det kan kanskje gi en pekepinn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg kan tilføje, at vores Aquador 32c (også 5000 kilo, halvplaner) marcher på 20-21 knob og går 26-28 på toppen med en D6-370 (fast aksel). Ingen kompressor på denne hvilket jeg er glad for, da det efter sigende ikke er sundt at have kompressor i en halvplaner. 

 

Så en D6-370 lyder som et bedre valg til din båd. 

Link to post

Generelle råd:

 

1. Her på forumet er stort sett alle endringer som medfører mer HK ansett som uforsvarlig. Punktum!

 

2. Gjennom mange år så har jeg ikke sett noen tråder eller noen som har gjort noen effektøkning av D4/D6 motor med hell eller har rådet til det. Enten det måtte være komponent bytte (som feks turbo/kompressor)/chip box/eller omprogrammering/mapping.  Det må da være noen som har gått mot strømmen og skremt opp en "daff" D6...? Ikke hørt om i alle fall...

 

/Chaos

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Husk også at gearet er forskjellig på de ulike utgavene. F.eks. benyttes det for D6/370 et gear som heter HS80 mens D6/435 benytter et kraftigere gir som heter HS85 pga. det høyere dreiemomentet.

 

Om motoren din er i god stand med fornuftig timetall er det nok mer lønnsomt og ikke minst mer troverdig i en etterfølgende salgssituasjon å selge den komplett for deretter å kjøpe en ny, evt. nyere brukt D6/435.

 

 

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har ikke oversikt over hva som er forskjell på disse motorene, men mener at dette har blitt beskrevet i tidligere innlegg på forumet.

 

En gjetning fra min side vil imidlertid gå i retning av lufttilførsel (turbo), dieseltilførsel og kjøling. Og elektronikk/motorstyring selvfølgelig. Det vil være mulig å danne seg et bilde ved å sammenligne delenummer for å se hva som er likt og hva som er forskjellig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Med å bygge om en d6 310 til å yte mer effekt vil gjøre båten lite attraktiv i bruktmarkedet tror jeg. Visst motoren du har er i god stand vil du komme bedre ut av det med å selge denne for å kjøpe en større motor. Tenker da på når du en gang skal selge båten samt å eliminere store kostnader som trimmingen kan medføre ved havari

Link to post

KONKLUSJON: Dette er dødfødt, som flere har forsøkt å få meg til å forstå tidligere. Bare litt sta. :-)

 

330/370-motorene har større turbo og ladeluftkjøler, det trengs ny/omprogrammert EVC, i tillegg (som sagt) kanskje det må byttes gear (hvilket betyr at motoren må ut), og propell må jo selvfølgelig byttes.

 

De brukte delene kan jo selges, så det er ikke sikkert at det blir så helt hinsides mye penger om man kan få tak i brukte, gode deler, men er nok i overkant mye penger for noen ekstra knop.

 

Har også snakket med de som driver med "trimming", og selv der er anbefalingen at det ikke bør gjøres på en slik tungdreven halvplaner. Man kunne max ha tatt ut 30-40 hk ekstra av en slik motor på en litt mer lettdreven båt.

Link to post
thomasd skrev 54 minutter siden:

 

Har også snakket med de som driver med "trimming", og selv der er anbefalingen at det ikke bør gjøres på en slik tungdreven halvplaner. Man kunne max ha tatt ut 30-40 hk ekstra av en slik motor på en litt mer lettdreven båt.

Det var godt å høre at de tenker slik ?

Link to post

Syntes egentlig ikke trimming er rett ord for å chip trimme. Det er egentlig en feil justering av motorparameter. På klassiske motorer kostet dette ingenting man bare vred dieselpumpa og økte turtall og eller dieselmengde. Det blir som og jeg hadde sagt til nsb eller bane nor at jeg skulle øke ytelse på diesel lokkene 20% og ha 5000kr for jobben. Kriminelt.

 

forøvrig rart at ikke volvo har videreutviklet disse motorene. 

 

 

Link to post
ulyden skrev for 8 timer siden:

Syntes egentlig ikke trimming er rett ord for å chip trimme. Det er egentlig en feil justering av motorparameter.

 

 

Det kommer litt an på. Det finnes jo noen motorer med ulik effekt som er identiske fysisk utover software. Å da endre fabrikksoftware til en versjon som yter mer er jo ikke feil for motoren - VPs D3 serie er vel et slikt eksempel. I bilverdenen finnes det jo en del strupa motorversjoner for å tilpasse seg det tidligere avgiftsregimet i Norge og Belgia

Link to post
ulyden skrev for 9 timer siden:

forøvrig rart at ikke volvo har videreutviklet disse motorene. 

 

 

 

Det har de gjort hele veien.

 

De lanserte den nye D6/400 med drev, kraftigste drevmotoren.

De lanserte D11 og D13 til erstatning for D12

De har lansert D8 med IPS

 

At det hverken har foreligget eller foreligger særlige behov for å oppgradere D4/D6 ytterligere i 2018 forteller vel det meste om hvor langt fram disse motorene fortsatt ligger.

 

Oljeskift, sinkplugger, luftfilterbytter, impellerbytter etc. er faktisk en drøm å foreta på en D6, Og ventiljusteringer etc. er jo et forlatt kapittel.

Link to post
Bitteliten skrev for 9 timer siden:

Det kommer litt an på. Det finnes jo noen motorer med ulik effekt som er identiske fysisk utover software. Å da endre fabrikksoftware til en versjon som yter mer er jo ikke feil for motoren - VPs D3 serie er vel et slikt eksempel. I bilverdenen finnes det jo en del strupa motorversjoner for å tilpasse seg det tidligere avgiftsregimet i Norge og Belgia

 

Jeg tror det er litt vanskelig. Jeg tror nemlig disse motorene blir kalibrert. Det betyr at hver motor har sin unike kalibrering. Skal du endre ytelse må du enten være svært heldig at volvo har kalibrert denne motoren før med en annen ytelse. Eller så vil de nok si at motoren må rekalibreres og da må den i benk og prøvekjøres på nytt. Tror dette ble tatt opp i en annen tråd.

 

At en tredjepart omjusterer motoren din til bake til orginal ytelse er ekstremt enkelt men kan i verste fall medføre totalhavari eller økt slitasje,oljeforbruk el. Som sagt det er mulig men i praksis nermest umulig.

Link to post
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

 

Det har de gjort hele veien.

 

De lanserte den nye D6/400 med drev, kraftigste drevmotoren.

De lanserte D11 og D13 til erstatning for D12

De har lansert D8 med IPS

 

At det hverken har foreligget eller foreligger særlige behov for å oppgradere D4/D6 ytterligere i 2018 forteller vel det meste om hvor langt fram disse motorene fortsatt ligger.

 

Oljeskift, sinkplugger, luftfilterbytter, impellerbytter etc. er faktisk en drøm å foreta på en D6, Og ventiljusteringer etc. er jo et forlatt kapittel.

 

Jeg tenkte spesifikt på D6 og D4. D4 er jo kun marginalt sterkere enn kad300 og kontinuerlig ytelse er lavere enn kad300 motoren som tross alt er en gammel konstruksjon

Link to post
ulyden skrev for 3 timer siden:

 

Jeg tenkte spesifikt på D6 og D4. D4 er jo kun marginalt sterkere enn kad300 og kontinuerlig ytelse er lavere enn kad300 motoren som tross alt er en gammel konstruksjon

 

Såvidt jeg vet er D4/260 og D4/300 beregnet på et visst marked som krever disse motorstørrelsene. KAD var en 6-sylideret motor, D4 er en 4-sylindret motor.

 

Om du vil knuse KAD'en kan du vel bare kjøpe D6/310, det ser det ut at de gjør med glans i denne testen her:

 

http://www.klikk.no/motor/baat/test-5-motorer-1-bat-3466525

 

Og blir forskjellen fortsatt ikke stor nok finnes det jo D6/400 med drev på tilbudslista til Penta....

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...