thomasd Startet 7.Februar.2018 Del på Facebook Startet 7.Februar.2018 Hei, Vet at det finnes en del tråder om tips og advarsler knyttet til "trimming" av båtmotorer, men er det noen som har erfaring med fornuftig oppgradering av D6-310en (på aksling)? Det være seg programvarejustering, bytte av turbo, bytte av dyser, installasjon av kompressor, etc? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Hva ønsker du å oppnå. Mer toppfart, mer dreimoment, lavere forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 (redigert) Mer toppfart/moment var tanken. Synes båten går mye bedre i vannet rundt dagens maxfart (20-21 knop), mens den på marsj gjør ca 16-18 (ned mot 14-15 ferielastet). Så da trenger jeg vel tilsvarende 350-370 (med litt større propell)? At båten bruker litt tid opp i fart for så være, snakker halvplaner her, så det er ikke noe planingsterskel å komme over. Således er kanskje ikke kompressor nødvendig i det hele tatt. Lavere forbruk er jo utopisk - det er vel bare noe som noen tror de får til fordi det blir mismatch mellom hva hjernen sier den gir beskjed til pumpa om å gjøre, og hva den faktisk gjør.... Redigert 7.Februar.2018 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Februar.2018 Del på Facebook Svart 7.Februar.2018 Good luck med trimminga av motoren for å oppnå en slik effektøkning som du skisserer her. Det kan fort komme til å koste deg ny motor. TIl orientering, rent teroretisk dvs. dersom stigning, slipp og medstrøms koeffisient settes konstant og man benytter propellerloven til å kalkulere det "nye" effektbehovet ditt må du øke motorkrafta fra 310 til 535 hk. for å øke dagens maxfart på 20 knop til 24 knop. Dette blir ikke helt korrekt men det gir en god pekepinn på hva man snakker om vedr. effektbehov... Finnes det noen eksempler på at båter tilsvarende din klarer en slik marsj/maksfart som du ønsker i det hele tatt og evt. med hvilken motorisering? Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Takk for svar, om enn noe krasst. :-) Vet ikke om eksempler, dette er snakk om en Nimbus 340 Commander som ble levert med 310 og senere 330 D6. Har ingen planer om å forsøke å trekke ut over 500 hk av den motoren, tanken var at det kanskje var mulig å bytte en eller flere deler som gjør den likere 350/370 (eller kanskje 435?) i ytelse uten av den får noe høyere risiko for feilskjær enn hva de motorene har. En tanke var at man kan sette på turboen til en 370 men droppe kompressoren, da kompressoren vel uansett ikke bidrar over 3000 rpm eller noe slikt. Tror jeg. Om det er forskjell på kjølingen mellom en 310 og 370 vet jeg ikke, 435en tror jeg har bedre kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 (redigert) Delvis analogt eksempel, i forhold til behov for mer futt: Nimbus 370/380 Commander har oppgitt følgende av selgere på finn 2000 mod med 376 hk - 24 knop 2000 mod med 460 hk - 24 knop 2004 mod med 476 hk - 27 knop 2009 mod med 600 hk - 30 knop Ikke helt entydig, men kan tenkes at det trengs ca 100 hk for å få opp farten med 3 knop? Så da er det kanskje prosjektet litt utopisk. Redigert 8.Februar.2018 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Saksopplysning: D6-370I (altså versjonen med fast aksling) har ikke kompressor. Vår Viksund 340 marsjer på ca 22 knop med 370 hk og fast aksling. Dette er en helplaner. Dette er ikke samme båt som Nimbusen, men det kan kanskje gi en pekepinn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
MajorAndy Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Jeg kan tilføje, at vores Aquador 32c (også 5000 kilo, halvplaner) marcher på 20-21 knob og går 26-28 på toppen med en D6-370 (fast aksel). Ingen kompressor på denne hvilket jeg er glad for, da det efter sigende ikke er sundt at have kompressor i en halvplaner. Så en D6-370 lyder som et bedre valg til din båd. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Generelle råd: 1. Her på forumet er stort sett alle endringer som medfører mer HK ansett som uforsvarlig. Punktum! 2. Gjennom mange år så har jeg ikke sett noen tråder eller noen som har gjort noen effektøkning av D4/D6 motor med hell eller har rådet til det. Enten det måtte være komponent bytte (som feks turbo/kompressor)/chip box/eller omprogrammering/mapping. Det må da være noen som har gått mot strømmen og skremt opp en "daff" D6...? Ikke hørt om i alle fall... /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Chiefengineer Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Husk også at gearet er forskjellig på de ulike utgavene. F.eks. benyttes det for D6/370 et gear som heter HS80 mens D6/435 benytter et kraftigere gir som heter HS85 pga. det høyere dreiemomentet. Om motoren din er i god stand med fornuftig timetall er det nok mer lønnsomt og ikke minst mer troverdig i en etterfølgende salgssituasjon å selge den komplett for deretter å kjøpe en ny, evt. nyere brukt D6/435. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 3.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 @Brigg Takk for info. Vet du da om det er andre forskjeller mellom 310 og 370 enn størrelsen på turbo? Det er forøvrig sikkert en løsning å bytte ut motor, men da frykter jeg at kostnaden blir hinsides hva som er rasjonelt. Det er det kanskje uansett på en såpass "gammel" båt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Jeg har ikke oversikt over hva som er forskjell på disse motorene, men mener at dette har blitt beskrevet i tidligere innlegg på forumet. En gjetning fra min side vil imidlertid gå i retning av lufttilførsel (turbo), dieseltilførsel og kjøling. Og elektronikk/motorstyring selvfølgelig. Det vil være mulig å danne seg et bilde ved å sammenligne delenummer for å se hva som er likt og hva som er forskjellig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Bør være fullt mulig å skaffe seg en større D6 for overkommelig pris. Her har man f.eks. en D6 der injektoroverhaling er på tur, kunne jo bare kjøpt motoren og oppgradert den du har med de "annerledes delene" , kjøpt nye injektorer og kommet på under 100 tkr. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=115131712 Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2018 (redigert) D6 330 og 370 har i alle fall kliss lik vekt nå med samme gir iflg spesifikasjonene. (EDIT: Ser på marineparts at det er forskjell på 330 og 310. 330 har trolig samme turbo som 370. Fillern. Men; det synes som om fuelsystemet (injektorer) er samme på 310 og 370) Redigert 4.Mars.2018 av thomasd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 Med å bygge om en d6 310 til å yte mer effekt vil gjøre båten lite attraktiv i bruktmarkedet tror jeg. Visst motoren du har er i god stand vil du komme bedre ut av det med å selge denne for å kjøpe en større motor. Tenker da på når du en gang skal selge båten samt å eliminere store kostnader som trimmingen kan medføre ved havari Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 KONKLUSJON: Dette er dødfødt, som flere har forsøkt å få meg til å forstå tidligere. Bare litt sta. :-) 330/370-motorene har større turbo og ladeluftkjøler, det trengs ny/omprogrammert EVC, i tillegg (som sagt) kanskje det må byttes gear (hvilket betyr at motoren må ut), og propell må jo selvfølgelig byttes. De brukte delene kan jo selges, så det er ikke sikkert at det blir så helt hinsides mye penger om man kan få tak i brukte, gode deler, men er nok i overkant mye penger for noen ekstra knop. Har også snakket med de som driver med "trimming", og selv der er anbefalingen at det ikke bør gjøres på en slik tungdreven halvplaner. Man kunne max ha tatt ut 30-40 hk ekstra av en slik motor på en litt mer lettdreven båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2018 Del på Facebook Svart 5.Mars.2018 thomasd skrev 54 minutter siden: Har også snakket med de som driver med "trimming", og selv der er anbefalingen at det ikke bør gjøres på en slik tungdreven halvplaner. Man kunne max ha tatt ut 30-40 hk ekstra av en slik motor på en litt mer lettdreven båt. Det var godt å høre at de tenker slik ? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 6.Mars.2018 Del på Facebook Svart 6.Mars.2018 Syntes egentlig ikke trimming er rett ord for å chip trimme. Det er egentlig en feil justering av motorparameter. På klassiske motorer kostet dette ingenting man bare vred dieselpumpa og økte turtall og eller dieselmengde. Det blir som og jeg hadde sagt til nsb eller bane nor at jeg skulle øke ytelse på diesel lokkene 20% og ha 5000kr for jobben. Kriminelt. forøvrig rart at ikke volvo har videreutviklet disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 6 hours ago, ulyden said: forøvrig rart at ikke volvo har videreutviklet disse motorene. D6 serien?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Må være ironi.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 ulyden skrev for 8 timer siden: Syntes egentlig ikke trimming er rett ord for å chip trimme. Det er egentlig en feil justering av motorparameter. Det kommer litt an på. Det finnes jo noen motorer med ulik effekt som er identiske fysisk utover software. Å da endre fabrikksoftware til en versjon som yter mer er jo ikke feil for motoren - VPs D3 serie er vel et slikt eksempel. I bilverdenen finnes det jo en del strupa motorversjoner for å tilpasse seg det tidligere avgiftsregimet i Norge og Belgia Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 ulyden skrev for 9 timer siden: forøvrig rart at ikke volvo har videreutviklet disse motorene. Det har de gjort hele veien. De lanserte den nye D6/400 med drev, kraftigste drevmotoren. De lanserte D11 og D13 til erstatning for D12 De har lansert D8 med IPS At det hverken har foreligget eller foreligger særlige behov for å oppgradere D4/D6 ytterligere i 2018 forteller vel det meste om hvor langt fram disse motorene fortsatt ligger. Oljeskift, sinkplugger, luftfilterbytter, impellerbytter etc. er faktisk en drøm å foreta på en D6, Og ventiljusteringer etc. er jo et forlatt kapittel. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Bitteliten skrev for 9 timer siden: Det kommer litt an på. Det finnes jo noen motorer med ulik effekt som er identiske fysisk utover software. Å da endre fabrikksoftware til en versjon som yter mer er jo ikke feil for motoren - VPs D3 serie er vel et slikt eksempel. I bilverdenen finnes det jo en del strupa motorversjoner for å tilpasse seg det tidligere avgiftsregimet i Norge og Belgia Jeg tror det er litt vanskelig. Jeg tror nemlig disse motorene blir kalibrert. Det betyr at hver motor har sin unike kalibrering. Skal du endre ytelse må du enten være svært heldig at volvo har kalibrert denne motoren før med en annen ytelse. Eller så vil de nok si at motoren må rekalibreres og da må den i benk og prøvekjøres på nytt. Tror dette ble tatt opp i en annen tråd. At en tredjepart omjusterer motoren din til bake til orginal ytelse er ekstremt enkelt men kan i verste fall medføre totalhavari eller økt slitasje,oljeforbruk el. Som sagt det er mulig men i praksis nermest umulig. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Chiefengineer skrev for 8 timer siden: Det har de gjort hele veien. De lanserte den nye D6/400 med drev, kraftigste drevmotoren. De lanserte D11 og D13 til erstatning for D12 De har lansert D8 med IPS At det hverken har foreligget eller foreligger særlige behov for å oppgradere D4/D6 ytterligere i 2018 forteller vel det meste om hvor langt fram disse motorene fortsatt ligger. Oljeskift, sinkplugger, luftfilterbytter, impellerbytter etc. er faktisk en drøm å foreta på en D6, Og ventiljusteringer etc. er jo et forlatt kapittel. Jeg tenkte spesifikt på D6 og D4. D4 er jo kun marginalt sterkere enn kad300 og kontinuerlig ytelse er lavere enn kad300 motoren som tross alt er en gammel konstruksjon Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 ulyden skrev for 3 timer siden: Jeg tenkte spesifikt på D6 og D4. D4 er jo kun marginalt sterkere enn kad300 og kontinuerlig ytelse er lavere enn kad300 motoren som tross alt er en gammel konstruksjon Såvidt jeg vet er D4/260 og D4/300 beregnet på et visst marked som krever disse motorstørrelsene. KAD var en 6-sylideret motor, D4 er en 4-sylindret motor. Om du vil knuse KAD'en kan du vel bare kjøpe D6/310, det ser det ut at de gjør med glans i denne testen her: http://www.klikk.no/motor/baat/test-5-motorer-1-bat-3466525 Og blir forskjellen fortsatt ikke stor nok finnes det jo D6/400 med drev på tilbudslista til Penta.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.