ulyden Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Chiefengineer skrev 2 minutter siden: Såvidt jeg vet er D4/260 og D4/300 beregnet på et visst marked som krever disse motorstørrelsene. KAD var en 6-sylideret motor, D4 er en 4-sylindret motor. Om du vil knuse KAD'en kan du vel bare kjøpe D6/310, det ser det ut at de gjør med glans i denne testen her: http://www.klikk.no/motor/baat/test-5-motorer-1-bat-3466525 Og blir forskjellen fortsatt ikke stor nok finnes det jo D6/400 med drev på tilbudslista til Penta.... Om du sammenligner motorer blir det mest rett å sammenligne like store motorer. Kad og D4 er begge 3,6 liter og D4 har lavere kontinuerlig ytelse. En D6 kan sammenlignes med en 63 motor. De er like store. 5,5 liter 6 syl. D6 klarer vel fremdeles ikke samme dreiemoment som en 63p motor Windy har testet disse i båtene sine med kun marginal forskjell på akselerasjon forbruk og toppfart. Testen du refererer til er svært rar Enten er ikke båtene like eller så yter motorene ikke det de skal. En hest er en hest. Vi får håpe at ikke penta gutta brukte triksene fra lastebil gjengen. Ikke uvanlig at lastebiler som skulle testes av jurnalister ble modifisert litt. Det er litt rart at d6 310 macher en 375 hk motor som er 200kg lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 (redigert) ulyden skrev 1 time siden: Om du sammenligner motorer blir det mest rett å sammenligne like store motorer. En D6 kan sammenlignes med en 63 motor. De er like store. 5,5 liter 6 syl. D6 klarer vel fremdeles ikke samme dreiemoment som en 63p motor Hva mener du med en D6, det er da veldig stor forskjell på f.eks. en D6/310 og en D6/435. 740 vs 1040 Nm f.eks... Ut over det er det en rekke årsaker til at en motorfabrikk fornyer modellprogrammet. Sug etter hestekrefter kan man imøtekomme f.eks. ved å velge en større motor i serien. Nye og framtidige utslippskrav er imidlertid en langt viktigere faktor, poenget er ikke å oppnå flest mulig hestekrefter eller Nm i den ny motorserie. Optimalisering av effektkurver er en annen vinning i en ny motor vs en gammel motor. Og ser du på momentkurvene vil du se at TAMD 63 i en akselerasjonstest vil bli skambanket av D6/435. Ved 1400 rpm som er 50% av max turtall er det kun 650 Nm tilgjengelig på TAMD mens D6/435 har ca. 960-970 Nm tilgjengelig ved 50% motorturtall. Hele veien har D6/435 en mye bedre momentkurve enn 63 motoren. Det er utformingen av momentkurven du må se på, ikke toppen. Da blir du kraftig lurt. Her er forresten litt mediaomtale fra noen år tilbake da VP drev på og utviklet på dette: Redigert 7.Mars.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Nå er det vel strengt tatt deuz som utviklet denne i colonge men det er en annen historie ang moment så har du rett. Bedre turboladere med høyere virkningsgrad gir bedre moment på lave turtall. Noen av disse motorene har kompressor i tillegg. Det kan være en slik kurve du har lagtt ved. Et moment som må taes med er at propeller momentet bare er 25% av fullt moment ved 50% turtall så det bør fremdeles være litt å ta av. Det er gjerne når båten skal opp på plan at dreiemoment må være høyt. Da kommer 63 motoren bedre ut. Det er forøvrig integralet av effektkurven som sier hvor mye hester du kan akselerere med om dette er viktig for deg. en vribar propell hadde vert det optimale. De viktigste indikatorene for hvor langt tekniologien er komt er gjerne angitt som middeltrykk ganger stempelhastighet. Volvo er vel på 30 tallet ennå med disse. Hadde forventet at de kom med en 500hk versjon som kunne erstatte de større tungbyggede lastebilmotorene på IPS anlegg Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 ulyden skrev for 14 timer siden: Et moment som må taes med er at propeller momentet bare er 25% av fullt moment ved 50% turtall så det bør fremdeles være litt å ta av. Det er gjerne når båten skal opp på plan at dreiemoment må være høyt. Da kommer 63 motoren bedre ut. Igjen, les sammenlikningstestene. En 63-motor blir sjanseløs i en akselerasjonstest, selv TAMD-74 motorene havnet betydelig bak D6/435 i reelle tester gjennomført av VP. Tester som omfatter "å få båten opp i plan" som det å akselerere fra 0-20 knop med en Storebro i høyeste grad kan sies å være. Det blir helt fånyttes å hevde noe annet når alle sammenlikninger viser hva den reelle statusen er. Alle kjenner til de gamle Porchene. Det skjedde ingenting, så ingenting, så ingenting. Før man fikk et skikkelig trykk når turboen begynte å lade. En sådan bli ville blitt frakjørt i et lyskryss av en nærmest hvilken som helst elbil med høyt og jevnt moment i dag, uavhengig av om Porschen har en liten "himalaya" på sin momentkurve et eller annet sted, litt høyere enn elbilen. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Igjen, les sammenlikningstestene. En 63-motor blir sjanseløs i en akselerasjonstest, selv TAMD-74 motorene havnet betydelig bak D6/435 i reelle tester gjennomført av VP. Tester som omfatter "å få båten opp i plan" som det å akselerere fra 0-20 knop med en Storebro i høyeste grad kan sies å være. Det blir helt fånyttes å hevde noe annet når alle sammenlikninger viser hva den reelle statusen er. Alle kjenner til de gamle Porchene. Det skjedde ingenting, så ingenting, så ingenting. Før man fikk et skikkelig trykk når turboen begynte å lade. En sådan bli ville blitt frakjørt i et lyskryss av en nærmest hvilken som helst elbil med høyt og jevnt moment i dag, uavhengig av om Porschen har en liten "himalaya" på sin momentkurve et eller annet sted, litt høyere enn elbilen. Joda turbo porche fra 1976 hadde turbo lag. Mange store diesel motorer har dette i dag pga ønske om god turboladervirkningsgrad og lavt brenstoffforbruk. Som regel i område rundt 70% av rated speed. Dette ser man på operasjonskart. Slik er det for mindre motorer også. poenget var at siden 1993 når 63 motoren kom har de aller fleste mindre dieselmotorer økt ytelse og moment 50 til 100%. Så enten var 63p forut for sin tid ellers så er d4&d6 litt akterut. At du er opptatt av akselerasjon på båten er greit når du skal finne en luke mellom båtene på vei i leia. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har gjort dette. Ved å kjøre maksimal akselerasjon på båten økes belastninger i drivlinje ved at trust og moment økes til over nominelle verdier det kan fort bli dyrt. Det viktigste å ha en momentkurve som er høy nok der du trenger det. På en båt er propeller ytelse typisk 12% ved 50% turtall og derfor er ikke det nødvendig med høy ytelse på så lavt turtall. Men nå sporer vi av tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Ulyden, har du kjørt båt med D motorer noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Ja det har jeg. De er ganske vanlige.ganske mange andre også når jeg tenker meg om. Men det er vel naturlig når man jobber med marine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Det høres ikke sånn ut iallefall. Jeg har kjørt både TAMD og D-serien og kan ikke si annet enn at alle de testene som er publiserte gjenspeiler min egen erfaring. Det er ren knock-out hva gjelder ytelse. Og vedlikeholdet er en meget enkel affære sammenliknet med en hel del andre "moderne" motorer på markedet. Og de trives akkurat like godt over hele lastområdet, også der jeg benytter de mest, enten i 6-7 knops fart eller i marsjfart med 66-67% motorbelastning. Akselerasjonen er for min del helt uinteressant men om jeg evt. har bruk for det bekymrer belastningen på drivlinja meg ikke i det hele tatt, det er den konstruert for å tåle. Og jeg jobber med marine motorer og har gjort det hele mitt liv. Fra min egen lystbåt' størrelse på privaten og opp til 70-80 000 kW store framdriftsanlegg i yrket. VP'ene i D-serien er vel i kategorien som har skapt god nattesøvn for min del, de har gitt mye flott rekreasjon og få bekymringer.. Satser på at det fortsetter slik med jevnlig ettersyn og stell etter boka. Uhell og skader kan man aldri gardere seg mot, derfor har jeg naturligvis også motorforsikring som seg hør og bør. Det er småpenger sett i forhold til kostnadene for installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Jeg har nok et annet forhold til motorene. Handler nok mest om tilgjengelighet,fuel forbruk service kost utslipp osv. Kort sagt produsere flest mulig kwh til lavest mulig pris. En D motore klarer vel knapt et halvt år i kontinuerlig drift 5000 timer eller (1000h useful life)så jeg kommer sjelden over slike med untak av noen taxibåter. fritidsbåtmotorer er bare noe jeg kommer borti privat når folk ikke får båten på plan eller lurer på om den er rett justert eller elektronikken svikter. Men jeg kan fort innrømme at når jeg har ferie så skal jeg bare ha en motor som virker. Om den bruker 2 sek lengre tid på plan eller bruker 1% mere fuel fordi den har mekanisk fuel pumpe spiller liten rolle. Stopper den pga følerfeil når jeg er utenfor kysten eller jeg må gå 50 nm med 6 knop pga limp home og jeg skal på jobb neste dag spiller rolle for meg. Forstår heller ikke all den kjøringen der det er så stor forskjell på en 63 konta en D6. Når jeg bruker båten kjører jeg motoren varm, øker til 90% speed og kjører der til enten fartsbegrensing eller at målet er nådd. Skal dreiemoment og momentoppbygging ha noen betydning må man stadig endre omdreining for å merke forskjell. Som sagt om det er viktig så gjerne men jeg forstår det ikke helt. Min bruk av båt og motor må være ganske unik. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 (redigert) ulyden skrev for 11 timer siden: En D motore klarer vel knapt et halvt år i kontinuerlig drift 5000 timer eller (1000h useful life)så jeg kommer sjelden over slike med untak av noen taxibåter. Til orientering, VP leverer D-serie motorene med ulik rating alt etter formål. Ingen fritidsbåtbruker sitter i båten sin 24 timer i døgnet, 7 måneder i strekk med full gass på motoren. Her kan du lese litt om Volvo Penta og ratingvalg på D-serien i forhold til applikasjon/bruksområde: http://www.darthaven.co.uk/userfiles/products/files/Marine Commercial Rating Definitions.pdf Redigert 9.Mars.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 9.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2018 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Til orientering, VP leverer D-serie motorene med ulik rating alt etter formål. Ingen fritidsbåtbruker sitter i båten sin 24 timer i døgnet, 7 måneder i strekk med full gass på motoren. Her kan du lese litt om Volvo Penta og ratingvalg på D-serien i forhold til applikasjon/bruksområde: http://www.darthaven.co.uk/userfiles/products/files/Marine Commercial Rating Definitions.pdf Poenget var at jeg ikke jobber med fritidsbåt motorer og derfor ikke ser noe til disse. De større motorene ser jeg ofte. Det er som regel mariniserte lastebil motorer med utskiftbare foringer og pumpedyse innsprøyting. Man trenger faktisk ikke prøve en motor for å forutsi akselerasjonsevne. Det er nok å legge motorparameter inn i simuleringsprogram der parameter for båt og propeller blir lagt inn. Da kan man utifra moment i propelleraksling og i motor simulere båtens akselerasjon og manøvreringsemne. En og samme motor kan fungere helt ulikt i ulike aplikasjoner, dette er viktig å vite før man bygger båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.