Felixak Startet 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2018 Hei Vi eier en Maxi 84 seilbåt, og lurer litt på elektriske apparater som kan effektivisere vårpussen. Ser på youtube at noen har brukt en elektrisk skraper fra Bosch PSE 180 E ... Den er utgått i produksjon i 2011 og lurer på om noen vet om gode alternativer til denne. Videre så lurer jeg på utstyr for å pusse ned jernkjølen. Her har jeg hørt at vinkelsliper med en slags stålbørste er optimalt. Sandblåsing er ikke aktuelt. Mvh Felix Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 På min kjøl brukte jeg vinkelsliper med en flapdisc: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-2000017845/ Kan være greit å ha en presenning å dekke til rundt båten om man står i nærheten av andre, det støvet veldig. Ser ut som Skil også leverer en sånn elektrisk skrape, har aldri prøvd men på videoen så såg det veldig lett ut. https://www.conrad.com/ce/en/product/514972/Power-scraper----250-W----SKIL-Masters----7720-MA Sitér dette innlegget Link to post
Felixak Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Hei Takk for svar! Brukte du vinkelsliper med flapdisc for å skrape av skjell og annet møkk også? Jeg fant et alternativ til håndskrape og ulike syreprodukter her http://www.waveblade.com/about. Den skraper av på alle slags overflater uten å skade gelcoat etc. Den går ikke inn i malingslaget på noen måte, så man må seinere evt. pusse ned med pussemaskin og sandpapir. Ang. Skilmaskinen. Den ser veldig lik ut til den Bosch-maskinen. Lest litt ulike anmeldelser, og det virker som at om man gjør feil, så er det lett å komme inn på gelcoaten og få ødelagt der. Da lurer jeg nesten på om jeg heller vil bruke en pussemaskin. Brukte du vinkelsliper også for å pusse ned skrogdelen? Bare med en mindre hard pussemunnskykke enn flapdisc? Felix Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 (redigert) Jeg har kun gjort dette en gang, så den mer erfarne garde får fylle på. Det kommer vel litt an på hvor nøye du vil ha det. Jeg brukte flapdisc for å fjerne der jeg såg det var rust. Hadde på en ruststopper som jeg ikke husker navnet på og bunnstoff oppå der igjen. Fikk høre at den ruster igjen senere uansett så var ikke noe poeng i å legge mer jobb i det. Skal man ha det 90% så vil jeg tro at man går på med stålbørste/flapdisc på vinkesliper, så pusser og til slutt legger på epoxi. Og 110% prosent så leste jeg i en annen tråd som heter "puss av jernkjøl" at kun sandblåsing er godt nok. Selve skroget trenger jeg ikke å slipe ned (tror jeg) siden jeg har VC17 bunnstoff, det bygger utrolig lite. IKKE bruk flapdisc på noe annet enn kjølen, dette er kraftige saker! (vi brukte dem også til å slipe vekk flensen på gjennomføringene vi skulle bytte). Skjell og groe på båten gikk fint av med høytrykkspyleren når vi tok opp. (Var en 3-fas høyttrykk så sikkert kraftigere enn den man vasker bilen med). Ellers av elektriske dupeditter som letter vårpuss så er en god poleringsmaskin med puter som er riktig i forhold til rubbing / polish ett must. Var en som stod ved siden av meg og polerte for hånd, for det første var det nesten umulig å se noen forskjell på hva som var polert og ikke, og for det andre så tok det utrolig lang tid. Redigert 8.Februar.2018 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Felixak Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Vi kommer til å gå for 90 % metoden, men å gjøre det presist. Vi blir nødt å pusse ned både skrog og skjøl, siden vi er nye eiere og er litt usikker på hva som ble gjort sist gang. Polishmaskin er helt klart et must ass. Selv om jeg er glad i båten og å seile, så er jeg ikke glad i å bruke mer tid enn jeg har. Tror det her kommer til å bli bra! Takk for informasjon! F Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Skal du ta vårpuss eller skal du fjerne bunnstoff? Bunnstoff fjerning er satans jobb. Vårpuss er relativt koselig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Siden jeg har blykjøl, så har jeg lite å bidra med vedrørende rust ? men skroget over vannlinjen gjør du vakkert med Rupes Bigfoot. I baggen følger det med et utvalg rubbinger og padder. Det blir så vakkert så... og ettersom jeg tar vårpussen på to båter, til sammen 61 fot, så er en god maskin gull. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.