Jump to content

Tips til båtplass sentralt i Oslo for 2018? Bavaria 30 Cruiser

Barbarella

Recommended Posts

Heisann. Jeg har planer om å ta med meg min Bavaria 30 Cruiser til Oslo til våren, og er på utkikk etter langtidsleie for en noenlunde sentral båtplass der det er tillatt å bo i båten.

Står på venteliste på Aker Brygge, men ser ikke ut til at jeg får plass der i tide til sommersesong 2018. Vet at det går an få plass på Killingen, men er litt skeptisk til å hvor egnet dette anlegget er til å bo i.

Er det noen som har tips til hva jeg burde gjøre, eller vet om personer jeg burde kontakte for å finne plass?

Mulig jeg allerede er ute litt i seneste laget...

Oksenøya Marina (Fornebu)er kanskje ikke supersentralt men et fantastisk anlegg, med gode parkeringsmuligheter. Jeg tror kollektive muligheter også er på vei til å bli bra her. Jeg har 2 bekjente som har faste plasser her, men som ikke bor i båt, med det er flere som bor fast også. Priser jeg har fått oppgitt er en del under Killingen og Aker Brygge. Fornebu marina ligger rett ved siden av Oksenøya, men jeg vet ikke om du kan bo her.

Jeg har hatt båt på Killingen i 2 sesonger tidligere.  Koselig havn. men dessverre har parkering der blitt håpløs, dyrt og du kan ikke stå så lenge du vil. Fasilitetene for båtboere kjenner jeg ikke til.

Høne, øl og hornmusikk!

Hei Captain Chaos,

Mange takk for gode innspill til båtplass! Oksenøya ser absolutt veldig fint ut, har satt meg på venteliste der, i tillegg til Aker og Kongen Marina. Killingen har ingen fasiliteter utenom strøm og vann såvidt jeg kjenner til, så har foreløpig avskrevet den muligheten. Du kjenner ikke tilfeldigvis til muligheter på Hovedøya? Har vært innom nettsidene til Arbeidernes Båtforening, men ser at ventetiden her er på minst 5 år :-)

Redigert av Titi Suru (see edit history)

Nabohavnen til Oksenøya er Fornebu Marina, gode fasiliteter der også. Der kan det også være ledig.

Det er flere plasser og foreninger på Hovedøya. For noen få år tilbake var det faktisk mulig å få plass på Revierhavnen Baatforening.

www.revierhavnen.no Der bør du sjekke.  Akerselven Båtforening har også plasser på Hovedøya.

Du bør også ringe foreningene og snakke med de. De skiller ofte på faste plasser og sesongplasser. Det kan være 5-8 år ventetid på faste plasser i de idielle båtforeningene, men pga at flere ikke har krav til at du eier båt blir ubrukte plasser lagt ut for sesongleie/fremleie.

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

• 2 uker senere...

Takker igjen for gode tips, Chaos!

Ringte og sjekket med Akerselven, Revierhavnen og Arbeidernes båtforening. Revierhavnen har visstnok begrensning på 29 fot, og hos de to andre blir det ikke avklaring på eventuelle ledige plasser før i mai, så det blir for seint for min del.

Men det var ledig plass hos Fornebu Marina, så sjansen er stor for at jeg går for den. Så får det heller bli noe mer sentralt etter hvert :-)

Mange takk for hjelpen!

-A

Titi Suru skrev for 17 timer siden:

Takker igjen for gode tips, Chaos!

Ringte og sjekket med Akerselven, Revierhavnen og Arbeidernes båtforening. Revierhavnen har visstnok begrensning på 29 fot, og hos de to andre blir det ikke avklaring på eventuelle ledige plasser før i mai, så det blir for seint for min del.

Men det var ledig plass hos Fornebu Marina, så sjansen er stor for at jeg går for den. Så får det heller bli noe mer sentralt etter hvert :-)

Mange takk for hjelpen!

-A

Der tror jeg du kommer til å trives i havnen og med fasiliteter i alle fall. Kanskje den beste havnen med hensyn til kos og velvære.

Høne, øl og hornmusikk!

Lazyjack skrev On 26/02/2018 at 21.58:

Det ligger båter mye lengre enn 29 fot i Revierhavna Båtforening.

Rettelse, det er Jernbanens Båtforening som har begrensning på 29 fot. Så du har nok helt rett Lazyjack :-)

Revierhavnen har - i likhet med Akerselven, og Arbeidernes båtforening - ikke avklaring på eventuelle ledige plasser før nærmere mai...

• 2 måneder senere...

Vet noen hvor det er plass til min 41 Jeanneau Sun Oddyse.

89_1379703893.jpg

Det er problemer med lengde - 41 fot, og bredde 3.98m og stikker like over 2 / 2.08m. 
Så er kjølen tung - 8 tonn, så den ligger stille men bøyen som den ligger på må ha en skikkelig moring. 
Jeg kan bytte i løpet av sommeren og flytte båten til ledig plass bare jeg har en dato å forholde meg til.

Jeg seiler regatta og tar gjerne med mannskap.

89_1379703893.jpg

• 1 måned senere...
Titi Suru skrev On 16.2.2018 at 10.38:

Hei Captain Chaos,

Mange takk for gode innspill til båtplass! Oksenøya ser absolutt veldig fint ut, har satt meg på venteliste der, i tillegg til Aker og Kongen Marina. Killingen har ingen fasiliteter utenom strøm og vann såvidt jeg kjenner til, så har foreløpig avskrevet den muligheten. Du kjenner ikke tilfeldigvis til muligheter på Hovedøya? Har vært innom nettsidene til Arbeidernes Båtforening, men ser at ventetiden her er på minst 5 år :-)

Hei! Vi leter for tiden også etter en havn å bo i, men lurer på hvordan du har fått satt deg på venteliste hos kongen marina? Jeg fikk beskjed da jeg mailet med dem om at de ikke tillot at båtene på deres plasser var bebodd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...