Jump to content

Boks med tykke kabler, skilleréle? Relé for ankervinsj?

PiperBill

Recommended Posts

Kan noen tipse om hva dette er? Jeg leter etter kontrollboksen til ankervinsj og fant dette under en dørkplate i et skap like ved batterikasse. Den sitter så langt nede at jeg måtte ta bildet med tlf på armslengde. Fatter ikke hvordan de har kommet til for å montere den. Den ligner ikke på el. tegningen jeg har av kontrollboksen da det mangler minus inn (hvis ikke de kommer inn fra undersiden).

Kan det være en skillerele til batteriene? Ledningen forsvinner nede under dørken og jeg hadde ikke tid til å prøve å spore opp i dag.

Takknemlig for god råd

box2.jpg

box1.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Føler meg temmelig sikker på at dette er et ankerwinchrele. Det er i alle fall temmelig likt mitt (ILAS). Da går pluss inn på en av de "fete" terminalene og ut på en av de 2 andre. Strømmen styres av pluss til grå kabel - opp, og blå kabel - ned. Sort i midten er minus.

Eivind

Klart.. det står jo "Ned" på den ene lappen. Har også Ilas vinsj. Det går en svart minus kabel (25mm2) fra samleskinne og ned under dørken men på framsida av boksen er det bare de 3 røde kabler. Klarte ikke å se noe svart 25mm ledning tilkoblet. Tror jeg må demontere halve båten for å komme til. Minuskabelen må byttes da den er gåen.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Takk Faxen. Jeg tror saken er løst :-) Også er det mulig at minuskablene som er gåen er "redundant". På en av bildene jeg tok så ser jeg enden av en 25mm2 ledning som bare ligge løs under dørken. Mulig det er lagt opp ny og den gamle bare ligger der men fortsatt koblet til samleskinne. Må undersøkes nærmere :-)

Ilas_skjema.jpg.292b63f42d5f4b7cba7b81f912bb06ba.jpgDet kan være at 25mm2 minuskabelen er skjøtet og festet til festebraketten til releet for å få -12V til trigging av releet. det er slik det er skissert på Ilas sitt koplingsskjema. En løsning jeg ikke ville brukt selv, men det er slik det er tegnet på skjema. Sjekk ut dette, det kan være her problemet ligger.

Redigert av Mix (see edit history)

Takk Mix. Jeg la ikke merke til det på skjemaet. Jo  det ser ut til å være festet til braketten. Det hadde tatt 5 minutter å avklare hele greia bare jeg kom til men det ligger så håpløs til. Må har vært montert før dem innredet akter kabinen. (Baltic)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...