Jump to content

AIS klasse B - sender kun underveis?

Dreamer

Recommended Posts

Dreamer skrev 53 minutter siden:

Får snakke med Seatronic i morgen. Oppdaterer her.

Mulig det er en eller annen misforståelse ute og går hos dem.  Jeg fikk oppgitt det samme av de, at min Raymarine AIS650 (kl. B) ikke sender når den ligger stille.  Det stemmer ikke med min erfaring heller, men kanskje båten må ligge helt, helt, bom stille. Som f.eks. når den står i støtta på vinteren... :rolleyes: :)

Det er ingenting som tilsier at en kl B AIS ikke skal kunne sende info minst hvert 3. minutt når den ligger stille. Om den ikke gjør det, skyldes det enten innstillinger eller at modellen ikke sender av en eller annen spesiell grunn.

Spør Seatronic hvilke konkrete myndighetsbestemmelser de refererer til.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Er jo bare å gå inn på Marinetraffic og se de titusenvis av kl. B-transveiverene som ligger og sender kontinuerlig når de er fortøyd. Får inn en haug fra nabolaget mitt også. Om dette er ulovlig, vil jeg gjerne se skrivet fra myndighetene!

Garantert en misforståelse.

Jeg har nå snakket med Seatronic, og de fleste som har kommentert ovenfor har rett. AIS-en slutter ikke å sende når båten ligge stille, men med lengre og lengre intervaller. Det de påstår er at "etter en tid" slutter den å sende. Hvor lang "en tid" er, er de usikker på. Jeg har kjøpt en AMEC Camino 108, så dette skal bli testet ut. Jeg kommer tilbake med mine erfaringer etter hvert.  

Redigert av Dreamer (see edit history)

Hvor lang tid det tar før den eventuelt slutter å sende, må være produktspesifikt. De fleste jeg får inn, sender alltid. Det er ingenting i de tekniske spesifikasjonene til AIS-systemet som sier at transceiveren skal slutte å sende etter en viss tid, så vidt meg bekjent.

Forøvrig sender de dynamisk posisjonsdata hvert 3. minutt i <2 knop, og statisk informasjon hvert 6. minutt.

Siste utgave av ITU-R M.1371 omtaler AIS kl. B "SO"-enheter og rapporteringsintervaller på side 9. Det er intet som pålegger enhetene å gå i dvale når fartøyet ligger stille. Skriv gjerne direkte til produsenten og innhent et svar derfra. Det kan være interessant å få et svar fra direkte fra de som har skrudd sammen disse "SO"-enhetene. 

R-REC-M.1371-5-201402-I!!PDF-E.pdf

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Da har jeg fått min AMEC Camino 108 til å fungere - i alle fall delvis. Den er synlig på Marine Traffic (når man zoomer i kartet), men der står det at siste signal er mottatt for vel 12 timer siden. Iflg. bruksanvisning skal den ikke sende sjeldnere enn hvert 12. minutt, selv når båten ligge stille. Iflg. Seatronic kommer info om 12 timer fra Marine Traffic og ikke fra AIS-en. Vi finner vel ut etter hvert hva som er riktig her.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...