Dreamer Startet 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2018 Jeg har fått opplyst av Seatronic at deres AMEC AIS klasse B kun sender når fartøyet er underveis, på grunn av myndighetsbestemmelser. Gjelder dette alle klasse B-sendere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Nei min sender og også flere andre då båten ligger fortøyd........... jeg har Transas tror de har feil der........det skulle bety att får du havari midtfjords o ligger still der så slutter AISˋn å sende..........virker merklig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 De sender vel ganske sjeldent om en ligger stille, men det kommer nå et ping ut hist og her. Er det hvert tredje minutt, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 (redigert) Ja, det virker litt merkelig. I beskrivelsen står det at enheten er utstyrt med bryter, slik at senderen kan slås av når man ligger ved kai. Det hadde vel ikke vært behov for en slik bryter hvis den stoppet å sende automatisk? Redigert 8.Februar.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Det siste er vel korrekt. Hos Garmin 600 er det elektronisk bryter der man kan gå inn og slå av. Hvis ikke sender den. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Det tror jeg alle kan.........enten helt av eller bare sendern....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
chrisrik Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 normalt er det en bryter for å skru av sending. klasse b ais tror jeg er ganske standard.. Og de sender i faste intervaller. hyppigere i bevegelse, til anker sjeldent. google har oversikten ? Har liten tro på at en b sender stopper å sende ved stilleligge. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Kjenner flere med B sender om bord, de sender selv om de ligger dagevis til kai... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Jeg har amec ais med innebygget splitter. Under 2 knop sender den hvert 3 minutt mener jeg. Over hvert 30 sekund. Utvidede opplysninger (ship statics) hvert 6 minutt mener jeg. Har ikke brukermanual foran meg men søk på altek marine. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Får snakke med Seatronic i morgen. Oppdaterer her. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Da har jeg lest bruksanvisning på amec 108 og det jeg skriver er korrekt. Se vedlagt side for bruksanvisning og der står det også om forskjell på de 3 forskjellige systemene. http://www.alltekmarine.com/pass.php?type=4&gid=14 Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
StorStas Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Dreamer skrev 53 minutter siden: Får snakke med Seatronic i morgen. Oppdaterer her. Mulig det er en eller annen misforståelse ute og går hos dem. Jeg fikk oppgitt det samme av de, at min Raymarine AIS650 (kl. B) ikke sender når den ligger stille. Det stemmer ikke med min erfaring heller, men kanskje båten må ligge helt, helt, bom stille. Som f.eks. når den står i støtta på vinteren... :) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 (redigert) Det er ingenting som tilsier at en kl B AIS ikke skal kunne sende info minst hvert 3. minutt når den ligger stille. Om den ikke gjør det, skyldes det enten innstillinger eller at modellen ikke sender av en eller annen spesiell grunn. Spør Seatronic hvilke konkrete myndighetsbestemmelser de refererer til. Redigert 9.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Euklid Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Jeg har AIS650 (kjøpt og programmert på Seatronic), og den sender villig uansett hvor stille vi ligger. Dette må da bare være en misforståelse hos en ansatt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 tror jeg også....det er noe de fått om bakfoten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Det er nok en som ikke har lest bruksanvisningen. Hulda vises hele året når hun ligger fortøyd i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 (redigert) Er jo bare å gå inn på Marinetraffic og se de titusenvis av kl. B-transveiverene som ligger og sender kontinuerlig når de er fortøyd. Får inn en haug fra nabolaget mitt også. Om dette er ulovlig, vil jeg gjerne se skrivet fra myndighetene! Garantert en misforståelse. Redigert 9.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dreamer Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 (redigert) Jeg har nå snakket med Seatronic, og de fleste som har kommentert ovenfor har rett. AIS-en slutter ikke å sende når båten ligge stille, men med lengre og lengre intervaller. Det de påstår er at "etter en tid" slutter den å sende. Hvor lang "en tid" er, er de usikker på. Jeg har kjøpt en AMEC Camino 108, så dette skal bli testet ut. Jeg kommer tilbake med mine erfaringer etter hvert. Redigert 9.Februar.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 (redigert) Hvor lang tid det tar før den eventuelt slutter å sende, må være produktspesifikt. De fleste jeg får inn, sender alltid. Det er ingenting i de tekniske spesifikasjonene til AIS-systemet som sier at transceiveren skal slutte å sende etter en viss tid, så vidt meg bekjent. Forøvrig sender de dynamisk posisjonsdata hvert 3. minutt i <2 knop, og statisk informasjon hvert 6. minutt. Redigert 9.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
176-671 Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 S/Y Emma skrev 21 minutter siden: Forøvrig sender de dynamisk posisjonsdata hvert 3. minutt i >2 knop, og statisk informasjon hvert 6. minutt. < 2 knop, ja. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Hehe, beklager, den ble bakvendt ? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
176-671 Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Siste utgave av ITU-R M.1371 omtaler AIS kl. B "SO"-enheter og rapporteringsintervaller på side 9. Det er intet som pålegger enhetene å gå i dvale når fartøyet ligger stille. Skriv gjerne direkte til produsenten og innhent et svar derfra. Det kan være interessant å få et svar fra direkte fra de som har skrudd sammen disse "SO"-enhetene. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Astor Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Jeg har en slik Klasse B/SO ombord. Sender ut signaler hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
chrisrik Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Den slutter nok å sende når den er fri for strøm Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dreamer Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Da har jeg fått min AMEC Camino 108 til å fungere - i alle fall delvis. Den er synlig på Marine Traffic (når man zoomer i kartet), men der står det at siste signal er mottatt for vel 12 timer siden. Iflg. bruksanvisning skal den ikke sende sjeldnere enn hvert 12. minutt, selv når båten ligge stille. Iflg. Seatronic kommer info om 12 timer fra Marine Traffic og ikke fra AIS-en. Vi finner vel ut etter hvert hva som er riktig her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.