Jump to content

AIS klasse B - sender kun underveis?


Dreamer

Recommended Posts

Marinetraffic vil oppdatere posisjonene til en klasse B sender hvert tredje minutt (om senderen når deres mottakerstsasjon). 

https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/217631867-How-often-do-the-positions-of-the-vessels-get-updated-on-MarineTraffic-

 

Ser ut til at det er noen problemer med den lokale stasjonen i Tønsberg:

 

 

 

 

 

ais-tønsb.JPG

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Spør du pent, så kan også kystradiostasjonen fortelle deg om du vises hos dem. Tjøme radio (R.I.P.) hjalp meg da jeg installerte AIS.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Marinetraffic er et dårlig parameter å måle AIS på. Er nokså usikkert mht. oppdatering og det finnes mange dødsoner langs kysten.  Mt har ingen ting med navigasjon å gjøre, mest som et morsomt nettsted for å se litt på skipstrafikk. Båt til båt er nok det eneste sikre måten å vurdere signaler på, samt trafikkovervåkningsstasjoner. Har brukt AIS som yrkesskipper i noen år, er utrolig greit hjelpemiddel når en har overlay både til kartsystem og radar. Hurtiggående passasjerbåter i trange leder, er veldig greit å få beskjed om i god tid.

Link to post

Om det er langt til Marinetraffic sin mottaker, kan det skje at signalet blir sjelden registrert. Der jeg bor, forsvinner alle båtene i nærheten av og til fra Marinetraffic.

Det du kan gjøre, er å kalle opp eller ringe til et skip som er i nærheten og spørre om de ser deg på sin AIS.

 

Edit: oi, ser det hadde kommet en del gode svar siden sist jeg trykte refresh.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Går ikke å stole på MT

 

jeg har seilt å jmf MT med AIS-transpondern .........

 

iblandt ser jeg på MT en båt lenger fram i leia.......men ser ikke noe på min plotter eller i virkligheten.............klikker på målet i MT,   Ja sist registrert for 6 timer sen.....

 

ibland ser jeg båt på min plotter og i virkligheten, men ikke på MT, oftest eller nesten alltid en klasse B/ fritidsbåt.

 

jeg har legat longside med andre seilbåter, så kommer eieren over til meg å sier, -din båt kan jeg se på MT men ikke min, jeg har min vhf-antenne i mastetoppen på 15 m høyde, hvor sitter din antenne.

 

jeg sier, den sitter på 5m høyde i aktern på egen antenne......transpondern montert rett under dekk.

 

Det som stjeler effekt er koaxialkabelns lengde og type, antal skjøtekontakter og splitter

(dette er som tysk gramatikk....det bare er så :smiley: !!   Og her finnes ikke unnatak !)

 

viktig att så mye effekt som mulig av de 2W kommer frem til antennen.......

S/Y Gunga Din

Link to post

Sjekket nettopp Hulda på Vesslefinder: Last report: Feb 15, 2018 18:17 UTC. Altså det sender. Og det er helt fantastisk at 2 W i det hele tatt greier å dytte elektroner ut av antenna som sitter 18 meter over Garmin 600 som er kombinert AIS Class B og antennesplitter. Og antennekabelen er sikkert 25 meter lang! Dette er omtrent umulig. Ikke nok med det, når jeg kaller skip til skip, kjører jeg på laveste effekt på VHF'en som er 1 W, og de hører meg! I henhold til hva jeg leser i denne tråden burde det ikke kunnet la seg gjøre. 

 

Min nytte av AIS er i hovedsak at jeg skal kunne se nyttetrafikk, som skrevet tidligere, på lang avstand. Da får jeg kurs og fart. Og kan følgelig holde meg unna. Radaren min sitter ikke mer enn 5 meter over havet, og det er ikke rare avstanden bort til horisonten. For kommer det et nyttefartøy, så kjører'n meg i senk uansett. Den holdningen har jeg. Selv om det nok ikke skjer i praksis. Uansett plukker nyttetrafikken meg opp på radaren. Jeg har sjekket alt dette her, og det funker. 

Link to post
  Hulda skrev On 15.2.2018 at 18.35:

Dette er omtrent umulig. Ikke nok med det, når jeg kaller skip til skip, kjører jeg på laveste effekt på VHF'en som er 1 W, og de hører meg! I henhold til hva jeg leser i denne tråden burde det ikke kunnet la seg gjøre.

Vis hele sitatet  

Tull, så klart det lar seg gjøre, og det er normalen.

Dette betyr at du har et godt antenneopplegg med liten refleksjon SWR hvor effekten faktisk når eteren.

Ingen i denne tråden har hevdet noe annet.

 

 

Link to post

Enig med deg i det Mix, men en hver antennekabel har tap som er avhengig av hvordan kabelen er bygget, spesielt tykkelsen, og selvfølgelig kabellengden der dempningen i dB dobles ved dobling av lengden 4-dobles ved 4-dobling av lengden osv. Men med fri sikt fra antennen, rekker en langt selv med lite effekt ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Mix skrev On 15.2.2018 at 20.05:

Tull, så klart det lar seg gjøre, og det er normalen.

Dette betyr at du har et godt antenneopplegg med liten refleksjon SWR hvor effekten faktisk når eteren.

Ingen i denne tråden har hevdet noe annet.

Vis hele sitatet  

 

Den er grei, forståelsen av sarkasme er nok ikke din sterkeste side. Jeg vet at jeg har et godt antenneopplegg. 

Link to post

Jeg trodde jeg kjente deg, men tenkte ikke så nøye gjennom sarkasmen. Hadde jeg hatt noe rødt eller sterkt på lur, skulle jeg funnet frem noe selv. :saint:  Lurer på om jeg ikke har et lite ærend på Strømmen Storsenter imorgen, der finnes jo også . . . . . . .  :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  Hulda skrev On 15.2.2018 at 20.32:

 

Den er grei, forståelsen av sarkasme er nok ikke din sterkeste side.

Vis hele sitatet  

Tvert om, det er en av mine sterkeste sider.

Og jeg tipper du vil sove utmerket i natt, det vil nok også jeg.

Kos deg med rødvinen.

Selv har jeg hatt saltsprengt torsk ikveld med rødvin til, det er en av favorittmiddagene mine og også bikkja sin favoritt. :thumbsup:

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  Dreamer skrev On 27.3.2018 at 18.58:

Etter at den aktive AIS-en om bord kom i drift, registrerte vi at det var svært dårlig dekning i området like sør for Bergen. I dag er det imidlertid satt opp en ny basestasjon i området, nærmere bestemt i Håkonshella. De som befinner seg i området, vil raskt se at dekningen er radikalt forbedret. 

Vis hele sitatet  

 

Antennen flyttet til riktig høyde i dag (10 moh). Eventuell forbedring registreres fortløpende.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Satt å leita etter den faktiske oppdateringsfrekvensen til klasse-B-transpondere. Sto mye rart i denne tråden :giggle:

 

Linker til denne artikkelen, til neste gang jeg har glemt infoen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system#Detailed_description:_Class_B_units

  Sitat
Message 14
Safety Related Message: This message is transmitted on request for the user – some transceivers have a button that enables it to be sent, or it can be sent through the software interface. It sends a pre-defined safety message.
Message 18
Standard Class B CS Position Report: This message is sent every 3 minutes where speed over ground (SOG) is less than 2 knots, or every 30 seconds for greater speeds. MMSI, time, SOG, COG, longitude, latitude, true heading
Message 19
Extended Class B Equipment Position Report: This message was designed for the SOTDMA protocol, and is too long to be transmitted as CSTDMA. However a coast station can poll the transceiver for this message to be sent. MMSI, time, SOG, COG, longitude, latitude, true heading, ship type, dimensions.
Message 24
Class B CS Static Data Report: This message is sent every 6 minutes, the same time interval as for Class A transponders. Because of its length, this message is divided into two parts, sent within one minute of each other. This message was defined after the original AIS specifications, so some Class A units may need a firmware upgrade to be able to decode this message. MMSI, boat name, ship type, call sign, dimensions, and equipment vendor id.
Vis hele sitatet  

 

Forøvrig, forsiktig med å stole på Marine Traffic - dette er stort sett dugnadsarbeid...

Og informasjonen som sendes inn, må bearbeides før det vises på nettsiden, så en viss delay må forventes.

 

Sitter nå med en Raspberry som er tiltenkt utelukkende installert i båten, for å fange opp mine signaler, og de rundt meg og sende dette til MT. Slik at i hvert fall jeg er dokumentert (så lenge Telenor har dekning that is) :-).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
  • 9 måneder senere...

Da har jeg fått en del erfaring med min AMEC Camino-108. Det er nok riktig at AIS-en slutter å sende hvis båten ligge stille flere uker. Dette har skjedd 3 ganger i løpet av vinteren. Etter en tur på fjorden er den igjen synlig på Marine Traffic.  I det siste har det oppstått en annen kuriositet: AIS-mottakeren tar inn kun klasse A, mens både klasse A og B er synlig på Marine Traffic. Vi vet at med stor trafikk må klasse B vike, da skulle den kanskje heller ikke vært synlig på Marine Traffic? Det virker som om leverandøren Seatronic - merkelig nok - er usikker på dette området, svarene der er ganske usikre. 

Link to post

Sikker på at det ikke er et oppsett på den som er endret? For egen del ser jeg kun klasse A båter på min kartplotter, men det er pga. at den (Interphase) er for gammel. Men AIS-transponderen (Raymarine ais650) fungerer utmerket, og jeg ser alle klasse B båter på en PC som også er tilkoblet og som kjører OpenCpn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ingen innstillinger er forandret - hvis det ikke har skjedd internt. Jeg går ut fra at kartplotteren ikke er i stand til å sortere signalene på den måten, og at feilen derfor ligger i AIS-en. Men jeg har tenkt at hvis VHF-antennen for AIS er dårlig, vil den kanskje ta inn bare de sterkeste signalene, altså klasse A. Skal teste i morgen ved å bytte antenne med VHF-en. Nærmeste båt med klasse B, ligger 50 meter fra meg i båtforeningen. Den er synlig på Marine Traffic, men ikke på min kartplotter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...