Framtia Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Marinetraffic vil oppdatere posisjonene til en klasse B sender hvert tredje minutt (om senderen når deres mottakerstsasjon). https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/217631867-How-often-do-the-positions-of-the-vessels-get-updated-on-MarineTraffic- Ser ut til at det er noen problemer med den lokale stasjonen i Tønsberg: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Er ofte man ikke vises på marinetraffic. Hvis man er i tvil så kan en jo kalle opp en stor båt i nærheten og høre om den ser deg... Er tross alt det som er det viktigste.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Spør du pent, så kan også kystradiostasjonen fortelle deg om du vises hos dem. Tjøme radio (R.I.P.) hjalp meg da jeg installerte AIS. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Heimsjyen Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Marinetraffic er et dårlig parameter å måle AIS på. Er nokså usikkert mht. oppdatering og det finnes mange dødsoner langs kysten. Mt har ingen ting med navigasjon å gjøre, mest som et morsomt nettsted for å se litt på skipstrafikk. Båt til båt er nok det eneste sikre måten å vurdere signaler på, samt trafikkovervåkningsstasjoner. Har brukt AIS som yrkesskipper i noen år, er utrolig greit hjelpemiddel når en har overlay både til kartsystem og radar. Hurtiggående passasjerbåter i trange leder, er veldig greit å få beskjed om i god tid. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Om det er langt til Marinetraffic sin mottaker, kan det skje at signalet blir sjelden registrert. Der jeg bor, forsvinner alle båtene i nærheten av og til fra Marinetraffic. Det du kan gjøre, er å kalle opp eller ringe til et skip som er i nærheten og spørre om de ser deg på sin AIS. Edit: oi, ser det hadde kommet en del gode svar siden sist jeg trykte refresh. Redigert 14.Februar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Går ikke å stole på MT jeg har seilt å jmf MT med AIS-transpondern ......... iblandt ser jeg på MT en båt lenger fram i leia.......men ser ikke noe på min plotter eller i virkligheten.............klikker på målet i MT, Ja sist registrert for 6 timer sen..... ibland ser jeg båt på min plotter og i virkligheten, men ikke på MT, oftest eller nesten alltid en klasse B/ fritidsbåt. jeg har legat longside med andre seilbåter, så kommer eieren over til meg å sier, -din båt kan jeg se på MT men ikke min, jeg har min vhf-antenne i mastetoppen på 15 m høyde, hvor sitter din antenne. jeg sier, den sitter på 5m høyde i aktern på egen antenne......transpondern montert rett under dekk. Det som stjeler effekt er koaxialkabelns lengde og type, antal skjøtekontakter og splitter (dette er som tysk gramatikk....det bare er så !! Og her finnes ikke unnatak !) viktig att så mye effekt som mulig av de 2W kommer frem til antennen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Meget godt sagt Gunga. Effektivt utstrålt effekt er alfa og omega. Det nytter også lite med en class b/so ombord hvis hele effekten forsvinner underveis før den når eteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Sjekket nettopp Hulda på Vesslefinder: Last report: Feb 15, 2018 18:17 UTC. Altså det sender. Og det er helt fantastisk at 2 W i det hele tatt greier å dytte elektroner ut av antenna som sitter 18 meter over Garmin 600 som er kombinert AIS Class B og antennesplitter. Og antennekabelen er sikkert 25 meter lang! Dette er omtrent umulig. Ikke nok med det, når jeg kaller skip til skip, kjører jeg på laveste effekt på VHF'en som er 1 W, og de hører meg! I henhold til hva jeg leser i denne tråden burde det ikke kunnet la seg gjøre. Min nytte av AIS er i hovedsak at jeg skal kunne se nyttetrafikk, som skrevet tidligere, på lang avstand. Da får jeg kurs og fart. Og kan følgelig holde meg unna. Radaren min sitter ikke mer enn 5 meter over havet, og det er ikke rare avstanden bort til horisonten. For kommer det et nyttefartøy, så kjører'n meg i senk uansett. Den holdningen har jeg. Selv om det nok ikke skjer i praksis. Uansett plukker nyttetrafikken meg opp på radaren. Jeg har sjekket alt dette her, og det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Hulda skrev On 15.2.2018 at 18.35: Dette er omtrent umulig. Ikke nok med det, når jeg kaller skip til skip, kjører jeg på laveste effekt på VHF'en som er 1 W, og de hører meg! I henhold til hva jeg leser i denne tråden burde det ikke kunnet la seg gjøre. Vis hele sitatet Tull, så klart det lar seg gjøre, og det er normalen. Dette betyr at du har et godt antenneopplegg med liten refleksjon SWR hvor effekten faktisk når eteren. Ingen i denne tråden har hevdet noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Enig med deg i det Mix, men en hver antennekabel har tap som er avhengig av hvordan kabelen er bygget, spesielt tykkelsen, og selvfølgelig kabellengden der dempningen i dB dobles ved dobling av lengden 4-dobles ved 4-dobling av lengden osv. Men med fri sikt fra antennen, rekker en langt selv med lite effekt ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Mix skrev On 15.2.2018 at 20.05: Tull, så klart det lar seg gjøre, og det er normalen. Dette betyr at du har et godt antenneopplegg med liten refleksjon SWR hvor effekten faktisk når eteren. Ingen i denne tråden har hevdet noe annet. Vis hele sitatet Den er grei, forståelsen av sarkasme er nok ikke din sterkeste side. Jeg vet at jeg har et godt antenneopplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Må innrømme, det var utslag av ren mobbing. Unnskyld. Nå får jeg ikke sove til natta. Tar meg en liiiten rødvin. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Jeg trodde jeg kjente deg, men tenkte ikke så nøye gjennom sarkasmen. Hadde jeg hatt noe rødt eller sterkt på lur, skulle jeg funnet frem noe selv. Lurer på om jeg ikke har et lite ærend på Strømmen Storsenter imorgen, der finnes jo også . . . . . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Hulda skrev On 15.2.2018 at 20.32: Den er grei, forståelsen av sarkasme er nok ikke din sterkeste side. Vis hele sitatet Tvert om, det er en av mine sterkeste sider. Og jeg tipper du vil sove utmerket i natt, det vil nok også jeg. Kos deg med rødvinen. Selv har jeg hatt saltsprengt torsk ikveld med rødvin til, det er en av favorittmiddagene mine og også bikkja sin favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 27.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Etter at den aktive AIS-en om bord kom i drift, registrerte vi at det var svært dårlig dekning i området like sør for Bergen. I dag er det imidlertid satt opp en ny basestasjon i området, nærmere bestemt i Håkonshella. De som befinner seg i området, vil raskt se at dekningen er radikalt forbedret. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 (redigert) Dreamer skrev On 27.3.2018 at 18.58: Etter at den aktive AIS-en om bord kom i drift, registrerte vi at det var svært dårlig dekning i området like sør for Bergen. I dag er det imidlertid satt opp en ny basestasjon i området, nærmere bestemt i Håkonshella. De som befinner seg i området, vil raskt se at dekningen er radikalt forbedret. Vis hele sitatet Antennen flyttet til riktig høyde i dag (10 moh). Eventuell forbedring registreres fortløpende. Redigert 8.April.2018 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Har vært svært landfast i vinter. Garmin 600 AIS B sender i hvert fall etter 5 måneder i brygga. Hvor ofte Marin Traffic plukker opp signaler rundt omkring har ikke noe med AIS'en å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Helt riktig, Hulda. Den antennen jeg nevnte, tilhører en ny Marine Traffic-mottaker i dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Her er en video fra Båtens Verden om AIS klasse B/SO: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
chrisrik Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Satt å leita etter den faktiske oppdateringsfrekvensen til klasse-B-transpondere. Sto mye rart i denne tråden Linker til denne artikkelen, til neste gang jeg har glemt infoen.. https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system#Detailed_description:_Class_B_units Sitat Message 14 Safety Related Message: This message is transmitted on request for the user – some transceivers have a button that enables it to be sent, or it can be sent through the software interface. It sends a pre-defined safety message. Message 18 Standard Class B CS Position Report: This message is sent every 3 minutes where speed over ground (SOG) is less than 2 knots, or every 30 seconds for greater speeds. MMSI, time, SOG, COG, longitude, latitude, true heading Message 19 Extended Class B Equipment Position Report: This message was designed for the SOTDMA protocol, and is too long to be transmitted as CSTDMA. However a coast station can poll the transceiver for this message to be sent. MMSI, time, SOG, COG, longitude, latitude, true heading, ship type, dimensions. Message 24 Class B CS Static Data Report: This message is sent every 6 minutes, the same time interval as for Class A transponders. Because of its length, this message is divided into two parts, sent within one minute of each other. This message was defined after the original AIS specifications, so some Class A units may need a firmware upgrade to be able to decode this message. MMSI, boat name, ship type, call sign, dimensions, and equipment vendor id. Vis hele sitatet Forøvrig, forsiktig med å stole på Marine Traffic - dette er stort sett dugnadsarbeid... Og informasjonen som sendes inn, må bearbeides før det vises på nettsiden, så en viss delay må forventes. Sitter nå med en Raspberry som er tiltenkt utelukkende installert i båten, for å fange opp mine signaler, og de rundt meg og sende dette til MT. Slik at i hvert fall jeg er dokumentert (så lenge Telenor har dekning that is) :-). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dreamer Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Da har jeg fått en del erfaring med min AMEC Camino-108. Det er nok riktig at AIS-en slutter å sende hvis båten ligge stille flere uker. Dette har skjedd 3 ganger i løpet av vinteren. Etter en tur på fjorden er den igjen synlig på Marine Traffic. I det siste har det oppstått en annen kuriositet: AIS-mottakeren tar inn kun klasse A, mens både klasse A og B er synlig på Marine Traffic. Vi vet at med stor trafikk må klasse B vike, da skulle den kanskje heller ikke vært synlig på Marine Traffic? Det virker som om leverandøren Seatronic - merkelig nok - er usikker på dette området, svarene der er ganske usikre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Hva er det du ser/ikke ser AIS båtene på, en kartplotter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Ja, Lorenz kartplotter koblet til AIS-en. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Sikker på at det ikke er et oppsett på den som er endret? For egen del ser jeg kun klasse A båter på min kartplotter, men det er pga. at den (Interphase) er for gammel. Men AIS-transponderen (Raymarine ais650) fungerer utmerket, og jeg ser alle klasse B båter på en PC som også er tilkoblet og som kjører OpenCpn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Ingen innstillinger er forandret - hvis det ikke har skjedd internt. Jeg går ut fra at kartplotteren ikke er i stand til å sortere signalene på den måten, og at feilen derfor ligger i AIS-en. Men jeg har tenkt at hvis VHF-antennen for AIS er dårlig, vil den kanskje ta inn bare de sterkeste signalene, altså klasse A. Skal teste i morgen ved å bytte antenne med VHF-en. Nærmeste båt med klasse B, ligger 50 meter fra meg i båtforeningen. Den er synlig på Marine Traffic, men ikke på min kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.