Jump to content

AIS klasse B - sender kun underveis?

Dreamer

Recommended Posts

Om båten 50 meter foran deg sender, skulle en tro den var langt sterkere enn båter som sender med kl. A kilometervis unna.
Får andre båter i havnen opp den båten?

Om du sjekker opp mot Marinetraffic kan den lure deg. Den viser AIS-signaler mange timer etter at båten sender signal for siste gang. Jeg har sett Havelle på Marinetraffic minst 12 timer etter at vi skrudde av AIS.

Du kan evt. se på Marinetraffic når siste signal ble tatt i mot. Men ville ikke stolt på dette. Vi har en egen strømbryter til AIS, og jeg har sett Marinetraffic mene at de har fått inn signaler fra Havelle lenge etter jeg vet at Havelles AIS var skrudd av.

Enten narres du av Marinetraffic, eller så heller jeg mot @Lars H.s teori.

Redigert av Havelle (see edit history)

Og det er ikke noe med oppsettet av AIS'n din som har endret seg? Men forsøk for all del med en annen antenne som din antenne for VHF'n. Å tro det er selve AIS transponderen som feiler er alltid vanskelig å tro, men som elektronikkingeniør vet jeg at ALL elektronikk kan feile.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...