Jump to content

Registrere båt i skipsregister. Hva kreves

beauty of aqua

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg skulle prøve og få registrert båten min, en fairline 43 sq 1996 i skipsregisteret. Båten ble tatt inn fra England i fjor. Det har kun vært 3 eiere, og jeg har bill of sale på alle eiere fra den var ny.

slik jeg har forstått det, så må jeg også ha et målebrev eller noe i den duren der. Det har jeg ikke lykkes med og finne i båten. Hvor enkelt er noe slikt og få fatt i... noe mer jeg trenger?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hele prosessen er grundig og ryddig forklart på sdir.no/skipsregisteret/fritidsbåt. Eierhistorikken er vel ofte det mest krevende. Mål på båt fra samsvarerklæring på CE-merkede båter (krav fra 1998 av tror jeg), evt. dokumentasjon på mål fra verft hvis mulig. Ellers også mulig Sjøfartsdirektoratet kan måle, det gjorde de for meg en gang for en del år siden. Alle skjemaer finnes å laste ned på nettsiden. Står kontaktinfo også der så det er sikkert bare å sende en mail og spørre hva de trenger.

Du må ha en ubrutt rekke av Bills of Sale fra første eier til deg selv samt byggesertifikatet utstedt til første eier. Underskrifter på alle må være notarialbekreftet og notarialbekreftelsen må i sin tur verifiseres ved apostille. Dimensjonene på båten er det mer liberalt med, det kan hentes fra offisielt utseende dokumenter så som brosjyrer, brukermanual el.l. Worst case fysisk måling utført av Sjøfartsdirektoratet. Tegning av generalarrangement ("planløsning") finner du sikkert enkelt på nettet.

Hva det oftest stopper opp med, er dokumentasjonen for eierhistorikk; kanskje særlig bekreftelsene som er vanskelige å få til i ettertid. Da vil du gjerne bli stående igjen med at du må gjennomføre en av de rettslige prosessene for å få deg selv tilkjent registerhjemmel til båten slik at den da kan registreres i skipsregisteret. Du finner en noenlunde grei veiledning i denne artikkelen.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Båtadvokaten skrev for 4 timer siden:

Du må ha en ubrutt rekke av Bills of Sale fra første eier til deg selv samt byggesertifikatet utstedt til første eier. Underskrifter på alle må være notarialbekreftet og notarialbekreftelsen må i sin tur verifiseres ved apostille.

Ingnting er som klar tale. 

Tidligare var det nok med orginalsignatur på skjøte mellom kvart eigarskifte tilbake. Dersom båten ikkje har hatt registreringsforhold tidlegare så er det sjeldan det foreligg skjøte, men då heller kontrakter.  Ring registeret å hør. Når eg registrerte min så var de meget hjelpsomme og hyggelige. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takker så mye for gode svar.Syns hele greien virker såpass tungvint,at jeg vurdere og bare droppe det.Gir det et litt halhjertet forsøk,og blir det for innviklet så gidder jeg ikke.Grunnen til at jeg vil registrere er for å få den mer lettsolgt den dagen den skal selges...Men det er vel ikke så mange banker som pantsetter en over 20 år gamel båt??

Jeg vil tro at vurderingen av hvorvidt banken vil kunne pantsette båten også kommer mye an på verdi og en rekke andre faktorer (utover alder), men selvsagt blir det ikke like sjablongmessige avgjørelser som for nye båter. Uansett synd at det skal være så tungvint. Skulle tro at det var en god ting også for myndighetene at vi har båten i Skipsregisteret.

Det er for de tungvinte tilfellene at det er laget "sikkerhetsventiler" så som de to rettslige metodene for å få skaffet seg registerhjemmel. De er *litt* mindre tungvint enn å forsøke å skaffe seg originaldokumenter med riktige bekreftelser. Med de rettslige metodene, særlig søksmål mot alle og enhver" er det ikke "faste krav" til hvordan bevisene for eier-rettighetene er utformet.

Takker for gode svar!

Men båtadvokaten;Slik jeg forstår deg er det letteste for meg at skipsregisteret foretar en kunngjøring slik at jeg får registerhjemel....

Om jeg har forstått dette riktig er det tilstrekkelig i at de får følgende:

1 bill of sales tilbake til båten var ny;dette fnnes ombord,men ikke med apostille

2"byggesertifikat"; dette finnes ikke ombord,men er antageligvis noe nautic norway kan hjelpe meg med....

og det er det da eller?

En annen ting som jeg lurer litt på; er det mulig og belåne en båt man allerede eier?Sett at båten min nå er gjeldsfri,og taksert til 1,5 milioner.Kan jeg da dra til banken og belåne den med eksempelvis 800.000.-,eller er dette noe som MÅ skje i kjøpsøyeblikket?

Redigert av casie (see edit history)

Det skal gå greit uten apostille, for etter loven er det sannsynliggjøring av eierforholdet ti år tilbake i tid man er ute etter. I motsetning til 100 % dokumentasjon. Forskjellen i "sikkerhet" på at du er rette eier, sørger kunngjøringen for.

OM en bank vil godta båten som sikkerhetsobjekt er opp til banken. Båten kan pantsettes når som helst. Det er ikke som med salgspant, at det må være avtalt før levering.Det er mer som fast eiendom, som kan pantsettes når som helst.

alidal skrev for 10 timer siden:

Og hvis båten er under ti år og man har eid den fra starten, må man da vente til det har gått ti år? 

Ja enten det eller kjøre den andre varianten med søksmål "mot alt og alle" . Men hvis du har hatt den fra den var ny og har byggesertifikatet, er det jo en smal sak ...

Redigert av Båtadvokaten (see edit history)

Jo, men som jeg skrev i et innlegg lengre oppe så kjøpte jeg båten ny i 2010 av den franske Hanse-forhandleren.

Hentet båten i på verftet i Tyskland.

Har byggesertifikatet.

Fikk beskjed at jeg måtte ha bekreftelse på dokumenter/apostille.

Regner ikke med det har vært noen endring av reglene de siste 7-8 årene..

Skal det være mulig med en kunngjøring når båten er kjøpt i utlandet?

Redigert av alidal (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...