beauty of aqua Startet 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2018 Hei. Tenkte jeg skulle prøve og få registrert båten min, en fairline 43 sq 1996 i skipsregisteret. Båten ble tatt inn fra England i fjor. Det har kun vært 3 eiere, og jeg har bill of sale på alle eiere fra den var ny. slik jeg har forstått det, så må jeg også ha et målebrev eller noe i den duren der. Det har jeg ikke lykkes med og finne i båten. Hvor enkelt er noe slikt og få fatt i... noe mer jeg trenger? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Verkar som du har kontroll på dei tiosa eg ville bidra med ang eigarhistorikk. Byggesertifikat eller kva det heiter kan du kanskje få hjelp til hos fabrikken? Eg reknar med båten har eit nummer dei kan identifisera den ved. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøstein Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Hele prosessen er grundig og ryddig forklart på sdir.no/skipsregisteret/fritidsbåt. Eierhistorikken er vel ofte det mest krevende. Mål på båt fra samsvarerklæring på CE-merkede båter (krav fra 1998 av tror jeg), evt. dokumentasjon på mål fra verft hvis mulig. Ellers også mulig Sjøfartsdirektoratet kan måle, det gjorde de for meg en gang for en del år siden. Alle skjemaer finnes å laste ned på nettsiden. Står kontaktinfo også der så det er sikkert bare å sende en mail og spørre hva de trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Du må ha en ubrutt rekke av Bills of Sale fra første eier til deg selv samt byggesertifikatet utstedt til første eier. Underskrifter på alle må være notarialbekreftet og notarialbekreftelsen må i sin tur verifiseres ved apostille. Dimensjonene på båten er det mer liberalt med, det kan hentes fra offisielt utseende dokumenter så som brosjyrer, brukermanual el.l. Worst case fysisk måling utført av Sjøfartsdirektoratet. Tegning av generalarrangement ("planløsning") finner du sikkert enkelt på nettet. Hva det oftest stopper opp med, er dokumentasjonen for eierhistorikk; kanskje særlig bekreftelsene som er vanskelige å få til i ettertid. Da vil du gjerne bli stående igjen med at du må gjennomføre en av de rettslige prosessene for å få deg selv tilkjent registerhjemmel til båten slik at den da kan registreres i skipsregisteret. Du finner en noenlunde grei veiledning i denne artikkelen. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Båtadvokaten skrev for 4 timer siden: Du må ha en ubrutt rekke av Bills of Sale fra første eier til deg selv samt byggesertifikatet utstedt til første eier. Underskrifter på alle må være notarialbekreftet og notarialbekreftelsen må i sin tur verifiseres ved apostille. Ingnting er som klar tale. Tidligare var det nok med orginalsignatur på skjøte mellom kvart eigarskifte tilbake. Dersom båten ikkje har hatt registreringsforhold tidlegare så er det sjeldan det foreligg skjøte, men då heller kontrakter. Ring registeret å hør. Når eg registrerte min så var de meget hjelpsomme og hyggelige. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Båtadvokaten Svart 9.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2018 Innenlands er litt enklere. Her er alle overdragelsene utenlands, og da kreves det "full pakke" med notarialbekregtelse og apostille. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
lasmarquezas Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Jeg har sendt registreringsskjema på "nybåten" min i dag, en Bavaria 46 Cruiser fra 2006. Heldigvis har den bare hatt en eier før jeg overtok, men jeg er likevel spent på hvor kurant hele denne registreringsprosessen blir. Kan gjerne poste resultatet av hele prosessen når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Hva gjelder info fra fabrikken kan gjerne Nautic på Hjellestad hjelpe deg, de har akkurat blitt forhandler av Fairline. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Takker så mye for gode svar.Syns hele greien virker såpass tungvint,at jeg vurdere og bare droppe det.Gir det et litt halhjertet forsøk,og blir det for innviklet så gidder jeg ikke.Grunnen til at jeg vil registrere er for å få den mer lettsolgt den dagen den skal selges...Men det er vel ikke så mange banker som pantsetter en over 20 år gamel båt?? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Jeg vil tro at vurderingen av hvorvidt banken vil kunne pantsette båten også kommer mye an på verdi og en rekke andre faktorer (utover alder), men selvsagt blir det ikke like sjablongmessige avgjørelser som for nye båter. Uansett synd at det skal være så tungvint. Skulle tro at det var en god ting også for myndighetene at vi har båten i Skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Det er for de tungvinte tilfellene at det er laget "sikkerhetsventiler" så som de to rettslige metodene for å få skaffet seg registerhjemmel. De er *litt* mindre tungvint enn å forsøke å skaffe seg originaldokumenter med riktige bekreftelser. Med de rettslige metodene, særlig søksmål mot alle og enhver" er det ikke "faste krav" til hvordan bevisene for eier-rettighetene er utformet. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
alidal Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Er jo litt rart det er så stor forskjell på de NOR og registrering i Redningsselskapet sitt register... Har hatt min båt siden den var ny, men kjøpte den av den franske forhandleren og har selvsagt alle papirer/kontrakter i orden.. Fikk den ikke registrert i NOR da jeg ikke fikk ordnet med apostille etc Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 (redigert) Takker for gode svar! Men båtadvokaten;Slik jeg forstår deg er det letteste for meg at skipsregisteret foretar en kunngjøring slik at jeg får registerhjemel.... Om jeg har forstått dette riktig er det tilstrekkelig i at de får følgende: 1 bill of sales tilbake til båten var ny;dette fnnes ombord,men ikke med apostille 2"byggesertifikat"; dette finnes ikke ombord,men er antageligvis noe nautic norway kan hjelpe meg med.... og det er det da eller? En annen ting som jeg lurer litt på; er det mulig og belåne en båt man allerede eier?Sett at båten min nå er gjeldsfri,og taksert til 1,5 milioner.Kan jeg da dra til banken og belåne den med eksempelvis 800.000.-,eller er dette noe som MÅ skje i kjøpsøyeblikket? Redigert 12.Februar.2018 av casie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Det skal gå greit uten apostille, for etter loven er det sannsynliggjøring av eierforholdet ti år tilbake i tid man er ute etter. I motsetning til 100 % dokumentasjon. Forskjellen i "sikkerhet" på at du er rette eier, sørger kunngjøringen for. OM en bank vil godta båten som sikkerhetsobjekt er opp til banken. Båten kan pantsettes når som helst. Det er ikke som med salgspant, at det må være avtalt før levering.Det er mer som fast eiendom, som kan pantsettes når som helst. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
alidal Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 Båtadvokaten skrev for 13 timer siden: Det skal gå greit uten apostille, for etter loven er det sannsynliggjøring av eierforholdet ti år tilbake i tid man er ute etter. Og hvis båten er under ti år og man har eid den fra starten, må man da vente til det har gått ti år? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 Takker for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 (redigert) alidal skrev for 10 timer siden: Og hvis båten er under ti år og man har eid den fra starten, må man da vente til det har gått ti år? Ja enten det eller kjøre den andre varianten med søksmål "mot alt og alle" . Men hvis du har hatt den fra den var ny og har byggesertifikatet, er det jo en smal sak ... Redigert 16.Februar.2018 av Båtadvokaten (see edit history) Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
alidal Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 (redigert) Jo, men som jeg skrev i et innlegg lengre oppe så kjøpte jeg båten ny i 2010 av den franske Hanse-forhandleren. Hentet båten i på verftet i Tyskland. Har byggesertifikatet. Fikk beskjed at jeg måtte ha bekreftelse på dokumenter/apostille. Regner ikke med det har vært noen endring av reglene de siste 7-8 årene.. Skal det være mulig med en kunngjøring når båten er kjøpt i utlandet? Redigert 17.Februar.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Ja, det går. I alle fall i søksmåls-varianten (det har jeg fått til mange ganger), men det skal gå greit i dokumentasjons-prosedyren også. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.