Jump to content

sikkerhetsventil på sjøvanspumpen


klt

Recommended Posts

Eg har sittet og fundert litt på dette her med trykket frå sjøvanspumpen,og har funnet ein løysning eg ska prøva.Det eg kjem til å gjera er og setta inn ein trykksikkerhets ventil etter pumpen og stille den på 8bar med muleghet for tvangskjøring.grunnen til eg vill gjere det er at eg har hatt ein del slangebrudd og lekkasje pga tette bend på sjøvannsiden,og det eg oppnår no er att ventilen slepp ut før eg øydelegg noko annet på motoren god ide trur eg?

Link to post
Share on other sites

Har du sjøvannskjøling så må du sikre deg at alle slanger og forbindelser i systemet er gode. At kjølevannspumpen skulle sprenge gode slanger holder jeg for meget usannsynlig.

 

Har du forresten tenkt på hva som kunne skje hvis din planlagte sikkerhetsventil skulle løse ut - ville den ikke fylle båten med sjø ???

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Støtter Posidon der. En gummiimpellerpumpe kan trolig ikke gi mer enn et par bar mot stengt utløpsventil. 8 bar skulle gi pumpen en løftehøyde på 80 meter, lite trolig. Med den vanlig brukte impellerpumpen ligger du himla langt unna å sprenge noe som helst i en motor. Noe annet er det naturligvis om du bruker en gearpumpe eller annen konfigurasjon.

Link to post
Share on other sites

Vil tru at sjøvanspumpen vil ha trykket ut på ein eller annen måte uansett vist da er eit bend fek er tett,utløp fra sikkerhetsventilen kan vel kansje ordne slik at det går overbord,eg har og varsellys på panelet nå den automatiske lensepumpa går så då har eg ein viss peiling om ho tar inn vatn.Eg har tydlegvis ei sterk impellerpumpe for den har jammen meg gjort nok skade for meg no.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...