Jump to content

Nedsnødd og blir neppe sjøsetting som planlagt

Roger og Olina

Recommended Posts

Sitter og skuler på yr her, snø-snø-snø. Jepp, jeg var nok litt optimistisk når jeg på årsmøte i båtforeninga satt meg opp på uttak 16. mars. Planen var å feire påsken i båten. Jepp, liksom.  

Det kunne ha vært en liten sjanse å få det til om det ikke var for at jeg skal fjerne alt bunnstoffet og prime i år. I tillegg så skal alle skroggjennomføringer byttes + polering.. Men er jo lov å håpe om at det kan bli 10 tinegrader til uka da?

Tror jeg har brukt opp internett i vinter. Lest om båter, sett på båter, lest meg opp på regler (som mange gir pipen i å følge) bestilt ”kjekt å ha” på nettet, som sikkert øker vekta på båten betraktelig om jeg putter alt oppi.. Nå er jeg så rastløs at jeg får mest lyst til å gå på veggene her.  Konemor sier at jeg må smøre meg med tålmodighet, noe hun vet at jeg ikke eier en aksje i. Tålmodigheten kommer nok til å gjenspeile seg i morsdagsgaven til søndag…

Var en tur nede i båten i går ettermiddag. All snøen som har rast fra presenningen, ligger som en hard mur rundt båten med en høyde på 1 1/5 meter. Er jo reine borgen for pokker..  Med min flaks, så har den kanskje smelta rundt mai.

Så tips til hva en kan gjøre i mellomtiden, mottas med takk. Men ingen tips som har med snø, vinter og sport å gjøre, trengs ikke. Nokk av det hvite f… om en ikke skal knekke beina på disse plankene i tillegg.

En ting er nå bra da.. At en i en alder av 50 år, er fremdeles en ”liten gutt” som har hatt båt siden 12 års alderen, gleder seg til båtlivet med alt det har å tilby like mye hvert år :wink:

14484636_10208625000277375_6096572231316723384_n.jpg

Den beste medisin mot disse abstinensene er å jobbe i båten.

Skroggjennomføringer kan byttes selv om snøen og kulden regjerer. Det er bare å kle på seg å sette igang, så skal du se at våren og utsett kommer snarere enn du tror.

Så om snøen ligger så lenge at du ikke får fjernet bunnstoff som planlagt, kan du trøste deg med at det bunnstoffet vil være der til høsten også. Så da kan du fjerne det da.

Så, ingen grunn til å sitte å vente, bruk den måneden som er igjen effektivt, og du kommer deg på vannet til påsken.

Det er mitt råd.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg deler din frustration. Med ny båd fra sidste sæson klør det reelt i fingrene for at komme på vandet og prøve alle de forbedringer, jeg har lavet over vinteren. Men ak: Det ligner vinter 4 uger endnu. Men på den anden side, så skal man jo ikke fæste for meget lid til langtidsprognoserne. Jeg havde sigtet efter søsætning 1.marts, men det virker urealistisk.

Så ja, vi må i stedet lave noget andet: Lidt nye projekter kan der måske graves op. Nye destinationer kan researches. Lidt billeder fra sidste sommer på screensaveren, måske? 

nomen skrev for 4 timer siden:

Den beste medisin mot disse abstinensene er å jobbe i båten.

Skroggjennomføringer kan byttes selv om snøen og kulden regjerer. Det er bare å kle på seg å sette igang, så skal du se at våren og utsett kommer snarere enn du tror.

Så om snøen ligger så lenge at du ikke får fjernet bunnstoff som planlagt, kan du trøste deg med at det bunnstoffet vil være der til høsten også. Så da kan du fjerne det da.

Så, ingen grunn til å sitte å vente, bruk den måneden som er igjen effektivt, og du kommer deg på vannet til påsken.

Det er mitt råd.

Ikke noe dumt forslag det. Men å komme under båten, er ikke mulig. Snøen har seget under og da måtte jeg være slangemenneske for å få det til.. Bunnstoffet bør nok bort nå før sesongen, slik at jeg får primet. Så da får jeg heller vente til muligheten byr seg med å komme meg under båten. Det å jobbe i båten er jo en grei skuring om det ikke er for kaldt. Da er ikke rygg og ledd noen gode kompiser serru

MajorAndy skrev 50 minutter siden:

Jeg deler din frustration. Med ny båd fra sidste sæson klør det reelt i fingrene for at komme på vandet og prøve alle de forbedringer, jeg har lavet over vinteren. Men ak: Det ligner vinter 4 uger endnu. Men på den anden side, så skal man jo ikke fæste for meget lid til langtidsprognoserne. Jeg havde sigtet efter søsætning 1.marts, men det virker urealistisk.

Så ja, vi må i stedet lave noget andet: Lidt nye projekter kan der måske graves op. Nye destinationer kan researches. Lidt billeder fra sidste sommer på screensaveren, måske? 

Godt det ikke bare er meg :wink: Har vært en del på googel ja.. Sjekket ut øyer osv. Det er jo spennende. Bildene fra i fjor har også flittig blitt tittet på og lest i loggboka.. Er jo kos det da. Var nettopp i garasjen og testa ut nok ett produkt som kom i posten fra Kina. En ny 10" skjerm der jeg skal koble mine 2 motorkamerar til. Ble litt lite med 5".. Virket som den skulle og 1/3 av prisen her i Norge. :clap:

Du klarer vel å måke vekk snøen der gjennomføringene er! Om du virkelig vil fjerne alt bunnstoffet er kuldegradene din venn, bunnstoffet blir sprøtt som is og er mye mer lettskrapet.  Men når det er sagt skjønner jeg ikke helt at så mange på død og liv må ha bort alt bunnstoff og påføre masse primer og nytt bunnstoff igjen. Båten er akkurat like god som den er nå, og plastpest er uansett ikke noen fare for deg som har båten på land hver vinter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 12 timer siden:

Du klarer vel å måke vekk snøen der gjennomføringene er! Om du virkelig vil fjerne alt bunnstoffet er kuldegradene din venn, bunnstoffet blir sprøtt som is og er mye mer lettskrapet.  Men når det er sagt skjønner jeg ikke helt at så mange på død og liv må ha bort alt bunnstoff og påføre masse primer og nytt bunnstoff igjen. Båten er akkurat like god som den er nå, og plastpest er uansett ikke noen fare for deg som har båten på land hver vinter...

Jo da index, men da måtte jeg nok ta i brukt av de gode gamle trykkluftmeiselene for å komme igjennom lag med snø og is :wink: for det er hardt som fy og selv om kuldegradene er min venn, så er ikke ryggen min det for tiden. På båten, så er det mange lag bunnstoff og jeg kjenner heller ikke til tidligere historie da det viser seg at han jeg kjøpte den av for ett par år siden, er en stor løygnhals som en ikke kan stole på. Så for alt jeg vet, så kan denne ha ligget på sjøen en god stund. Vi bruker båten mye og vi ligger ikke å "slår i steina" når vi reiser ut. Så kjekt å vite at alt er som det skal serru :thumbsup:

Jeg skjønner at du ønsker å være trygg på hva som befinner seg under bunnstoffet, og at du vil rydde opp i det.

Jeg hadde gjort det samme selv, men hvis det hadde gjort at sesongen hadde blitt amputert med en måned eller to.  Kan det nok hende at jeg hadde utsatt det ett år til. Det er vel ikke så ille at det må taes akkurat  denne våren? 

Kanskje du heller tar den litt tidligere opp til høsten, og får fjernet bunnstoffet da. Om det da skulle vise seg å være skader som må utbedres, har du "hele" vinteren og neste vår på å fikse det.

Bedre det enn "panikk jobbing" nå på våren, hvor alle andre også skal ha ting gjort, og plutselig er sankthans der og halve sesongen nesten vekk.

Bare ment som ett vennlig råd fra meg dette, ikke som kritikk av dine vurderinger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det er ikke sikkert gjennomføringer trenger å byttes, skru av ventiler å sjekk. Bytt dem som må byttes.

Byttet alt av gjennomføringer på min båt i forfjor. Kort oppsumert, totalt unødvendig, alt var som nytt.

Bunnstoff er lite å bekymre seg over, men om du absolutt skal ha vekk alt så få noen med blåseutsyr til å gjøre jobben, ryggen vil takke deg i lang tid etterpå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...