TomHal Startet 11.Februar.2018 Del på Facebook Startet 11.Februar.2018 Hei. Skal hente båten min i Arendal i begynnelsen av mars (gleder meg). Skal kjøre den til Stavanger lørdag morgen til søndag. Har ikke kjørt turen før så dette er reiserute tips ønske. Kikket på sprangereidkanalen ...hvor kjører jeg videre etter gjennomgang. Ser ut som om jeg må ut igjen til havet. Har også fått med !et stort innom Egersund er lurt Er mest interessert i denne kansleren og info der. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Gratulerer. Hva slags båt? Kommentar fra moderator: Lagt til modell i tittelen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Det er utrolig mange steder du må innom å se. Gå gjerne ut fra Arendal og gjennom Nidelva om du ikke er for høy for Nidelva da. 3.9 meter er maks høyde. Men det er masse umerkede grunner der . Elva blir ikke merket før i mai. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 (redigert) I grove trekk Blindleia /Ulvøysund /Olasundet/ Tregde /Skjernøysund/Spangreidkanalen/ Egersund /Jæren er kjedlige greier Begrenser seg jo hvis du ikke har en båt som sparker litt unna Redigert 11.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
sailorboy Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Her er en mulig strekning du kanskje vil prøve. Høllen til Lindholmbåen Også mulig å ta Kveldsundet og kjøre på innsiden av Langøy hvis du skal til Farsund. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Du skriver lite om hvilken båt dette er, hva marsjfarten er, hva du tenker med turen. Ren transportetappe på 5-6 timer med en planende båt eller en turistetappe med en rekke stopp i snekkefart? Om det er en ren transportetappe og du føler deg trygg på båtens tekniske stand hadde jeg tanket opp og så kjørt rake veien som en liten dagsetappe uten å dra innom div. severdigheter. Det er uansett ikke mye å se på denne tida av året. Sitér dette innlegget Link to post
TomHal Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Ser jeg glemte båttype. Det er en Jeannau 895 så kan ha bra marsjfart om bølger tillater det. Turen denne gang bærer nok preg av transport og ikke ferie. Er denne sprangereidkanalen noe . Ser jeg slipper å kjøpe,re rundt fyret men hvordan kommer jeg meg videre mot Stavanger eller må jeg ut til kysten igjen. Da gir kanalen meg ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Hvis du trenger og fylle diesel i Mandals området pleier det og være billig diesel ved det nye fiskemottaket på Gismerøya :-) jeg bor i rett innenfor Tånes så hvis jeg er hjemme når du kommer forbi må jeg nesten ut og blåse i blåsa :-P Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Sprangereid er kun en pause, du må ut i havet igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Vist været er bra så er det rasker runt lindesnes en om spangereid kanalen, men vist det blir mye vesta vind så er det fint og kjøre insiden på vei vestover. fra søgne tar du på insiden av Stjernøya mot mandal, her kan du fulle drivstoff rett in i elva, videre tar du på insiden av hille mot svinør, fin tur innom svinør før du svinger innover mot spangereid og kanalen. Det er bunkringsmuligheter rett inforbi moloen på spangereid. Videre in igjenom kanalen og innover fjorden før du svinger nesten 180 grader babord og tar ut under jåsundbrua, videre ut fjorden og under revøybrua og svinger vestover over rosfjorden og videre på innsiden av ullerøy, her kan du nå velge om du vil gå på utsiden (sørsiden) av bremerodden på utsiden av langøy eller sving nordover igjenom kveldsundet og gå på insiden av langøy. Da er du i farsund, nå begynner morroa, det er fint og overnatte i farsund vist det passer. Herfra og vestover er det stort sett åpent vann frem til stavanger, du kan ta in på insiden av Hidra for og få lit le for vestavinn og holde deg langs land til du kommer til egersund for så og ta insiden av eigerøy før du nå kun har jæren igjen før du er hjemme. God tur og gratulere med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Del på Facebook Svart 11.Februar.2018 Gratulerer med ny båt - 895 ser veldig flott ut, og virker som den utnytter plassen godt! Håper vi ses i en uthavn i Ryfylke så jeg får en titt God tur hjemover! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Hvis det er vind og sjø fra nord eller nordvest kan du også sjekke båttrekket for å slippe å gå rundt Lista. Da kan du gå langs land til Egersund, legge båten igjen der og ta toget til Stavanger og ta resten en ettermiddag/kveld noen dager senere. Vi har gjort det et par ganger når forholdene rundt Lista og Jæren hav vært litt i overkant av det vi ønsker å gå ut i. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Februar.2018 Del på Facebook Svart 12.Februar.2018 Båttrekket er ingen alternativ tar lang tid og dyrt og du slipper ikke unna "jæren" uansett men...... du slipper å runde Lista og er været såpass dårlig så er det bare å vente til det blir bedre uansett Length overall 8.90 m / Hull length 7.98 m / 3060 kg / Fuel capacity 2*200 l / Hvis disse spec. er sånn ca Bunkre i Båly kanskje toppe opp i Egersund /pause Stille vær rundt Lindesnes Småruskete ta Spangreidkanalen og innaskjærs bort til rett før Farsund før du dreier ut og fortsetter oppover Hold deg på minst hundre meters dyp fra land VHF Ombord bør være en selvfølge Sjekk værmeldingen nøye været endrer seg utrolig fort på strekningen Lindesnes Jæren Rev denne strekningen ville jeg tatt kveld eller grytidlig morgen før solen påvirker vinden God TUR Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Båtsjauer Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 LALUNA II skrev On 12.2.2018 at 11.27: Båttrekket er ingen alternativ tar lang tid og dyrt og du slipper ikke unna "jæren" uansett men...... du slipper å runde Lista og er været såpass dårlig så er det bare å vente til det blir bedre uansett Length overall 8.90 m / Hull length 7.98 m / 3060 kg / Fuel capacity 2*200 l / Hvis disse spec. er sånn ca Bunkre i Båly kanskje toppe opp i Egersund /pause Stille vær rundt Lindesnes Småruskete ta Spangreidkanalen og innaskjærs bort til rett før Farsund før du dreier ut og fortsetter oppover Hold deg på minst hundre meters dyp fra land VHF Ombord bør være en selvfølge Sjekk værmeldingen nøye været endrer seg utrolig fort på strekningen Lindesnes Jæren Rev denne strekningen ville jeg tatt kveld eller grytidlig morgen før solen påvirker vinden God TUR Av ren nysgjerrighet, hvorfor holde seg på minst hundre meters dyp? Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Bølgene blir enklere og mindre om du holde deg på dypt vann. Har seilt denne strekningen ofte og som sagt er det gunstig og holde litt vann under kjølen. Som sagt tidligere i tråden er det viktig og ha kontroll på værmeldingen og velge riktig tidspunkt. Vi går ofte om natten eller tidlig morgen. Har ligget på vent mange ganger på øya ROT før vi drar nedover. Egersund er også kjekk venteplass. Lykke til med turen. Jeg skal selv seile båten vår til oslo i april da jeg flytter over og skal bo i båten noen år. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 At det er bedre å gå nært land rundt Lista er avhengig av forholdene. Vi har gått nedover med sjøen bakfra, kanskje litt mer vestlig enn nordvestlig, og opplevd at det begynte å bli litt i overkant til at det var koselig. På høyde med fyret gikk vi da innover mot land og fulgte 10-15 m dyp. Var mye roligere der enn det vi kjente på lengre ute. Kan ikke bevise noe, for vi testet ikke å gå lengre ute samtidig, men vi opplevde en vesentlig bedring når vi kom inn på det grunnere området. Det virket som om den terskelen under vann tok knekken på en del av energien i bølgene. Merk at dette var under disse forholdene. Under andre forhold vil det helt sikkert være annerledes. Ønsker bare å nyansere bildet litt. Da vi kom til Farsund lå mange langt større båter som skulle vestover værfaste og ventet på bedre forhold. De skulle også gå mot sjøen, så vi hadde det bedre. Året før gikk vi nedover i lignende forhold, men på 2-300 meters dyp. Så da at redningsskøyta gikk nært land og det så ut til at den hadde bedre forhold. Dette var grunnen til at vi svingte innover året etter. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Har gått strekket mange ganger og velger å holde meg utfor hundre meters dybde det er kun ved rolig vær(flatt) jeg går lenger inn dette og for å litt margin ved en eventuell stopp .. greit med litt tid før en havner i fjæresteinene legger meg så langt ut som jeg mener at RS eller andre kan rekke til meg før jeg havner i land ufrivillig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Obligatorisk Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 -Bruk windy app. Her har du vind og bølger varsel. -Gå et godt stykke utpå. - Jeg syns det er greit når det er mindre en 1m bølger i windy app. Da er det mulig med ok marsj fart.. - Foretrekk vind/bølger fra sør eller øst. - unngå å kjøre i mye motsjø. Les nord/vest vind. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
TomHal Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Her var det mange god råd. Setter pris på dem og takker. . Spesifikasjonene på båten listet opp stemmer.og ja den blir å se i skjærgården i Stavanger til sommeren. Mellom Line- Lindøy- Rossøy- Stjernarøyene (lagunen) holder jeg meg ofte. Lille teistholmen også hvis jeg er så heldig å få plass Key Takeaway for meg 1. Spangereid virker på meg som en venteplass hvis dårlig vær. Hvis godt vær kjører jeg rundt med en gang. 2. Vind og bølger fra Sør og øst 3. Egersund er en godt holdepunkt. Bunkring og evt ly 4. VHF skal være med 5. Tror jeg planlegger å holde meg på 100 m dybde Er det en god periode i mars og april så er det ofte at det er litt lengde på de så skjønner får lagt seg. Så er jeg heldig å får en god prognose kjører jeg på. Helgen 09 mars er målet ... Krysser fingrene for godt vær Tom H Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.