Jump to content

Noen som har erfaring med Honda 90 4 takt fra 2000


stein erik olsen

Recommended Posts

Heia.Vurdere å kjøpe båt. Står i 2 båter den ene Har en 90 Honda 2000 mod gått ca 800 timer.alt av servicer er fulgt opp.virker som den skal.

Den andre er en Yamaha 90 2004/5 mod usikker på timer,men ble overhaldt for noen år siden.Denne virker også som den skal.

Begge er 4 taktere.

 

Noen som har slike motorer? som kan si noe om fordeler og bakdeler med disse.

Regne med forbruke er ca det samme på begge.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men å kjøpe eldre båtmotorer er vel alltid forbundet med risiko.

 

Du sier Yamahaen er overhalt. Hva mener du med det? Ingen 13 år gamle motorer har i min oppfatning behov for overhaling, med mindre de har ver under vann eller utsatt for annet unormal belastning. 

Samt alle motorer som er blank i lakken, kan på ett tidspunkt vert kjørt med dårlig impeller, overtemperatur. Eller annet. 

 

Basert på den informasjonen du gir er det vel ingen her som kan si hva som er et godt kjøp. 

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Kjenner til etpar Honda BF90 brukt på arbeidsbåter.   Solid og driftssikkert.   2000 er vel en forgassermotor? 

 

Yamaha F90 er ikke så vanlig her til lands, her var det F80 og F100 som vant.   Bra motorer det også, og har inntrykk at de er litt sprekere enn hondaen. 

Vanskelig å tippe hvorfor det måtte overhaling til - kunne jo feks være regreim havari - eller drukning 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om Yamaha'en er med innsprøytning så ville jeg klart gått for den, så vidt de kan garantere for overhalingen. Selv har jeg en F100 2005 mod som i grunn er samme motoren, og er meget fornøyd med den.

2005 var vel året Yamaha innførte innsprøytning på disse.

 

Honda'en kjenner jeg ikke så godt, men de reklamerer vel med kjede på registeret, så man slipper evt. registerreim skifte.

Men forgassermotorer kan fort bli litt mer justering/service, spesielt når årene går.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...