Jump to content

Volvo Penta Kad32 med DP-E drev. Problemer med trim.

Bellil

Recommended Posts

På en Bavaria 32 Sport -05 har jeg noen utfordringer med trim av drevene.

1.       Trimindikatorklokkene viser stort sett det de selv ønsker og det er litt upraktisk. Etter opptak skrudde jeg av potmeterne som gir signal på trimposisjon. Disse var da litt fuktige og det skal de vel helst ikke være. Jeg har lett på delesidene til VP for å se om det er en tetning til sjø som kan byttes, men jeg har ikke klart å finne det. Jeg har ikke oppdaget at denne gjennomføringen lekker så mye at det blir vann under motorene eller at det er godt synlig vann på vei gjennom tetningen. I dette området er det svært trangt å jobbe så det er ikke så lett å få oversikt.

Etter å ha hatt potmeterne hjemme en tid har jeg prøvd de mot klokkene og da viser de tilsynelatende riktig og jeg har også målt motstanden i de og de oppfører seg likt med hensyn på plassering i forhold til nullpunktet.
Hva skal evt byttes og er det noen sprengskisser på disse delene?

2. Et annet problem er at den ene trimmen ikke ville gå begge veier. Litt prøving viste at et relé var defekt. Dette ble avdekket ved å internbytte de to reléene. For å prøve å spare noen kroner kjøpte jeg nytt relé på Biltema, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-2000017796/?artId=42134, på 40 A som jeg oppfattet at var identisk med det ødelagte. Monterte og prøvde med det resultat at bryteren for trimmen begynte å smelte.
Mine målinger viser at reléet skulle være identisk med det originale som var defekt.
Finnes det en måte å få fikset dette på utover å ringe en VP-forhandler?

WP_20180211_13_06_40_Pro_(2)[1].jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

1: Se på denne siden https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744470-44-7304.aspx , delene som er merket med 23, 29 og 30 (Volvo best nr står i margen til høyre på siden)

2: Tror nok det har vært en forskjell likevel på disse releene. Selv om pinnene stemmer mot sokkel så er det mange konfigurasjoner på tilkobling inni. Det beste er å se på nr på pinnene (30, 85, 86 og 87) på undersiden. Disse må være lik. Høres ut som du har kjørt "hovedstrøm" gjennom bryteren i stedet for en styrestrøm til spolen (kort forklart).

• 4 uker senere...

Det var det jeg gjorde Bårdp, men med ganske mislykket resultat :nonod:. Jeg erstattet original med Biltema  Art.nr 42-134 som har lik pinnekonfigurasjon og så langt jeg kunne se på linjeskjema skulle de være like. Original koster 600-700,- og det hadde vært greit å spart litt. På den andre siden så hadde det nå vært billigere å kjøpt original første gang.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...