Bellil Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Ting har tatt litt tid, men nå er kontaktoren på plass (fungerer som hovedbryter for akterankeret), men ikke koblet til. Kan vi enes om at styringen kobles til 86 A eller B og minus på 85? Jeg regner også med at det er greit å koble denne kontaktoren på samme bryter som kontaktoren til ankeret i bauen er koblet til. Det vil si at når jeg legger inn bryteren på bryterpanelet så åpner jeg for å kunne bruke begge ankere. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
hegra Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Bellil skrev for 13 timer siden: Kan vi enes om at styringen kobles til 86 A eller B og minus på 85? Antar at den må ha +signal til 86b for og slå seg på, og +signal til 86a for og slå seg av. Om det var nok og koble til bare den ene så hadde den vel bare vært utstyrt med en kontakt skulle jeg tro. Hensikten med to er at den ikke bruker strøm mens den er på. Den bruker vel kun strøm i det øyeblikket den slås av eller på. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Godt tenkt Hegra. Jeg undersøkte koblingen til kontaktoren som er hovedbryter for baupropellen og den er koblet slik du beskriver. Selv om bryteren kun har på/av er det tre ledninger inn og selv om jeg ikke fikk målt dette så regner jeg med at det da er spenning inn og spenning ut til enten på eller av. Hmm??? Eller er det faktisk kun en impulsbryter som er hovedbryter for baupropellen? Det gjør nok at min tiltenkte løsning med bruk av eksisterende bryter på bryterpanelet må skrinlegges. Det blir ikke før neste uke. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
hegra Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Du kan sammenligne med en vippelysbryter på stueveggen hjemme. Du må trykke på øvre del av bryter for å få lyset på, og nedre del for å få lyset av. Om hovedbryteren bare fikk strøm inn på en av kontaktene måtte bryteren hatt en mekanisk returfjær som slo den av når du slår av bryteren ved førerplass. Det ville også medføre at du ville forbruke strøm så lenge bryteren er på og det er temmelig upraktisk. Så bryteren du har ved førerplass for å betjene hovedbryter til baugpropellen sender 12 volt til hovedbryteren både i stillingen AV og PÅ, men til hver sin kontakt på hovedbryter. er nå min mening, men mulig jeg tar feil. Når hovedbryter har kommet i den stilling du ønsker tror jeg diodene som er tegnet inn sørger for å stoppe strømmen. Er den AV/PÅ bryteren ved førerplass fjærende, eller blir den stående i den posisjon du setter den i? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Den brytern blir stående. Drar på ferie i morgen så nå blir det en liten pause, men jeg stuper ned til båten så snart jeg er tilbake og sjekker hvor mange kabler som går inn på bryteren i panelet. Denne bryteren styrer (slår på hvoedbryter) i dag ankeret i baugen. To be continued :-) Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
hegra Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Ahhh ja det var vist anker og ikke baupropell Bellil skrev 15 minutter siden: Den brytern blir stående. Da er jeg litt spent på hva du måler ved hovedbryteren enten den er av eller på. God ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Sånn nå er alt i orden. Trur eg. Releet jeg bruker er likt det som originalt går til hver motor, og baupropellen. Jeg jukset derfor litt og koblet likt som baupropellen. Som påpekt av en tidligere så er dette releer som kun skal ha en impuls for på og en "motsatt" for av. Oppdaget at bryteren for baupropellen hadde dobbelt sett med tilkoblinger og at disse ikke var i forbindelse med hverandre. Koblet derfor akterankeret på denne bryteren. Det vil da si at når jeg skal ha baupropell så åpner jeg også for å bruke akteranker og motsatt. Det får være greit nok en periode (som fort kan vare til til neste eier) Nå gjenstår å montere kobberledning slik at jeg får autostopp og sakte fart siste delen inn. Takker for all hjelp av dere alle. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.