Anonym Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Nå snakket jeg om prisen på brukte Comfortinaer. Alt annet er uinteressant for oss som har et budsjett på 4-600 000 kr. Blir litt feil å mobbe folk fordi de ikke har råd til en ny HR, Najad eller Comfortina. Må faktisk være lov å komme seg på sjøen uten å være millionær eller prioritere ned alt annet. Ser masse glade familier ute i sine Bavariaer som ellers kanskje ikke hadde hatt råd til båt. Dette statusjaget blir for dumt. <{POST_SNAPBACK}> Et bra alternativ er ofte å kjøpe litt eldre båt, blir enda billigere enn en ny Bavaria også. Blir liksom litt feil å komme med rullestorseilet sitt! Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Synes hele bavariadiskusjonen er noe ordentlig tullprat! En skal ikke være så vanvittig oppegående for å skjønne at sannsynligheten for at det oppstår feil på en båt også øker med antall båter som er solgt. Det burde da virkelig være andelen "feilproduserte" modeller kontra antall solgte modeller som burde være relevant. Bavaria har solgt vanvittig mye, mye mer enn konkurrentne bare kan drømme om, og da er det ikke rart at det er noe større sannsynlighet for at en båt med problemer kan være en bavaria. Jobber selv i båtbransjen (ikke bavaria), og min konklusjon er i hvertfall at båtene bærer preg avå være veldig bra bygget, faktisk bedre en flere andre tilsvarende båter (i samme prisklasse). Men det er ingen tvil om at måten fabrikken har håndtert kjølproblemene som har oppstått på enkelte modeller har håndtert problemet på en vanvittig dårlig måte. Der burde de ordnet opp på et mye tidligere tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Bavaria har bidratt til å presse prisene ned i hele markedet. Og det er bra. Har intet i mot Bavaria som sådan. Men det er klart det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet. Det kan tenkes at fokuset på kostnadskutt har gitt enkelte uheldige utslag i underdimensjonerte konstruksjoner og utstyr. Men for de fleste fritidsseilere holder Bavaria i massevis. Likevel var det tankevekkende å lese erfaringene til jordomseiler Anders Holo i Seilmagasinet tidligere i år. Han som kjøpte en Bavaria 42 eller 44 cruiser og oppsummerte etter ett års bruk. Ble selv veldig overrasket over alle unøyaktigheter i en så pass robotbasert serieproduksjon. Kanskje ligger noe av problemet verftet har slitt med i den kjappe modellutviklingen. Modellene blir trolig ikke skikkelig utprøvd og korrigert før en ny modell lanseres. Ser dette også har vært diskutert på den norske Bavariaklubbens nettside. Synes likevel Bavaria har fått for mye juling de siste månedene. Verftet har helt klart bidratt til fornyelse, og som mange har vært inne på: Gitt vanlige folk en mulighet til å skaffe seg en grei seilbåt og nyte sjølivet. Når det gjelder bruktprisene fremover er det vrient å spå om Bavaria er et bedre eller dårligere kjøp enn andre merker. Det er i alle fall tankevekkende å se alle de relativt nye Bavariaer som ligger til salgs på Finn, selv om man tar hensyn til det store tallet solgte båter de siste årene. Det kan virke som om Bavaria er seilbåt nr. 1 for mange, og at en del finner ut av seiling ikke var som forventet eller at man av ulike grunner vil over i noe annet Har sett enkelte hevde at nyprisen på Bavaria vil presse bruktprisene over hele linja. Selv er jeg ikke overbevist om det. Tror båtkjøpere som bilkjøpere representerer ulike segment, utfra estetiske krav, kvalitet, seilegenskaper, bokomfort etc. Noen foretrekker sikkert også merker det ikke går 13 på dusinet av i hver båthavn. Har hørt mye positivt om den norske importøren Lunde Båt, men Bavariaverftet lager bare ris til egen bak ved furting og manglende åpenhet om svakheter ved enkelte modeller. Det gjelder for øvrig ikke bare Match 42. Nå er det atskillige europeiske verft som følger i Bavarias fotspor, og det vil ikke være overraskende om det dukker opp nye skandalepregede saker ved andre verft når nå konkuransen er blitt så beinhard og det legges så stor vekt på å kutte materialkostnadene, arbeidskraft og utstyr. Og når modellenes levetid stadig kortes ned. Vi har sett det bilbransjen som også er blitt flinke til å ta ansvar, blant annet ved å tilbakekalle modeller for utbedring. Her har båtbransjen mye å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hei! Jeg har f.t. ikke seilbåt men har jo noen meninger rundt dette temaet her da. Bavaria fabrikken er et gedigent industrikonsern. Så vidt jeg kjenner til så kutter de modellen hvis den selger mindre enn 100 i året. De fleste andre produsenter kan bare drømme om å oppnå 100 solgte pr. modell.... Å bygge båter industrielt er svært vanskelig. Slik som tyskerne har lagt produksjonen opp så er det sterk fokus på kostnad, materialutnyttelse og "godt nok" mentalitet. Hvis en kjøper en Bavaria til 850' der en tilsvarende størrelse fra f.eks. HR koster 1,6 så må en forvente at det er noen catch her. Når det er sagt så er ikke alle som har behov for en båt rigget for jordomseiling og jeg tror nok at de fleste seilere (i alle fall de jeg kjenner til) bruker båten sin i maksvær på sommeren og heller skjelden utnytter potensialet i båten (les. bølger/vind). Hvis en benutter bil som metafor så er ikke alle som kjøper en skoda noen tullinger vs. de som handler BMW/mercedes. De er kanskje litt mer prisbevisste og har annen prioritet/fokus. Bruken og gleden ved bruk blir vel stort sett den samme skulle en tro. Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 21.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Hei. Rekna med at dette emnet ville starte litt diskusjonar. Velde å opne det på nytt, sjølv om det hadde vore opna tidlegare i ein annan tråd. Tråden kan oppfattast på to måtar. Kritikk mot Bavaria generellt, eller mot verftet i handteringa av denne saka. Dersom nokon etterlyser mine tankar om korleis Bavaria hanskast med denne saka ....... Om båtane har eg eit svært delt syn - frå OK til ubrukeleg! Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Hvor mange av kritikerene har eller har hatt Bavaria? Blir dette, jeg har hørt at en som har en bror som kjenner en som hørte at................................. Tror Bavaria er en torn i øye på mange både når det gjelder pris(legg på 200000.-på annonsert pris) og selve båten. På pris er jo både Hanse, Jeanneau, Beneteau,Harmony,Hunter Duefore reelle valg. Ser også at det ligger mange nye Saga, Viknes, Viksund tilsalgs, halvfabrikata eller solid norsk håndtverk? dårlige båter? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Nå snakket jeg om prisen på brukte Comfortinaer. <{POST_SNAPBACK}> Jeg snakker om prisen på brukte. Båten på bildet er en 2003 modell. Hvor mange av kritikerene har eller har hatt Bavaria? <{POST_SNAPBACK}> Du mener da ikke på ramme alvor at jeg først må kjøpe en Bavaria (måtte Kalle forby) før jeg kan delta i debatten rundt den B42M hvor kjølen falt av og en person på tragisk vis omkom. Skulle alle som har meninger rundt dette være nødt til å handle Bav, hadde Bavariasalget virkelig tatt av. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
fokk Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 (redigert) . Skulle alle som har meninger rundt dette være nødt til å handle Bav, hadde Bavariasalget virkelig tatt av. <{POST_SNAPBACK}> Absolutt ikke. Men blir det ikke da synsing når man viderefører andres meninger og ikke egne erfaringer. Ps. Salget har vel allerede tatt av Redigert 22.Juli.2005 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Men blir det ikke da synsing når man viderefører andres meninger og ikke egne erfaringer. <{POST_SNAPBACK}> Tråden her startet med referanse til en artikkel som sto i Seilas. Det har også vært referert til en artikkel i Seilmagasinet. Jeg følger ingenlunde noen trang til å totalhavarere for å få egen erfaring slik at jeg er meningsberettiget i debatten rundt B42M. Eller så du helst denne debatten stoppet? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
fokk Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Tråden her startet med referanse til en artikkel som sto i Seilas. Eller så du helst denne debatten stoppet? <{POST_SNAPBACK}> Riktig det, men utviklet seg vel til generell omtale av Bavaria. Debatten stoppet, hvorfor det? Ps. båtløs men på jakt etter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.