Jump to content

Bavaria slår til igjen!!??


pinnebaat

Recommended Posts

En modell.

Bavaria selger så det suser og alle kjøpere er idioter uten erfaring fra sjøen.

Har man først hatt Bavaria kjøper man det aldri igjen.

Er det slik?

<{POST_SNAPBACK}>

Virker ikke slik på meg. Har faktisk kun hørt positive tilbakemeldinger fra Bavariaeiere og det ser ut som eierne stadig bytter seg oppover innenfor samme merke.

 

Her snakker vi tross alt om regattapregede båter og ikke de vanlige turseilerne som Bavaria selger mest av. De har vært på markedet i langt flere år og eventuelle tilsvarende feil der burde nok ha kommet på bordet med tankepå hvor mange båter som er solgt.

 

At Bavaria håndterer saken klønete og har dårlig service er en annen sak og noe som nok ville påvirket valget mitt av båt skulle jeg kjøpt en fabrikkny båt. Får satse på at de ornder opp snarest mulig.

 

Er i alle fall godt fornøtd med min Bavaria så langt og kan virkelig ikke se at den skulle være så håpløs som alle vil ha det til. Men for all del: skulle jeg seilt jorden rundt hadde jeg nok valgt en langkjølet båt uten fritthengende ror osv. Men slik konstruksjon finnes jo på de fleste båter i dag.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo det verste som kunne skje for Bavaria. Nå får alle kritikerne rett, båtene er for dårlig... Hadde nok vært uheldig for hvilket merke som helst, men kanskje ekstra vanskelig for Bavaria der mange, før dette skjer, hevder at de bygger båtene for dårlig...

 

Jeg har ikke noe tro på det, men ryktet til Bavaria får seg en smell av dette tror jeg. Så bilder av en 34 som hadde gått på grunn i 7.5 knop, bomstopp. Det så ikke galt ut i forhold til smellen og kjølen hang fortsatt godt på...

 

Men i Norge er det jo slik at alt som er dyrt er bra og alt som er billig er dårlig... Ingen andre steder i verden velges det så dyre ting når man investerer i nye hobbyer... Det skal være flottest og dyrest. Tror mange glemmer å vurdere det egentlige behovet sitt, men, men. Gleden ved å han noe bra er jo kanskje vel så viktig som behovet...??

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men i Norge er det jo slik at alt som er dyrt er bra og alt som er billig er dårlig... Ingen andre steder i verden velges det så dyre ting når man investerer i nye hobbyer... Det skal være flottest og dyrest. Tror mange glemmer å vurdere det egentlige behovet sitt, men, men. Gleden ved å han noe bra er jo kanskje vel så viktig som behovet...??

<{POST_SNAPBACK}>

Er egentlig Bavaria så billig når den reelle prisen er på bordet, dette sett opp mot andre båter?

Vil jo tro at det er mange som frykter konkurannsen fra Bavaria både nye og ikke minst endel med gamle båter som til nå er alt for høyt priset.

Handler vel litt om statussymbol, skal det være så skal det være da må det en HR eller en Najad til.

Bilen min er forøvrig serieprodusert, ikke en feil på den. Ikke er det en Mercedes heller.

Link to post
Share on other sites

Har ikke Bavaria, har ikke planer om å kjøpe en, men dersom jeg skulle være i markedet om en stund så ville kanskje Bavaria være et foretrukket merke etter denne saken. Ingenting setter så mye fart på sakene i en bedrift som en slik fadese. En brukt båt av den omtalte typen ville jeg imidlertid skygge unna....

 

Kjenner forøvrig til effekter av grunnstøting med mer renomerte seilbåter som ifølge skildringene var verre enn i tilsvarende grunnstøting i en Bavaria

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette såkalte markedet taler litt etterhvert.

Interessant å følge med på Seilmagasinets prisindeks for bruktbåter.

Norskproduserte Alo er faktisk den båt som steg mest i bruktpris 1998-2005 med en indeks på 205, fulgt av Comfort/Comfortina med en indeks på 201. Korrigert for en del faktorer og tatt med en klype salt, har disse båtene doblet seg i verdi.

Bavaria har ingen pristigning med en indeks på 105.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette såkalte markedet taler litt etterhvert.

Interessant å følge med på Seilmagasinets prisindeks for bruktbåter.

Norskproduserte Alo er faktisk den båt som steg mest i bruktpris 1998-2005 med en indeks på 205, fulgt av Comfort/Comfortina med en indeks på 201. Korrigert for en del faktorer og tatt med en klype salt, har disse båtene doblet seg i verdi.

Bavaria har ingen pristigning med en indeks på 105.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Skumleste dette, men er dette ut fra prisforlangende i annonser eller reell salgspris? Salgspris er det vel bare selger og kjøper som kjenner. Salgspris ligger jo i endel tilfeller et godt stykke under annonsert pris. Så spørs det jo om hvem som holder mest reell annonsepris.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje dette såkalte markedet taler litt etterhvert.

Interessant å følge med på Seilmagasinets prisindeks for bruktbåter.

Norskproduserte Alo er faktisk den båt som steg mest i bruktpris 1998-2005 med en indeks på 205, fulgt av Comfort/Comfortina med en indeks på 201. Korrigert for en del faktorer og tatt med en klype salt, har disse båtene doblet seg i verdi.

Bavaria har ingen pristigning med en indeks på 105.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt mulig at det er riktig. Men at enkelte båter har steget vanvittig mye pris synes jeg vel egentlig er et argument for å kjøpe en som har en mer fornuftig pris?

 

Ingen tror vel på en ny dobling i Comfortinaprisene de neste 8 årene?

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinets bruktprisindeks, sier ingen ting som helst om priser på brukte seilbåter.

 

Den sier imidlertid svært mye om hva det forlanges for annonserte båter på Finn.no

 

 

Vedkommende "Forsker" fra ECON; strøk garantert i Statestikk.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinets bruktprisindeks, sier ingen ting som helst om priser på brukte seilbåter.

 

Den sier imidlertid svært mye om hva det forlanges for annonserte båter på Finn.no

Vedkommende "Forsker" fra ECON; strøk garantert i Statestikk.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp!

 

Når de i tillegg har måttet krype til korset og innrømme at de har tatt med priser uten moms på en rekke båter blir dette for dumt. Kan heller ikke skjønne at det skal være nødvendig å leie inne proffe(???) forskere for å lage litt enkel statistikk over aveterte priser.

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette såkalte markedet taler litt etterhvert.

Interessant å følge med på Seilmagasinets prisindeks for bruktbåter.

Norskproduserte Alo er faktisk den båt som steg mest i bruktpris 1998-2005 med en indeks på 205, fulgt av Comfort/Comfortina med en indeks på 201. Korrigert for en del faktorer og tatt med en klype salt, har disse båtene doblet seg i verdi.

Bavaria har ingen pristigning med en indeks på 105.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er jo ikke rart at Alo stiger. det er jo en kjempe båt. :smash: ( Bare tidligere eiere ikke har misshandlet den, slik som min var. - men nå er den kjempe fin .)

 

Jeg har forøvrig fortsatt planer om å kjøpe Bavaria, selv etter Match fadesen. Jeg tror egentlig bare kvaliteten blir bedre på ALLE Bavaria modeller etter dette.

 

- Om 3 år står jeg nok på bryggen i Danmark, - klar til å seile mitt nye "Bavaria skip" hjem til Norge.

 

Så får alle andre kose seg med sine eldre Najader og HR, - til samme pris. :sleep:

 

 

:wink:

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå snakket jeg om prisen på brukte Comfortinaer. Alt annet er uinteressant for oss som har et budsjett på 4-600 000 kr.

 

Blir litt feil å mobbe folk fordi de ikke har råd til en ny HR, Najad eller Comfortina. Må faktisk være lov å komme seg på sjøen uten å være millionær eller prioritere ned alt annet. Ser masse glade familier ute i sine Bavariaer som ellers kanskje ikke hadde hatt råd til båt. Dette statusjaget blir for dumt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...