kimab Startet 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2018 Hei. Jeg er på nippet til å kjøpe brukt båt og en Uttern D66 er ett av alternativene. Sliter litt med å finne ut hva Uttern D66 veier med en utenbordsmotor (150-200 hk), bensin og utstyr (komplett vekt på henger). Jeg ser at den er oppgitt til 1850 kilo i en test, men det er med innenbordsmotor og de sier da at båten veier ca 300 kg mer enn de andre testbåtene med utenbordsmotor. Ser at det står 1325 kilo i en brosjyre og at det skal være uten motor, men er usikker på hva annet som er medregnet i vekta. Er det noen som har denne båten med utenbordsmotor og har sjekket den på vekta til biltilsynet noen gang? Takknemlig for alle innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Jeg kjenner ikke til vekten, men høres ikke riktig ut. Du kan regne litt over 1 kg pr hest. 200 Suzuki veier 241 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Når jeg sjekker litt får jeg opp 1276 kg. Så er det pluss motor og ekstrautstyr. Så tar du utgangspunkt i 200 hk, full tank og litt diverse tipper jeg cirka 1900 kg. Redigert 11.Februar.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Eg har den større motoren. Tror den veier hvertfall 50 60 kg mer enn 4 syl. Med full bensintank og 460kg henger ble vekta hos biltilsynet 2170....mener eg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Kalle Well skrev 11 minutter siden: Jeg kjenner ikke til vekten, men høres ikke riktig ut. Du kan regne litt over 1 kg pr hest. 200 Suzuki veier 241 kg. Etec g1 200hk 20" veier 191kg, yamaha 225hk 2takt 20" veide vel 188kg, mercury 200xs ros med 15" stamme veier vel 180kg. Så rett under 1kg pr hk passer vel bedre Sitér dette innlegget Link to post
kimab Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg). Takker så mye for tilbakemeldingene så langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Grønngylt skrev 13 minutter siden: Etec g1 200hk 20" veier 191kg, yamaha 225hk 2takt 20" veide vel 188kg, mercury 200xs ros med 15" stamme veier vel 180kg. Så rett under 1kg pr hk passer vel bedre Da er Suzuki tyngre isåfall. Kan ikke sammenligne med 2-taktere. De er selvfølgelig lettere men alt som blir produsert nå er jo 4-taktere. http://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF200APX#fndtn-panel2 Redigert 11.Februar.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Suzuki df50a, er 4kg lettere enn etec 50. Så det er ikke alltid 2takt er lettere enn 4takt :) 105 og 109kg Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Sammenligner du forskjellige motorprodusenter er det nok forskjeller. Men en Yamaha f.eks i 2-takter er garantert lettere enn samme i 4-takter ?? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Kalle Well skrev 43 minutter siden: Jeg kjenner ikke til vekten, men høres ikke riktig ut. Du kan regne litt over 1 kg pr hest. 200 Suzuki veier 241 kg. Dette har INGEN rot i virkeligheten på en Uttern med mercury motor hvertfall. Siden de bruker samme blokkene for flere motorer veier mange motorer like mye. Du må isåfall se på hva maks i motorserien veier, da er ikke 1kg pr hk så ute og kjører. Eg har 6 syl 200 hk originalt. Chippet den, og merkelig nok veier den like mye selv om den nå har 275hk.... Den veier 280 kg tror eg. 150-200hk fra mercury med 4 syl er identiske motorer med lik vekt. Så ingen forskjell der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) kimab skrev 26 minutter siden: Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg). Takker så mye for tilbakemeldingene så langt :-) Tredal bogey henger med tillatt totalvekt 2,1 tonn. Det er vel like mye de du har sett på som er tunge da kanskje? ;) Men optimax bakpå og lite fuel ville min veid godt under to tonn. Tom tank og med min motor vil ligger og vake rundt 2 tonn inkl hengeren. 2170kg minus 200 liter bensin :) Redigert 11.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Joltus skrev 3 minutter siden: Dette har INGEN rot i virkeligheten på en Uttern med mercury motor hvertfall. Siden de bruker samme blokkene for flere motorer veier mange motorer like mye. Du må isåfall se på hva maks i motorserien veier, da er ikke 1kg pr hk så ute og kjører. Eg har 6 syl 200 hk originalt. Chippet den, og merkelig nok veier den like mye selv om den nå har 275hk.... Den veier 280 kg tror eg. 150-200hk fra mercury med 4 syl er identiske motorer med lik vekt. Så ingen forskjell der heller. Okei så du mener at Suzuki sin 200 hk ikke veier 241 kg? Joda jeg er klar over at f.eks 250 Suzuki er samme som 300 Suzuki, bare 300 har annen programvare. Min 300 hk veier 279 kg. Samme som 250 hk gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Nei eg sier at når det er snakk om en uttern med mercury motor så er vekten på en Suzuki irrelevant. Og hvordan er vekt/hk forholdet mellom min 200hk og lik 275hk? Nå spør uansett ikke ts noe om dette. Han lurer kun på hva uttern veier. Og uttern har ikke Suzuki. Eg ser at det du egentlig sier er at motorene har fra 1kg/hk til en del mer og det stemmer jo. Men blir jo unøyaktig på motorer med lik blokk.... Redigert 11.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Beklager. Mercury motoren i 150-200 hk veier 231 kg kontra Suzuki jeg nevnte, som veier 241 kg. Snakk om kverulering.. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Min 200 hk veier som sagt 280kg... Min 275hk veier også 280 mens en annen 225hk veier faktisk 303.... Kall det kverulering. Men når ts ligger og vaker rundt 2 tonn som er begrensingen hans så er det relevant..... Da er det bedre å forholde seg til reell vekt på motoren enn kg/hk.... Redigert 11.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimab Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Takk Joltus og dere andre. Nå er vi litt klokere. Ser ut som om det er mulig å komme under ved å strippe båten for vekt. Vi får gå i tenkeboksen. Vurderer en Skibsplast 655 som er betydelig lettere, men litt mer traust i utseendet. Imponert over responstiden på forumet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Joltus skrev 1 minutt siden: Min 200 hk veier som sagt 280kg... Kall det kverulering. Men når ts ligger og vaker rundt 2 tonn som er begrensingen hans så er det relevant..... Da er det bedre å forholde seg til reell vekt på motoren enn kg/hk.... Kg/hk var jo bare for at trådstarter skulle få noelunde innblikk i vekt på påhengsmotorer. Det er jo selvfølgelig ikke alltid 1 kg pr hk, men noelunde riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Har en kompis med 655. Kjempefornøyd med båten. Men du nevner optimax. Eneste han er misfornøyd med. Den bråker. Båten er noe smal men tar igjen på mange geniale løsninger. Redigert 11.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimab Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Tittet i dag på 655 med en Mercury 115 EFI så den er vel litt mer stille. Har ikke fått sett på D66 så har ikke sammenlignet annet enn gjennom bilder. Uttern jeg vurderer er med Optimax 150. Vanskelig valg. Redigert 11.Februar.2018 av kimab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Er forøvrig kanon fornøyd med min uttern og. Men den trenger litt hk..... Sitér dette innlegget Link to post
kimab Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Tung båt ja så den trenger nok litt mer. Tror du 150 Optimax er i minste laget? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 For det første; velkommen til forumet kimab skrev 48 minutter siden: Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg). For det andre; her har du feil fokus. Først må du plukke ut den båten du vil ha. Så plukker du ut den motoren du vil ha på båten. Deretter er det bare å finne ut hvilken bil du trenger for å trekke ekvipasjen Å gå etter den letteste hengeren som kan trekke båten er nødvendigvis heller ikke så smart. En solid henger som er lett å sette ut og trekke opp med er gull verd! Det siste poenget er selvfølgelig litt avhengig av hvor ofte du har tenkt å sette ut, og hvor mye du kommer til å kjøre langs landeveien. Jeg har hatt to rib-er på 20 fot som jeg har trekt rundt fra Kristiansand til Bodø, og kan trygt underskrive på at en henger som er god å trekke og gjerne litt tung og overdimensjonert for båten er et stort pluss Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kimab Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Hvis jeg skulle tenkt i den rekkefølgen tror jeg at jeg måtte bytte ut kona også, men en god tankerekke ;-) Enig i at en solid henger er fornuftig, men ser at det blir en del jobb med å få vekta under de 2000 kg som bilen er godkjent for. Tror kanskje det heller mot en 655 som ligger godt innenfor vektgrensa. Da har jeg også mulighet til å velge en solid henger til den båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 kimab skrev for 2 timer siden: Hvis jeg skulle tenkt i den rekkefølgen tror jeg at jeg måtte bytte ut kona også, men en god tankerekke ;-) Ja, her begynner du virkelig å snakke. Vet ikke om du har hørt om en som heter Per Tangvald? Han var en tilbakevendende langturseiler og har visstnok uttalt at det er mye lettere å finne seg en kone, enn å finne den rette båten Han var forøvrig gift syv ganger så vidt jeg husker falt tre av konene overbord eller ble tatt av pirater e.l.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 For min del hadde eg tenkt på båten, og funnet ut at denne kunne eg trekke.... Ble da litt lang i maska når den var såpass tung som den var, men det skyldes jo i hovedsak en del tyngre motor og full bensintank. Så eg må få kjørt ned tanknivået før eg evt skal kjøre med den. Men 2 tonn er litt slitsomt å kjøre med. Har den også liggende ute hele året, så dermed er eg stort sett redusert til de 150 meterene fra kaia og hjem. Sørlandstur med denne båten på henger har eg igrunn lagt fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.