Jump to content

Vekt Uttern D66


kimab

Recommended Posts

Hei. Jeg er på nippet til å kjøpe brukt båt og en Uttern D66 er ett av alternativene. Sliter litt med å finne ut hva Uttern D66 veier med en utenbordsmotor (150-200 hk), bensin og utstyr (komplett vekt på henger). Jeg ser at den er oppgitt til 1850 kilo i en test, men det er med innenbordsmotor og de sier da at båten veier ca 300 kg mer enn de andre testbåtene med utenbordsmotor. Ser at det står 1325 kilo i en brosjyre og at det skal være uten motor, men er usikker på hva annet som er medregnet i vekta. Er det noen som har denne båten med utenbordsmotor og har sjekket den på vekta til biltilsynet noen gang? Takknemlig for alle innspill :-)

Link to post

Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg). Takker så mye for tilbakemeldingene så langt :-)

Link to post
Grønngylt skrev 13 minutter siden:

 

Etec g1 200hk 20" veier 191kg, yamaha 225hk 2takt 20" veide vel 188kg, mercury 200xs ros med 15" stamme veier vel 180kg. 

 

Så rett under 1kg pr hk passer vel bedre

 

 

Da er Suzuki tyngre isåfall. 

Kan ikke sammenligne med 2-taktere. De er selvfølgelig lettere men alt som blir produsert nå er jo 4-taktere. 

 

http://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF200APX#fndtn-panel2

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
Kalle Well skrev 43 minutter siden:

Jeg kjenner ikke til vekten, men høres ikke riktig ut. Du kan regne litt over 1 kg pr hest. 200 Suzuki veier 241 kg. 

Dette har INGEN rot i virkeligheten på en Uttern med mercury motor hvertfall. Siden de bruker samme blokkene for flere motorer veier mange motorer like mye. Du må isåfall se på hva maks i motorserien veier, da er ikke 1kg pr hk så ute og kjører.

 

Eg har 6 syl 200 hk originalt. Chippet den, og merkelig nok veier den like mye selv om den nå har 275hk.... Den veier 280 kg tror eg. 

 

150-200hk fra mercury med 4 syl er identiske motorer med lik vekt. Så ingen forskjell der heller.

 

Link to post
kimab skrev 26 minutter siden:

Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg). Takker så mye for tilbakemeldingene så langt :-)

Tredal bogey henger med tillatt totalvekt 2,1 tonn. 

Det er vel like mye de du har sett på som er tunge da kanskje? ;)

 

Men optimax bakpå og lite fuel ville min veid godt under to tonn.

Tom tank og med min motor vil ligger og vake rundt 2 tonn inkl hengeren.

 

2170kg minus 200 liter bensin :)

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Joltus skrev 3 minutter siden:

Dette har INGEN rot i virkeligheten på en Uttern med mercury motor hvertfall. Siden de bruker samme blokkene for flere motorer veier mange motorer like mye. Du må isåfall se på hva maks i motorserien veier, da er ikke 1kg pr hk så ute og kjører.

 

Eg har 6 syl 200 hk originalt. Chippet den, og merkelig nok veier den like mye selv om den nå har 275hk.... Den veier 280 kg tror eg. 

 

150-200hk fra mercury med 4 syl er identiske motorer med lik vekt. Så ingen forskjell der heller.

 

 

Okei så du mener at Suzuki sin 200 hk ikke veier 241 kg? Joda jeg er klar over at f.eks 250 Suzuki er samme som 300 Suzuki, bare 300 har annen programvare. Min 300 hk veier 279 kg. Samme som 250 hk gjør. 

Link to post

Nei eg sier at når det er snakk om en uttern med mercury motor så er vekten på en Suzuki irrelevant. 

 

Og hvordan er vekt/hk forholdet mellom min 200hk og lik 275hk?

 

Nå spør uansett ikke ts noe om dette. Han lurer kun på hva uttern veier. Og uttern har ikke Suzuki. 

 

Eg ser at det du egentlig sier er at motorene har fra 1kg/hk til en del mer og det stemmer jo. Men blir jo unøyaktig på motorer med lik blokk.... 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Joltus skrev 1 minutt siden:

Min 200 hk veier som sagt 280kg... Kall det kverulering. Men når ts ligger og vaker rundt 2 tonn som er begrensingen hans så er det relevant..... 

 

Da er det bedre å forholde seg til reell vekt på motoren enn kg/hk.... 

 

Kg/hk var jo bare for at trådstarter skulle få noelunde innblikk i vekt på påhengsmotorer. Det er jo selvfølgelig ikke alltid 1 kg pr hk, men noelunde riktig. 

Link to post

For det første; velkommen til forumet :sailing:

 

kimab skrev 48 minutter siden:

Ser at totalen i utgangspunktet blir for mye for min bil (maks tilhengervekt 2000kg), men kanskje det hadde gått med lite bensin på tanken og for eksempel Mercury Optimax 150 hk! Ser at Joltus har en ganske lett henger. De hengerne jeg har sett har gjerne vært 100 kg tyngre (tot vekt 2000 kg).

For det andre; her har du feil fokus. Først må du plukke ut den båten du vil ha. Så plukker du ut den motoren du vil ha på båten. Deretter er det bare å finne ut hvilken bil du trenger for å trekke ekvipasjen :wink:

 

Å gå etter den letteste hengeren som kan trekke båten er nødvendigvis heller ikke så smart. En solid henger som er lett å sette ut og trekke opp med er gull verd! Det siste poenget er selvfølgelig litt avhengig av hvor ofte du har tenkt å sette ut, og hvor mye du kommer til å kjøre langs landeveien. Jeg har hatt to rib-er på 20 fot som jeg har trekt rundt fra Kristiansand til Bodø, og kan trygt underskrive på at en henger som er god å trekke og gjerne litt tung og overdimensjonert for båten er et stort pluss :smiley:

Link to post

Hvis jeg skulle tenkt i den rekkefølgen tror jeg at jeg måtte bytte ut kona også, men en god tankerekke ;-)

 

Enig i at en solid henger er fornuftig, men ser at det blir en del jobb med å få vekta under de 2000 kg som bilen er godkjent for. Tror kanskje det heller mot en 655 som ligger godt innenfor vektgrensa. Da har jeg også mulighet til å velge en solid henger til den båten :-)

Link to post
kimab skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg skulle tenkt i den rekkefølgen tror jeg at jeg måtte bytte ut kona også, men en god tankerekke ;-)

 

Ja, her begynner du virkelig å snakke. Vet ikke om du har hørt om en som heter Per Tangvald? Han var en tilbakevendende langturseiler og har visstnok uttalt at det er mye lettere å finne seg en kone, enn å finne den rette båten :smiley: Han var forøvrig gift syv ganger :giggle:  så vidt jeg husker falt tre av konene overbord eller ble tatt av pirater e.l....

Link to post

For min del hadde eg tenkt på båten, og funnet ut at denne kunne eg trekke....

 

Ble da litt lang i maska når den var såpass tung som den var, men det skyldes jo i hovedsak en del tyngre motor og full bensintank. Så eg må få kjørt ned tanknivået før eg evt skal kjøre med den.

 

Men 2 tonn er litt slitsomt å kjøre med. Har den også liggende ute hele året, så dermed er eg stort sett redusert til de 150 meterene fra kaia og hjem. Sørlandstur med denne båten på henger har eg igrunn lagt fra meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...