Tor Eirik Startet 20.Juli.2005 Del på Facebook Startet 20.Juli.2005 Hva er best? og til hva? Hvilke fordeler oppnår man med de enkelte skrogtypene? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 (redigert) dette dreier seg vel mye om hva slags båttype du snakker om. Displacement, halvplaner, helplaner ... Kanskje finner du noen svar her? Redigert 21.Juli.2005 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders Svart 21.Juli.2005 Del på Facebook Svart 21.Juli.2005 En flatbunnet båt vil være lettere og drive med mindre motor, lettere å få i plan og stødig når båten ligger i ro. En flatbunnet båt vil slå mye i sjøen og har relativt dårlige sjøegenskaper. En båt med dyp V-bunn trenger mere motor, er vanskeligere å få i plan, og mer ustødig når båten ligger i ro. Men en båt med V-bunn har mye bedre sjøegenskaper og går mykt i sjøen. De fleste vanligere helplanere har noe midt i mellom. De prøver og kombinere praktiske egenskaper med gode sjøegenskaper. Men det er helt klart at V-bunnete båter er best, spesielt når du kommer ut i litt rufsete sjø. Da trenger du ikke nyrebelte som diverse kjente båtmerker skulle levert med båtene sine... Sitér dette innlegget Link to post
aksel Svart 22.Juli.2005 Del på Facebook Svart 22.Juli.2005 Støtter Anders fullt ut Jeg har erfaring fra seilbåt. Min gamle V formede Contrast 36 var retningsstabil og tok tunge sjøer helt udmerket, mens min Bavaria 42 som er flatbunnet krever god trimming av seil for å oppnå stabilitet. I tilleg tar den sjøen mye dårligre. Men så seiler sikkert Bavariaen fortere de få gangene det er flatt vann Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 23.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2005 Dette er vel da et utpreget flatbunnet båt? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Juli.2005 Del på Facebook Svart 23.Juli.2005 En flatbunnet båt vil være lettere og drive med mindre motor, lettere å få i plan og stødig når båten ligger i ro. En flatbunnet båt vil slå mye i sjøen og har relativt dårlige sjøegenskaper.Passer vel egentlig ganske bra på Selcon , krever ikke så mye av motoren men gir heller ikke så mye tilbake ved bruk av større motorer heller ( har en "eldre" 90 hk ) . Gir liten respons ved bytte av propeller , har samme topphastighet ( max hastighet på skrog ?? )og turtall på de propellene jeg har prøvd ( er vel bare slipp % som endrer seg ) . Dette er vel da et utpreget flatbunnet båt "Samme" bunn men på en annen Selco . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Enig med Andreas og Droll, et V-bunnet skrog vil løfte seg ut av vannet etterhvert som hastigheten øker, et flatbunnet skrog vil ikke klare å løfte seg på samme måte, det kjennes nesten ut som at det suger seg fast i vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tor Eirik Svart 25.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Hvor stor fart kan man forvente å få et slikt skrog opp? Og hvor stor motor burde jeg velge? Selcoen min er godkjent for 70 hk (Selsport 15 fot)... Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Enig med Andreas og Droll, et V-bunnet skrog vil løfte seg ut av vannet etterhvert som hastigheten øker, et flatbunnet skrog vil ikke klare å løfte seg på samme måte, det kjennes nesten ut som at det suger seg fast i vannet. <{POST_SNAPBACK}> Hehe, jeg har selv hatt diverse båter, en av de av typen ganske flatbunnet.. Det var en 10 fots Gøy, 1968 modell.. Den løftet seg greit ut av vannet, for å si det sånn.. til tross for kun 9,9hk motor (vel, 15 egentlig da), og gjorde lett 25 knop.. Og hadde sikkert klart mer med større propell (dro på alt for høyt turtall..) Andre flatbunnede båter jeg har brukt har heller ikke hatt særlig mye tendenser til å lime seg fast i vannet, for å si det sånn.. Kjennetegnet for en flatbunnet båt er vel heller at den veldig lett kommer opp i plan, løftes langt opp relativt lett, og har null egenskaper i heftig sjø.. (noe jeg fikk testet ut med min Gøy, 2 meter bølger med 3 meter båt er ikke kult!) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Min Selco ( Selfleet ) er vel godkjent for ??? , men den flyter fint med en 90 hk ( forsterket bak ) . Toppfart 40 Miles ( ikke GPS ) ved 5000 rpm ,utveksling 20:23 , prop d=10" og 12"stigning . Litt usikker på trykkloggen pga pilot ifra Faria og spedo... ifra Teleflex , men piloten er vel kannsje universal ??? .. Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Smiley Svart 25.Juli.2005 Del på Facebook Svart 25.Juli.2005 Må bare melde meg på her! Alle skrogtyper har selvfølgelig sine bruksmåter, kommer helt an på hva du er ute ette. Dyp v-bunn vil som andre har nevnt være absolutt mykest (og best) dersom du regner med å bevege deg i litt "urolig" farvann. Helt flatbunnet har vel sin misjon når man beveger seg i stille farvann med liten motor, da de kan gå relativt raskt med lite krefter. Blir dog fort hoppe-loppe ved høyere hastigheter. Midt i mellom så har vi skrog som Glastron`s aqua-lift som er suverene på flatt vann, høye hastigheter og brå manøvre (eks. vannskikjøring) der du kan gi tilnærmet fullt rattutslag i hastigheter opp i mot 40-50 knop. Men på de er det ikke bare v-formen som avgjør, men også de øvrige skrogdetaljene. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
fossace Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Hei er ny på dette forumet og har lest noen tråder og fått en del gode tips. Vet dette er en gammel tråd,men har akkurat kjøpt meg en Selco Selmaran (så fersk att den enda står med tidligere eier ).Den er 15-16 fot og ca 250-300 kg,tror jeg trallala. Så jeg lurer om det er noen som har erfaring med "trimaran" skrog,vet det ikke einer seg for grov sjø.Tenker mere på hvor mye "løft" får du på denne,som tidligere nevnt,er dette ett sånt skrog som "suger" seg fast til fannskorpa??Det jeg lurer på om "løft" er:stor motor 90 hk+,er det mulig å få for mye løft så du rissikere å dra rundt,orginalt tror jeg de er levert med 55 hk (hjelper kanskje med ballast i kjølen??) Så en link fra sverige på en som hadde 70 hk,35-40 knop.Har denne skrog typen en "maks " fart i skroget,samme hvilken motor du setter på,eller er begrensningene motor/sjåfør.Jeg hadde tenkt meg ca 38- 42 knop,så sant det ikke ligger for nært "grensen "til kattastrofe Skal for det meste bare kruse og kose meg med denne,men har lyst til å ha litt ekstra krutt på lager. Blir mest sannsynlig ikke noe stor motor før neste sommer,skal til med innrednig,montere stoler++. Skal ta bilder underveis og poste disse under prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 Kjøpte en Selmaran med originalinnredning i 2000 og restaurerte den til originalstand. Jeg tok ut skummet riktignok. (Selmaranen er 14fot) Vi hadde en Suzuki 60hk på den og da gjorde den over 35knop. Større motor og hastighet vil jeg fraråde da den visstnok kan bli ustabil. den fanger mye luft foran. Les siste avsnitt i denne artikkelen: Artikkel i Båtmagasinet (søk på "selmaran", artikkel: "husker du") Her står det at den er 15fot, men den ble alltid solgt som 14foter. Det var en topp båt for turer med 2 voksne og 2-3 barn. Svært lun inni i motsetning til skjærgårdsjeeper. og stor nok til at man kunne stå og kjøre. Stø og fin å sitte og spise rundt bordet akter også. Men vi hadde den på ferskvann der det blir veldig krappe bølger slik at mange hjemturer måtte foregå i 5 knop. I saltvann vil ikke bølgene bli på langtnær så krappe unntatt når man møter noen med dyp v-bunnskrog. Mange hadde klart seg med flatere bunn om ikke så mange andre hadde så dyp. Din båt er en "De Lux" utgave da den har det som kalles "Bowrider" plass foran. Min var med dekk som du ser på bildet. Hvorfor lager de ikke slike båter lenger? Mange vil ha mer glede av en passbåt enn en skjærgårdsjeep. Se gjerne denne tråden også: Passbåter Sitér dette innlegget Link to post
fossace Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Takk for svar,blir nok en 60-70 hk da tror jeg.Litt billigere i innkjøp også . Fylte du i nytt skumm? Sikkert veldig vanskelig å finne deler til disse,tenker da på vind skjerm,virker på bilde att disse er litt "grå",er det noen som lager sånt på bestilling? Du har ikke noen bilder fra innredningen din,er veldig vanskelig å finne noe form for info på nettet. Har du noe anelse om hvor mange som ble produsert av disse,og er det mange å se idag? Alltid gøy med litt bakgrunsstoff. Enig i det att de skulle laget slike båter igjenn ja,har alltid hatt litt sansen for denne formen,var egentlig ute etter en Triofoil 100,men etter det jeg har lest meg fram til er denne båten litt tyngre. Så jeg er veldig glad for att det ble en Selmaran,tror du vekten som selger oppga til ca 250-300 kg stemmer?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.