glenn Startet 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2005 Skip ohoi Jeg har en liten 14fot (ukjent merke) med en nesten NY Honda 25HK 4stroke (2002)mod Denne sliter veldig med å komme opp i plan med 2 voksne og 2 små barn. Toppfart er ca 25knop med 2 voksne etter at den ENDELIG har kommet seg opp i plan. Jeg vet at 30HK av samme merke og årgang klarer ca 30-32 knop på tilsvarende båt med 3 voksne. Etter å ha studert disse motorene ut og inn så klarer jeg kun å finne en forskjell på 25HK og 30HK, ANTALL Hestekrefter. Motorene har samme borring, samme forgasser og alt er likt ellers. Finnes det noen her som kan hjelpe en stakkars familie med tips på hvordan vi kan hente frem de siste 5 HK, eller hvordan vi kan få denne båten enklere opp i plan. :nono: Jeg vet det sikkert er mange som har lyst til å skrive "kjøp deg en større motor", men dette koster alt for mye penger for en småbarnsfamilie. Det må da finnes en billigere måte og gjerne så enkel at selv far i huset klarer å gjøre det selv Hilsen en far som er lei av å ikke få båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) At de 5Hk ekstra skal hjelpe så mye har jeg vondt for å tro, har en 9.9hk av samme sorten som ble omgjort til 15 hk, hjalp stort sett på toppfarten, jeg kjører stort sett alene i båten. Du kan prøve å justere motoren 1-2 hakk til/fra akterspeilet, kan medføre bedre planing så lenge du ikke overdriver vinkelen. sjekke at du har rett stammelengde. (kavitasjonsplaten over propellen skal ligge noenlunde i høyde med bunnen av båt). En sånn liten båt blir gjerne litt vanskelig å få i plan hvis det er mye vekt bak (forsåvidt foran også), prøv evt å flytte litt på familiemedlemmene og se om det hjelper, de tunge kan sitte på midttoften. Er bunnen full av groe (vel, det ville du vel merket på toppfarten). Det var forhandleren som tok seg av omgjøring til 15hk, så kan dessverre ikke hjelpe med metoden. JOH Redigert 20.Juli.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 En mulig forklaring er at du har propell med for stor stigning. Har du målt turtall ved toppfart? Har du forsøkt å trimme motoren nærmere akterspeilet? Det vil gjøre det lettere å få båten i plan, men normalt vil det være på bekostning av lavere toppfart. Ofte er også motorer montert for dypt, den må stå så høyt som mulig uten at den suger luft i svinger. (kaviterer) Sitér dette innlegget Link to post
glenn Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Har prøvd å tilte motor frem og tilbake, flyttet ballasten i båten, heist opp og senket motor, uten store forskjeller. Toppfarten er jeg ikke så utrolig opptatt av men jeg er på jakt etter å få denne båtein i plan. Den har ikke noe groer under da den blir fraktet på henger og står i garasje de timene den ikke ligger i vannet. Vaskes etter bruk hver gang. Propellen er original og ser som ny ut, skadefri og blank. Dette er en 3 blads propell. Kjøpte en slik plastpropell på Clas Olson (4 blads, med vinkling) som ikke funker i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Ok, da taler mye for at propellen er for tung. Men du nevner ballast. Uvanlig med ballast i planende 14 fot'ere... Er det noe markert kjøl på båten? Sitér dette innlegget Link to post
glenn Svart 21.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Propellen er den som fulgte med motoren ny, så at den skal være for tung tror jeg ikke. Med flytting av "ballast" så mente jeg ommøblering av familiemedlemmer i båten. Kjølen er ca 5cm høy/dyp Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Jeg vet at 30HK av samme merke og årgang klarer ca 30-32 knop på tilsvarende båt med 3 voksne. Er dette helt likedan båt (samme type og modell) eller kan de ha litt forskjellig skrog? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Janoho Svart 22.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2005 Hei, du har ikke dobbeltbunn i båten da, som er fylt med skum e.l. Da kan det hende at bunnen er full av vann sånn at båten blir altfor tung. Dette pleier å skje med de fleste gamle båter med dobbeltbunn. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Slip Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Okai glenn, sparker liv i din gamle tråd her: Fant du noensinne ut om det gikk greit å trimme Honda BF25? Og i så fall hvordan? Funker de samme triksene på motoren som nevn her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23716 Eller er det noen andre som vet? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hva med å trimme Honda 115 hk til 130 hk? Disse motorene er etter hva jeg kan se bygd på samme lest. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Spørsmålet om det går an å trimme en motor er vel en av de store gjengangere her på forumet, men det skyldes jo at det finnes et stort antall forskjellige motorer, størrelser, årganger osv. Hadde det på noen måte vært mulig å samle alle spørsmålene/svarene rundt de forskjellige motorene et eller annet sted på forumet? Dette er ikke ment som starten på noen (ny/nok en) debatt om inndeling av forumet som sådan, så mulig spørsmålet er litt håpløst, eller naivt, men pytt pytt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MT. Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hva med å trimme Honda 115 hk til 130 hk? Disse motorene er etter hva jeg kan se bygd på samme lest. The strategy has been expanded further, and now includes the industry's most powerful four-stroke outboard-engine series, the BF115/130A, which uses the Accord's SOHC 2254-cm3 (137.5-in3) inline four. Asaka-Higashi R&D had, in fact, tried a different and bolder approach to produce a high-power outboard, designing and evaluating a prototype four-stroke V4 engine. The project was subsequently abandoned due to its high cost, especially the bent engine's unique crankshaft. At the time of this writing, Suzuki is the only other manufacturer producing four-stroke, four-cylinder, 1298-cm3 (79-in3) marine engines of 45-52 kW (60-70 hp) ratings, which are also based on the company's automotive four-cylinder engine. The BF115/130A shares its basic architecture with the Accord unit. It obtains a total displacement of 2254 cm3 (137.5 in3) with 86 mm (3.39 in.) bore and 97 mm (3.82 in.) stroke. Both cylinder head and block are light alloy. The single overhead camshaft is driven by a single-stage cogged belt, and acts on four valves per cylinder via rockers with screw-type clearance adjustment. The engine employs twin contra-rotating balancer shafts turning at twice the crankshaft speed to cancel out secondary unbalance forces. For its fuel system, Honda adapted its automotive electronic PPG-FI, short for programmed fuel injection, to the engine, the first such application in an outboard four-stroke engine. Steady idling is an important requirement for an outboard, as for low-speed trolling. The BF115/130A's idle control system attains steady idling and trawling speed of 650 rpm (vs. the Civic-based, carbureted BF90A's 850 rpm), by EACV, or electric air control valve, which regulates bypass air volume introduced to the intake manifold. The EACV also eliminates a screw-type idling adjuster, and enables engine start-up without manipulating the throttle. The BF115/130A's ignition is fully transistorized, and the ignitor is built within the engine control unit (ECU). The engine incorporates a number of alert control devices. When the lubricant pressure switch senses an alarming drop, the ECU turns off the oil pressure lamp (green), sounds warning buzzer, and lowers engine rpm. It gradually raises engine speed when pressure is restored. A signal from the cooling system over-heating sensor received by the ECU turns on an overheat-warning lamp (red), sounds a buzzer, and lowers engine speed. Should overheating continue for a certain time period, the ECU stops the engine. Another warning function is the ac-generator's malfunction, which is conveyed to the operator by a warning lamp and buzzer. The ECU quickly interferes if and when the engine is over-revved, by cutting ignition to all cylinders. Honda has added a counter-rotation version to the BF115/130A engine series to enable twin engine installation. Two versions are offered in the BF115/130A range as its numerical designations indicate: 97 kW (130 hp) and 85.8 kW (115 hp), both at 5500 rpm. The lower powered unit is "detuned" to suit the hull certification limit. Jeg finner ikke link til teknisk forskjell i farten, men er rimelig sikker på at det holder med bytte av luftmengdemåler og en reprogrammering av motorstyringa. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GameOver Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Ville først prøvd og kjøpt "Trimfiner" Vis ikke det funker, gå til en forhandler og prøve og få litt mere krefter Eller, så kanskje propellen er litt får stor, prøve og kjøpe 1" - 2" mindere. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 (redigert) kjenner ikke detaljene på denne motoren men BF9.9 før 2002 var en nedtrimmet 15 hk. 9.9eren hadde annen kamaksel og dyse i forgasseren og siden det ikke var nok - den ytet fortsatt 13.6 hk måtte man sette en stoppskrue på gassarmen for spjeldet på forgasseren/e. denne var bare å skru ut så fikk man 13.6 hk ut av den. men, som sagt - aner ikke om noe liknende er gjort med 25eren men det er nå lett å sjekke om det er en stoppskrue der. Redigert 22.Juni.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.