Dreuf Startet 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2018 Ser ut som påmeldingen til Færderseilasen har åpnet. Dette kunne være gøy å være med på, tenkte turGLEDE.. Det er vel greit som nybegynner? Hvor stort mannskap bør man ha på min Bav32? Jeg har aldri vært i en regatta før, tenkte å være med på tirsdag/onsdags-regattaene her i år dersom tiden strekker til. Kommer jeg meg til mål, eller bør man være en dreven seiler med lang erfaring? (Mannskapet kommer også til å ha null seilerfaring). Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Jeg ville si minst 4 pers. Rormann, fokkeslask, storseilpasser og en fjerde til spinnaker. Det er mange nybegynnere, som starter. Du har jo nybegynner klasse også. Starten er vel det mest utfordrene, da neste gruppe ligger å kaver rundt starten. Vel heller nybeynner klasse, Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
toholthe Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Hei, til turglede trenger du vel bare godt humør, god tid, godt med mat og drikke og gode venner. Klarer du seile båten alene til vanlig greier du det de dagene også. Hvis dere vil ha litt konkurranse ville jeg droppa turglede og gått for NOR rating, men om dere er usikre på om dette er noe for dere kan det jo være en grei intro. Du kommer garantert til mål om det er vind. Lær deg vikepliktreglene for seil så du ikke ødelegger for noen av de mer seriøse. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Vi gleder oss som vanlig til dette, nytt for oss et at det i år blir deltakelse i shorthanded, og ikke fullt mannskap. Jeg vil som toholthe si at det er hakket mer gøy om man konkurrerer med rating, og ikke bare seiler i en av turklassene. Dette selv om man er nybegynner og har utrent mannskap. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Dreuf skrev 1 time siden: Ser ut som påmeldingen til Færderseilasen har åpnet. Dette kunne være gøy å være med på, tenkte turGLEDE.. Det er vel greit som nybegynner? Hvor stort mannskap bør man ha på min Bav32? Jeg har aldri vært i en regatta før, tenkte å være med på tirsdag/onsdags-regattaene her i år dersom tiden strekker til. Kommer jeg meg til mål, eller bør man være en dreven seiler med lang erfaring? (Mannskapet kommer også til å ha null seilerfaring). Det er helt greit å delta i turGLEDE hvis man vil slippe fellesstart med 50 aggressive konkurrenter på startlinja. Du legger selv lista for hvor aktivt og aggressivt du vil seile. Jeg har seilt vanlig rating i Færdern i endel år, men sist jeg deltok i egen båt seilte jeg "Fersk i Færdern" som klassen het da. Hadde ny (for meg) båt og kun to ekstra personer ombord, hvorav ingen av dem hadde seilt før og én hadde bristet et ribben. Da var det greit å tone litt ned på ambosjonene og fokusere på det sosiale. Uansett ble det endel veldig aktiv seiling, og vi kjempet oss til en andreplass. På en Bav32 bør man være 4 personer, synes jeg. Én står til rors, én håndterer hvert sitt seil, og én er superreserve/kokk/humørspreder/altmuligmann. Så lar du rollene rullere litt, så alle får prøvd alle roller, da blir det mer interessant for mannskapet. Redigert 14.Februar.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 De som melder seg på innen 1/3 er med i trekningen av et gavekort på 3000. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Da var vi meldt på. For første gang med rating:-). Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Da var vi også påmeldt. Ble turGLEDE denne gang, prøve å starte så tidlig som mulig så man kommer seg langt vekk før racerene kommer. Målet er å komme tilbake til Tønsberg for seil med hel båt og skipper ;) Jeg må seile opp båten dagene før start, noen stalltips om hvor man kan overnatte siste natten før det begynner? Regner med at det er temmelig fullt på havnene rundt forbi.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 For nybynere er det lurt å være med på "onsdagsregatta. Da får man kjenne til hva en regatta er, uten det stresset, som er i Ferderns ratingklasser. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Dreuf skrev 1 time siden: Jeg må seile opp båten dagene før start, noen stalltips om hvor man kan overnatte siste natten før det begynner? Regner med at det er temmelig fullt på havnene rundt forbi.. Jeg pleier normalt også gå til Oslo på torsdag kveld, synes det er best å slippe transport samme dag som man skal seile regatta. Jeg har flere ganger lagt meg på svai i Frognerkilen, rett ut for Oscarshall. Der er det normalt lett å finne plass, og man ligger skjermet. Du kan også få gjestehavnplass hos KNS på Dronningen. Mange går inn til Aker brygge, men der er det rimelig fullt akkurat denne dagen. Skal du plukke opp mannskap? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Skal plukke opp 2stk som bor på Fornebu, er det noe svai-plasser rundt der? Hvor er det egentlig starten går? mellom aker brygge og hovedøya, eller lenger ut? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 jeg ville bedt mannskapet ta seg inn til oslo i stedet, evt ta dem ombord i Skøyenområdet. Er jo lettere å ta buss enn å drive pick-up med seilbåt. Hvis du går på siden der du meldte deg på finner du noe som heter "oppslagstavle" og under der ligger kunngjøringen for Turglede. Her står bl.a følgende: Sitat Du starter ved å seile i mellom Kavringsanden og Nordre kavringsanden i tidsrommet 0600- 1100 eller 1700-2100 fredag 8. juni. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Skulle til å skrive at jeg synes det er litt dårlig med informasjon på nettsiden, men da skal jeg trykke litt mer rundt inne der før jeg uttaler meg :) Takker og bukker! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 informasjonen finnes, men er enig i at det ikke er så veldig brukervennlig. Ps: om du skal plukke opp mannskap i nær Fornebu kan det jo være et alternativ å ligge i skjærgården utenfor Sandvika natt til fredag. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Stein-Erik Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Båten din har seilt NOR Rating/U spinn i alle år (Lys u/Spinn før det ble NOR Rating). Det er en overkommelig oppgave for alle - også urutinerte seilere. Enkel boat handling og fokus på seiltrim og riktige veivalg. Og båten har hevdet seg veldig bra i klassen - med to seire, en tredje plass og mange topp 5 plasseringer! Så kjør på - ikke noe å være redd for! Jeg er påmeldt selv nå i egen båt - hvis ikke hadde jeg gjerne vært med som moralsk støtte i gamlebåten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Ser ut som man kan bytte klasse etter påmelding. Skal være med på noen onsdagsregatta så får vi se om jeg blir tøff nok. Ellers er det vel greit å holde seg til turGLEDE så jeg ikke ødelegger merittlistene til båten ;) (evnt seile forbi Samson II..) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 vil absolutt anbefale deg å bytte til ratingklasse, ikke noe å være redd for. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Ser foreløpig ut som ikke færderseilasen kolliderer med jolleseiling i år og jeg har fri! Så da er det meget mulig at jeg blir med. Om jeg får med meg gammel mannskapet etter at jeg har trappet litt ned vet jeg ikke enda. Eventuelt shorthanded. Har ivertfall fryktelig lyst! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 ca 350 påmeldte så langt, bare noen timer før prisene for deltakelse øker. Ser at veldig mange ikke har kjøpt festbilletter, ter vel mange som tror at man som i fjor har inngang på Færderfestivalen innbakt i deltakeravgiften. Man må imidlertid kjøpe disse bilettene separat (på Manage2sail), og prisen er 150 per stykk frem til midnatt, og så øker den til 495 fra i morgen.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Horst Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Det er saueslipp den helga så kan ikke være med i år Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 ca 500 båter påmeldt per 23/5, flere her fra BP ser jeg. Ordinær frist er 25/5. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ErikN Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Påmeldt i år jeg og, denne gangen med egen båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Hva tenker de erfarne om værmeldingen sålangt? Litt tidlig kanskje, men ser ut som det blir motvind hele veien ut.. Noen tips å ta med seg om grunner som folk liker å besøke e.l.? Sitter i Italia og studerer kart og "seiltrim for turseilere". Hva er "normaltid" på turglede klassen? Ser at straka veien i 5knop er ca 9 timer... Burde man greie det på det dobbelte? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 kommer nok til å bli flere endringer i prognosene frem til starten går :-) Men om det blir i snitt ca 4 ms fra syd og du ikke skal til Tristein vil jeg tippe på ca 15 timer. Spørsmålet er om det blir perioder uten vind, og ikke minst om ikke skulle komme gjennom Drøbaksundet før natta siger på, ja da kan det ta mye lengre tid. Det meste jeg har brukt er 26 timer tror jeg på ruta via Hollenderen til Horten (med en Dufour 385 GL). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Vi planlegger start 0600 for å komme oss lengst vekk før dere andre kommer.. Så håper vi har passert Drøbak før midnatt. Dersom man ligger og dupper vindstille i leia og det kommer ett skip inn. Har man da lov til å starte motor for å komme seg vekk eller er det automatisk disk? (nå betyr vel ikke det så mye i turglede, men tenker til senere når vi mest sannsynlig stiller i annen klasse). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.