Jump to content

Færdern 2018

Dreuf

Recommended Posts

Ser ut som påmeldingen til Færderseilasen har åpnet.

Dette kunne være gøy å være med på, tenkte turGLEDE.. Det er vel greit som nybegynner?

Hvor stort mannskap bør man ha på min Bav32?

Jeg har aldri vært i en regatta før, tenkte å være med på tirsdag/onsdags-regattaene her i år dersom tiden strekker til.

Kommer jeg meg til mål, eller bør man være en dreven seiler med lang erfaring?

(Mannskapet kommer også til å ha null seilerfaring).

Hei,

til turglede trenger du vel bare godt humør, god tid, godt med mat og drikke og gode venner. Klarer du seile båten alene til vanlig greier du det de dagene også. Hvis dere vil ha litt konkurranse ville jeg droppa turglede og gått for NOR rating, men om dere er usikre på om dette er noe for dere kan det jo være en grei intro. Du kommer garantert til mål om det er vind. Lær deg vikepliktreglene for seil så du ikke ødelegger for noen av de mer seriøse. 

Dreuf skrev 1 time siden:

Ser ut som påmeldingen til Færderseilasen har åpnet.

Dette kunne være gøy å være med på, tenkte turGLEDE.. Det er vel greit som nybegynner?

Hvor stort mannskap bør man ha på min Bav32?

Jeg har aldri vært i en regatta før, tenkte å være med på tirsdag/onsdags-regattaene her i år dersom tiden strekker til.

Kommer jeg meg til mål, eller bør man være en dreven seiler med lang erfaring?

(Mannskapet kommer også til å ha null seilerfaring).

Det er helt greit å delta i turGLEDE hvis man vil slippe fellesstart med 50 aggressive konkurrenter på startlinja. Du legger selv lista for hvor aktivt og aggressivt du vil seile.

Jeg har seilt vanlig rating i Færdern i endel år, men sist jeg deltok i egen båt seilte jeg "Fersk i Færdern" som klassen het da. Hadde ny (for meg) båt og kun to ekstra personer ombord, hvorav ingen av dem hadde seilt før og én hadde bristet et ribben. Da var det greit å tone litt ned på ambosjonene og fokusere på det sosiale. Uansett ble det endel veldig aktiv seiling, og vi kjempet oss til en andreplass.

På en Bav32 bør man være 4 personer, synes jeg. Én står til rors, én håndterer hvert sitt seil, og én er superreserve/kokk/humørspreder/altmuligmann. Så lar du rollene rullere litt, så alle får prøvd alle roller, da blir det mer interessant for mannskapet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 uker senere...

Da var vi også påmeldt. 

Ble turGLEDE denne gang, prøve å starte så tidlig som mulig så man kommer seg langt vekk før racerene kommer.

Målet er å komme tilbake til Tønsberg for seil med hel båt og skipper ;)

Jeg må seile opp båten dagene før start, noen stalltips om hvor man kan overnatte siste natten før det begynner? 

Regner med at det er temmelig fullt på havnene rundt forbi..

Dreuf skrev 1 time siden:

Jeg må seile opp båten dagene før start, noen stalltips om hvor man kan overnatte siste natten før det begynner? 

Regner med at det er temmelig fullt på havnene rundt forbi..

Jeg pleier normalt også gå til Oslo på torsdag kveld, synes det er best å slippe transport samme dag som man skal seile regatta. Jeg har flere ganger lagt meg på svai i Frognerkilen, rett ut for Oscarshall. Der er det normalt lett å finne plass, og man ligger skjermet. Du kan også få gjestehavnplass hos KNS på Dronningen. Mange går inn til Aker brygge, men der er det rimelig fullt akkurat denne dagen. Skal du plukke opp mannskap?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

jeg ville bedt mannskapet ta seg inn til oslo i stedet, evt ta dem ombord i Skøyenområdet. Er jo lettere å ta buss enn å drive pick-up med seilbåt.

Hvis du går på siden der du meldte deg på finner du noe som heter "oppslagstavle" og under der ligger kunngjøringen for Turglede. Her står bl.a følgende:

Sitat

Du starter ved å seile i mellom Kavringsanden og Nordre kavringsanden i tidsrommet 0600- 1100 eller 1700-2100 fredag 8. juni.

Framtia på AIS

Båten din har seilt NOR Rating/U spinn i alle år (Lys u/Spinn før det ble NOR Rating). Det er en overkommelig oppgave for alle  - også urutinerte seilere. Enkel boat handling og fokus på seiltrim og riktige veivalg.

Og båten har hevdet seg veldig bra i klassen - med to seire, en tredje plass og mange topp 5 plasseringer! Så kjør på - ikke noe å være redd for! Jeg er påmeldt selv nå i egen båt - hvis ikke hadde jeg gjerne vært med som moralsk støtte i gamlebåten :-)

• 2 måneder senere...

ca 350 påmeldte så langt, bare noen timer før prisene for deltakelse øker.

Ser at veldig mange ikke har kjøpt festbilletter, ter vel mange som tror at man som i fjor har inngang på Færderfestivalen innbakt i deltakeravgiften. Man må imidlertid kjøpe disse bilettene separat (på Manage2sail), og prisen er 150 per stykk frem til midnatt, og så øker den til 495 fra i morgen....

Framtia på AIS

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva tenker de erfarne om værmeldingen sålangt?

Litt tidlig kanskje, men ser ut som det blir motvind hele veien ut..

Noen tips å ta med seg om grunner som folk liker å besøke e.l.?

Sitter i Italia og studerer kart og "seiltrim for turseilere".

Hva er "normaltid" på turglede klassen? Ser at straka veien i 5knop er ca 9 timer... Burde man greie det på det dobbelte?

kommer nok til å bli flere endringer i prognosene frem til starten går :-) Men om det blir i snitt ca 4 ms fra syd og du ikke skal til Tristein vil jeg tippe på ca 15 timer. Spørsmålet er om det blir perioder uten vind, og ikke minst om ikke skulle komme gjennom Drøbaksundet før natta siger på, ja da kan det ta mye lengre tid. Det meste jeg har brukt er 26 timer tror jeg på ruta via Hollenderen til Horten (med en Dufour 385 GL).

Framtia på AIS

Vi planlegger start 0600 for å komme oss lengst vekk før dere andre kommer.. Så håper vi har passert Drøbak før midnatt. 

Dersom man ligger og dupper vindstille i leia og det kommer ett skip inn. Har man da lov til å starte motor for å komme seg vekk eller er det automatisk disk? (nå betyr vel ikke det så mye i turglede, men tenker til senere når vi mest sannsynlig stiller i annen klasse). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...