Framtia Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Da skal du starte motoren og gå ut av leden, uten å gi deg selv en fordel. Det ligger normalt en politibåt eller annet med kraftig lyskaster og gir klar beskjed om at man må flytte seg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Ja man må starte motor for å vike i leia. Forutsetting er at man viker 90 grader på vindrettningen og ikke tar en fordel. Jeg ville startet ihht værmeldingen. Ikke vær så redd for andre båter. det er kun i starten at det er litt tett i ratingklassene. Jeg seiler mye regatta og det er utrolig sjeldent at man kommer opp i situasjoner på regattabanen som ikke dekkes av sjøveisreglene. Litt av gleden med Færderseilasen er havet av båter. Jeg ville lagt meg litt før hovedfeltet og ikke etterpå. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Helt enig, er jo moro å føle at man ikke er alene på fjorden. Når det er sagt satser vi på å ha fjorden omtrent for oss selv hele veien... Skal seile shorthanded og normalt starter de klassene først, så da bør vi ha et par timer forsprang på de raskeste båtene i NOR-rating. Slik var det også i fjor, men da var det vindstille etter start så shorhandbåtene brukte over to timer til Dyna fyr... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Vi starter når vinden kommer, er det paddeflatt kl0600 så får vi ikke startet, så enkelt er det. Har vært med på onsdagsregatta i år og sist Nøtterøy rundt (som mannskap selvfølgelig). Veldig glad jeg ikke har vært rormann i enkelte tilfeller, en ting er å kunne reglene, men det er mange situasjoner som kan gjøre en usikker på hva som er riktig, spesielt når det er få cm klaring mellom båtene, de kommer fra "alle" kanter og kapteinene skriker til hverandre.. Men sånt kommer vel med erfaring. Skal vel litt til at man seiler med cm klaring i Færdern. Vi gleder oss ihvertfall stort, håper det blir perfekt vind hele veien. Selv om sannsynligheten for det er vel lav. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Kan være trangt nok i Færdern også, men det går jo helst bra. En fin oppladning i ventetiden kan være å se filmene Lars Erik Mørk har lagd fra båten Baltazar. Ekte seilglede, her er f. Eks filmen fra 2014 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
logos Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Utfordringen er Drøbaksundet, med ren sydlig vind. Kan bli tight og mange båter. Husk vinden inn fra styrbord gir rett på vei ;-). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 39 minutes ago, Dreuf said: Veldig glad jeg ikke har vært rormann i enkelte tilfeller, en ting er å kunne reglene, men det er mange situasjoner som kan gjøre en usikker på hva som er riktig, spesielt når det er få cm klaring mellom båtene, de kommer fra "alle" kanter og kapteinene skriker til hverandre.. For de av oss som synes alt under 1nm avstand til nærmeste båt er ugreit høres dette ut som en heller kaotisk opplevelse. En venner seg vel til det meste – jeg tar heller noen døgn med sterk kuling enn noen timer i tett trafikk, men skulle sikkert kunne klart det også. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Framtia skrev 1 time siden: Kan være trangt nok i Færdern også, men det går jo helst bra. En fin oppladning i ventetiden kan være å se filmene Lars Erik Mørk har lagd fra båten Baltazar. Ekte seilglede, her er f. Eks filmen fra 2014 Den starten der kan da skremme vannet av de fleste ;) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 (redigert) Man bruker ikke lang tid på å komme i «beregne avstand»-modus på Færderseilasen. Når man først er der er, er alt over 5 meters avstand når man krysser bak hekken på en konkurrent alt for mye. Så lenge det er vind fra siden eller bakfra går startene stort sett greit. En og annen broach forekommer, men man slipper å krysse ut mellom alle de andre. Da kommer pulsen. Ha en mann i baugen fra før start og et stykke utover, og la han gi beskjed om å beregne om man går foran eller bak kryssende båter. Blir det kryss, så pass også på å ha en mann på storseilskjøtet, og sørg for at han er klar til å slippe ut. Da unngår du skumle situasjoner når et vindpust prøver å tvinge baugen opp mot vinden akkurat idet du skal passere bak en konkurrent. Redigert 31.Mai.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dreuf Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Takk for tips, jeg tar til meg alt. Skippermøte, er dette noe man må være med på? (har fått mail om at vi ikke skal hente tracker, er det noe annet som må hentes?) Tror ikke vi rekker opp til Oslo innen da, så om man må være med så får jeg sende en av mannskapet. turglede starter mellom kavringsanden og nordre kavringsanden. Blir dette da riktig? Ifølge yr blir det lite vind hele turen, men windy sier at det kan bli litt mer spenning.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Kompis arrangerer alltid grillfest på fredagen færdern er, han mener det stortsett er mest vindstille dagen i året, skal vi tro værmeldingen med lite vind kan han få rett igjen :p Vi stiller med mer erfarent mannskap, og har trent vesentlig mer enn før, får se om det gir resultater. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Framtia skrev On 31.5.2018 at 20.50: Helt enig, er jo moro å føle at man ikke er alene på fjorden. Når det er sagt satser vi på å ha fjorden omtrent for oss selv hele veien... Skal seile shorthanded og normalt starter de klassene først, så da bør vi ha et par timer forsprang på de raskeste båtene i NOR-rating. Slik var det også i fjor, men da var det vindstille etter start så shorhandbåtene brukte over to timer til Dyna fyr... Har hatt noen år der vi har hatt siste start og vært første båt før Drøbak. Det å seile forbi 1000 nåter på 15 nm er hektisk. I starten er det greit, da går alle båtene omtrent like fort. Men når vi tar igjen båter som seiler 20 grader lavere og 2 knop saktere på kryss begynner det å bli vanskelig å beregne om vi går foran eller bak. Begynner å kjenne noen abstinenser. Over 10 år siden sist Færderseilas. Følger litt med. Er jo stort sett de samme som vinner nå som da. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Vi sliter litt med mannskap etter 3 forfall i siste liten. Vi er nå 3stk men egentlig bare jeg som "kan" seile regatta. Er det noen BP'er som har lyst til å være med så si fra, send IM. Vi stiller i Nor Rating v/Spinnaker med start 14.50. Vårt fokus er å ha det gøy, komme helskinnet frem og lære mye på veien. Båten er en Jeanneu SO 469. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 TICORA skrev 11 minutter siden: Vi sliter litt med mannskap etter 3 forfall i siste liten. Dette er jo en god anledning for de som har lyst til å komme seg ut. Prøv også et innlegg på mannskapsbørsen på Facebook? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Med de vindforholdene det ser ut til vi får, vil det i hvertfall ikke være noe problem å seile med bare tre ombord. Men en viss tolmodighet bør de tre ha... Håper yr treffer bedre enn windy.com... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Om windy stemmer så tror jeg vi kan få en fin start kl 0600... Må man forresten på skippermøtet? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Nei, det er frivillig. Men kjekt å delta på det, skaper litt stemning, og så får man en god briefing om vær og strøm. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Ser ut som badebukse måmedbringes... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Badebukse?? Det var 11 grader i Horten imorges!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Framtia Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Færdern går nå til Tønsberg Faxen, det er lengre sør :-) Er det noen som har skjønt hvordan man skal kunne levere egenerklæring elektronisk? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TICORA Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Framtia skrev 14 minutter siden: Færdern går nå til Tønsberg Faxen, det er lengre sør :-) Er det noen som har skjønt hvordan man skal kunne levere egenerklæring elektronisk? Nei, lett på manage2sail men ikke funnet det. Skal publiseres der står det i pkt 21 i seilingsbestemmelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 hmm..... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
toholthe Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Vi får satse på spinnarkerstart med hyssingskjøter :) Håper det i hvert fall blir nok vind til at vi kommer oss ut av drøbaksundet. Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Ja her må vi bunkre solkrem og godt drikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Framtia skrev for 14 timer siden: Færdern går nå til Tønsberg Faxen, det er lengre sør :-) Er det noen som har skjønt hvordan man skal kunne levere egenerklæring elektronisk? Det er jeg selvfølgelig klar over. Men det var triveligere da de kom inn i indre havn, og jeg satt på terrassen og skuet seansen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.