Popeye70 Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Jeg satt og så på in-harbour-regattaene i Volvo Ocean Race i går, og der har de akkurat den løsningen som må til. Oversiktsbilder med overlagt grafikk som viser bane, vind og kurser, og en ekspert som sitter og forklarer vikeplikt, tre-båtssoner ved runding osv. Americas Cup bruker noe av det samme. Det er ikke rocket science, men NSF/KNS må være villige til å satse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Popeye70 skrev for 11 timer siden: Jeg satt og så på in-harbour-regattaene i Volvo Ocean Race i går, og der har de akkurat den løsningen som må til. Oversiktsbilder med overlagt grafikk som viser bane, vind og kurser, og en ekspert som sitter og forklarer vikeplikt, tre-båtssoner ved runding osv. Americas Cup bruker noe av det samme. Det er ikke rocket science, men NSF/KNS må være villige til å satse. ... det må vel da overføres med en / noen timers forsinkelse for ikke å gi konkurrentene på vannet for mange fordeler. Hvis jeg leder expressklassen ville jeg vært lite interessert i en drone hengende over båten og eksperter som kommenterer: det ser bra ut med vind på østsiden, de som går hurumsiden utover taper stort... jeg ser mange båter har på AIS, men det er ikke påbudt. Vi hadde nytte av det, ser fart og kurs på båtene foran, kan se hvor det går fortest.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Så lenge man sprer klipp og situasjoner og diskusjoner utover mange klasser, så må man nesten ha en dedikert mediemann ombord for å følge med på når det kommer info om egen klasse. Og alle har tilgang på denne informasjonen, den er ikke begrenset. Dermed er den ikke konkurransevridende. Arrangørene er nødt til å tenke nytt for å beholde interessen for Færder’n, og NSF må tenke nytt for å øke rekrutteringen. En mer modernisert mediehverdag er noe de bør forholde seg til og utnytte. Hvor mange utenfor seilsfæren er klar over når Færder’n arrangeres? Det er ikke så mange. Andre store arrangementer kjører reklame i riksdekkende medier i god tid før selve arrangementet, men det gjør ikke KNS/NSF i særlig grad. Og det aller beste markedsføringsmaterialet for Færder’n lages av Lars Erik Mørk, i form av hans videoer fra regattaen. Finn fram kaffen og bruk en time på hans film fra Færderseilasen 2017: https://youtu.be/VRRgL_dXIHs Har KNS/NSF prøvd å lage noe slikt, som virkelig viser alle sider ved denne regattaen? Når det blåser, når det ikke blåser, solnedgang, soloppgang og alt annet som skjer underveis? Nei! Burde de lage noe slikt? Ja! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Horst Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 De har annonsert med en liten plakat i krysset Sørkedalsveien / Holmenkollveien i vår ?. Det er all reklamen jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Er det noen, som har synspunkter på flyttingen fra Horten? Der var det mer intimt for seilerne, og de slapp å vente på broløft. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Popeye70 Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Jeg har ikke deltatt siden 2013, men det frister enda mindre å delta med målgang ved og fest i Tønsberg. Det gjør meg ikke så mye at målgangen er flyttet, men at det sosiale har endt opp i Tønsberg liker jeg ikke. Det gjør også veien hjem på søndagen ganske mye lenger (drøye to timer ekstra for min del). Før var festen i Horten en fest for seilere, hvor lokalbefolkningen også kunne delta. Alle seilerne kom inn på festen. Med fest i Tønsberg virker det som om det er motsatt: Det er fest i Tønsberg, og seilerne kan få lov å delta hvis de får tak i en billett. Kanskje ikke den helt store forskjellen i praksis, men for meg er det et signal om at det ikke er Færderseilerne som er hovedfokus. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Fantastiske forhold i år, og et opplegg som var bedre enn i fjor på mange måter, så arrangør fortjener ros. Skuffende at man ikke klarer å publisere målgangstider før det har gått over 12 timer fra man har kommet inn. Jeg savner nå også den gamle stemningen fra Horten. I Tønsberg spres man ut over alt, og det er jo en drøss folk der som ikke har noe med regattaen å gjøre, så det blir ikke samme seilerfesten synes jeg. Forsøket med å ha en egen race willage var rimelig mislykket. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
andersb Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 bom i tønsberg er noe skit, på vei inn til tønsberg dro han ned bommen rett forran oss, på vei ut skjedde samme..... Bra fest må sies, men veldig lite faktisk seilere og ikke helt det samme. Skipper på båten vår gadd ikke fler år i tønsberg, så vi får se Fortsatt ikke resultater i turglede fellesstart kl 10 heller. Jeg har hatt en bra helt, og spinnaker hjem var gøy Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Da var Færdern gjennomført. Jeg hadde 3 mål; Ikke velte, Ikke gå på grunn og å komme til Tønsberg for seil. Alle målene ble nådd! Mine erfaringer som førstereis er som følger: Dårlig informasjon når man ikke kan manage2sail. Den informasjonen som ligger gjemt inni menyene der burde også vært enkelt tilgjengelig på www.faerdern.com Litt rot for turGLEDE mtp tracker, det stod først at man skulle ha det og ikke trengte å levere egenerklæring. Så kom det mail om at man ikke trengte det. Men ingen informasjon om man skulle hente noe eller ikke på regattakontoret før start. Når det ikke ble tracker så ble det egenerklæring. Denne kunne leveres elektronisk, og det stod mer informasjon om dette i punkt 22, hvor dette punkt 22 finnes hen vet jeg ikke, men det var ikke i programmet mitt i hvert fall. Når jeg nå ser på www.faerdern.com så ser jeg at det var en link på forsiden, den var ikke der før. Start for turGLEDE går mellom kavringsanden og nordre kavringsanden. Nordre kavringsanden har jeg ikke greid å finne igjen verken på o-charts sine kart, Navionics eller iSailor. Men Nordre Kavringsdynga var den vi startet mellom. Vi fulgte bare etter de andre som startet. Det låg en startbåt der og om vi hadde gått mellom feil staker så tipper jeg det hadde gått bra. Jeg ser at tidligere så har båtene hadde klistremerke for å vise hvem som er i regatta og ikke, det ble det ikke noe av pga plastsøppel. Greit det, men jeg kunne tenke meg en merking av båtene sånn at man visste hvem man ”konkurrer” mot og hvem som er på tur. Vi knivet med ett par båter rundt Drøbak som hadde spinnaker og gennaker, det er vel ikke lov i turglede, så spørs om det var turfolk… Gøy når vi passerte han som seilte gennaker med Genoa1 på lens uansett . Jeg mener å ha lest at turglede ikke har tidtakning (lavterskel) men det ligger ute både tider og plassering på manage2sail. Når de publiserer det, så burde de også vært justert for NOR-rating… Så hadde man kanskje fått ett bedre inntrykk av hvor dårlig man har seilt Etter mål så tok vi ned seilene og gikk for motor hjem, etter å ha snakket med folk på brygga på lørdag er jeg veldig glad vi gjorde dette. Turglede skal være lavterskel, men de sa at ingen nybegynner hadde noe å gjøre inne ved venteplassen for broåpning, båtene bak presset så hardt fremover at en båt gikk i broa. Nå kan det jo også være at det er færre båter under bruåpning for turglede da, de kommer jo normalt tidligere inn. Hvorfor går ikke heller banene inn Vestfjorden? Eller få ett skikkelig kø-system så de slipper f.eks 50 og 50 båter inn foran broen? Vi ble ikke med på festen denne gang, men som noen sier så burde jo festen være for seilere… Færdern har jeg ikke sett reklame for, men Færderfestivalen har jeg sett mye reklame for. Jeg tror og håper at det var god stemning på og blant båtene for seilerne. _ Så til seilasen: Dette var skikkelig gøy! Vi konkurrerte med båtene rundt oss, vi startet 06:36 og hadde god driv (i forhold til båtene rundt oss) helt ned til Villa Malla på slør/lens. Ved Villa Malla ble vi liggende i vindstille en times tid tipper jeg mens vinden snudde og vi fikk kryss. På kryss fikk jeg flyttet komfortsonen min flere hakk, vi seilet med Genoa1 for første gang, storseil uten rev og opptil 12ms vind rundt Horten. Vi såg 7 knop på max. Dessverre så var reving og trimming helt på trynet så vi greide ikke å ta høyde. Vi brukte vel 4-5 timer fra Horten til Tønsberg, vi var 3 ganger i Moss og ett par ganger borte ved Larkollen og Engelsviken . Her har jeg mye å lære! Vi brukte totalt 16:26 på turen og endte på en 51. Plass i turGLEDE ukorrigert. Vi kommer nok til å være med til nesteår også, det frister å stille i klasse da, selv om starten og Drøbak da kommer til å flytte komfortsonen min mange hakk igjen. Men jeg kommer nok uansett til å kjøre båten hjem og ta bussen inn til byen for å være med på festen. Bro-tullet gidder jeg ikke. Kan man søke opp nor-rating noe sted? Hadde vært gøy å lage sin egen korrigerte liste.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Dreuf skrev 6 minutter siden: Kan man søke opp nor-rating noe sted? Hadde vært gøy å lage sin egen korrigerte liste.. Har du sjekket her: http://www.norlys.org/index.php?option=com_boatsearch&view=boatsearch&Itemid=113 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Jeg syntes bropassasjen fungerte helt greit. Vi kom inn til broåpningen kl 0605 lørdag morgen, men var første båt som fikk broen senket foran oss. Da måtte vi legge oss på ventbrygga i en time, en tid vi brukt på kald pizza, en øl, og få ryddet i ormebolet av skjøter og brukte seil. Vi dro hjem med broåpningen kl 10 på søndag, og jeg vil gjette at det var den største puljen man noengang har sluset igjennom samtidig. Det gikk som en drøm det også. Eneste rare opplevelsen her var svaret jeg fikk av en nabobåt da jeg ville sjekke om han så en liten seilbåt han nesten var borti med baugen sin i køen, jeg var faktisk usikker på om han var synlig der fremme under ankeret. Svaret jeg fikk tilbake var at om jeg skulle kjøre min båt, og så skulle han kjøre sin egen. Rart hvor følsomme folk kan være på noe de oppfatter som kritikk.... Redigert 11.Juni.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Ikke akkurat imponert over resultatlistene. På ipad tok jeg ut endelig resultatliste, og så ikke at det var en mulighet til å ta ut en liste med tider. Da er listen relativt ubrukelig. Er så store forskjeller i rating at innbyrdes ankomst er relevant. Har ikke snakket med noen som seilte, men regner med oppdatering i løpet av dagen. Informasjon på nett er jo relativt dårlig. En person som kunne skrive litt under hele regattaen av hva som skjer hadde vært veldig gøy. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 noen som hvorfor de strøk hele turglede fellesstart kl 10? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 @pacuare Helt nederst på resultatsiden på manage2sail så ligger det "overall results" med tider i pdf om det var det du mente. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Vi kom i mål 11.54 etter en laaaang seilas med et uerfarent men ivrig mannskap. Vi hadde en perfekt start men når vi mista vinden ved Nesodden ble vi for sløve. Seilte bra mot Nærsnes men kløna det til ned mot Drøbak sundet. Bratt læringskurve på hva som er behagelig avstand til andre båter på kryss, hehe. Etterhvert skjønte vi at å holde seg på Hurumsida var en fordel ned mot Filtvet. Opplevde 2 vannvittig irriterende situasjoner. Vi ligge rpå styrbord halser og må to ganger vike for andre båter som bare roper "går foran". Andre gangen må jeg gå rett opp i vinden for å unngå sammenstøt selv om vi brølte styrbord lang tid i forveien. Burde lagt inn protest men gidder ikke. Endte i vindstille ved Gullholmen igjen og oppleve å drive bakover ca kl 03.00 på natta. Mållinja var liten så skikkelig kaos der og. Noen som tror en bare kan flytte seg på femøringen i 2ms på vind men men. Broåpningen var nok en gang kaos spør du meg. Vi fikk beskjed om å kjøre alt vi kunne da broa venta på oss....klappa igjen rett foran trynet på en kjempebøling av båter. La oss på ventebrygga og hadde det bra, fikk beskjed om å være helt klar 12.50...det var vi og lå og fløt froan broen. En litt uerfaren kar som lå på steinbrygga tok fart med en gang broa åpna og kjørte baugspudet i sida mi. Fikk lagt fender i mellom i siste liten men fikk en liten skade. Deretter ropte KNS folka at vi måtte kjøre fort frem til gangbrua som skulle åpne....men så lå vi der i 10min før den åpna med kaos igjen. Sorry men broene er en showstopper for videre arrangement i Tønsberg mener jeg. Festivalen var artig men ikke noe infor om hvor en fikk armbånd ga litt frustrasjoner i begynnelsen. Ikke mye seilerpreg på selve festivalen. Igjen, sinnsyk trafikk ved broåpning kl 10 på søndagen. Mange som trodde det var regatt og skulle kjøre forbi hele tiden, noe som resulterte i en kræsj for noen båter...og mye banning men heldigvis ikke oss. Oppsummert: Laaang seilas ble det, men artig. Tønsberg er morsomt men upersonlig og ikke mye seilpreg på festivalen. Jeg vil tilbake til Horten. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Med PC fant jeg ut hvor jeg skulle trykker for å tå tider. Fikk bare opp poeng når jeg så på listene med ipaden. Brukerfeil, men unødvenig komplisert når brukerfeil er mulig på noe så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Mange av båtene seiler turglede fordi de ikke har nor rating Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Såg dette jeg også nå. Tenkte at alle som hadde ett NOR nummer også hadde rating. Men om jeg forstår det riktig så koster det 4-500 i året å ha denne ratingen? Båten min er målt men jeg får ikke opp noen rating på den, sikkert siden jeg ikke har betalt.. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 hvor langt er det, om man blåser i broene i Tønsberg, å gå rundt og inn til Tønsberg fra andre siden? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
jk Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Dreuf skrev 7 minutter siden: Såg dette jeg også nå. Tenkte at alle som hadde ett NOR nummer også hadde rating. Men om jeg forstår det riktig så koster det 4-500 i året å ha denne ratingen? Båten min er målt men jeg får ikke opp noen rating på den, sikkert siden jeg ikke har betalt.. Er man nysgjerrig, så søker man på norlys.org etter egen båttype. Forhåpentlig fins det noen som har rating. Det blir forskjeller pga seilgarderobe og særlig om man har foldepropell eller ikke. Men man ser spennet. En liten fallgrube er når det finnes forskjellige generasjoner med samme navn. Hvis man klikker på "detaljer" ser man byggeår, og det burde hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 janet skrev 3 minutter siden: hvor langt er det, om man blåser i broene i Tønsberg, å gå rundt og inn til Tønsberg fra andre siden? Ser ut som straka vegen fra Tristein til Mål er ca 15nm. Fra Tristein via Vrengen til Nord i Vestfjorden er det 17nm. Går man vest av Tjøme og Nøtterøy så ser det ut til å være 17.8nm. Dette fra autorouting fra Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 janet skrev 16 minutter siden: hvor langt er det, om man blåser i broene i Tønsberg, å gå rundt og inn til Tønsberg fra andre siden? Fra mål og rundt Nøtterøy til brygga i Tønsberg er det 14.9 nm om du er lokalkjent. Noe lenge om du kjører safe. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Målgang for båtene som runder Færder kunne vært flyttet til innseilingen til Vrengensundet. Uten å ha sett noen statistikker tipper jeg 30% av brotrafikken kunne vært løst. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 Det synes som om det er nesten 300 færre påmeldte i år sammenlignet med ifjor. Hva er årsaken til det? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 var omtrent samme antall i år som i fjor, ca 650 båter mener jeg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.