Førstefender Startet 14.Februar.2018 Del på Facebook Startet 14.Februar.2018 Før jeg klipper kablene på denne.. hvordan fungerer den? Hvilke kabler må sjøtes hvis jeg vil ha den bort? Holde på med en oppussing av dashbord og må ha den bort midlertidig eller for alltid.. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Dette er for å stoppe motoren(e) når det automatiske brannslukkesystemet i maskinrommet utløses. Hvordan det er koblet til dine stoppknapper, er ikke godt å vite. Det enkleste er vel å merke kablene og så koble dem sammen igjen etterpå. Men det er selvfølgelig avhengig av om systemet fortsatt finnes om bord, og om det er aktivt. "Override"-funksjonen er for det tilfelle der man ikke kan stoppe motorene, selv om det brenner om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Takk for svar, systemet er nok ombord, har bare vært usikker på hvordan dette hang sammen. Diskuterte dette med en Fairline eier som hadde lik og han mente de utløste brannslukning, men fikk ikke dette helt til å stemme.. Har merket klippet kablene, siden dem "bare" er for å stoppe motorer, kobler jeg vel dette sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 14.Februar.2018 Del på Facebook Svart 14.Februar.2018 Kablene på panelet går ned til en boks som sannsynligvis stå under dashbordet, evt annet "teknisk rom". Denne har strømtilførsel, en kabel fra motor(ene) og en fra brannslukker i motorrom. Hvis brannslukker utløses, vil motorene stoppe. En diesel motoren vil bare hoste og fortsette som før, om den ikke stoppes av systemet. En bensin motor blir kvelt av gassen, så de trenger ikke dette systemet. Override knappen er til å starte, om slukkeren er utløst eller defekt. Ved slukkeren sitter det en skjøt på strøm kabelen. Koble denne fra med motoren i gang. Motoren skal da stoppe. Grei test å gjøre om noe har vært demontert. Har montert mange slike i min tidligere jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Takk for utfyllende svar crewchief73! Da har både jeg og et par båtkompiser med engelske båter blitt litt klokere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.