Jump to content

Fornye gamle batterier


Gammeltbatteri

Recommended Posts

Som boble65 skriver, alle seriøse næringsdrivende skjønner at å melde seg inn på et forum for å starte en ny tråd med tekstreklame er en dårlig idé. Spesielt når man ikke oppgir hvilket firma det er snakk om..
Men som Lars skriver er dette et interessant tema. Jeg lar det derfor stå, forutsatt at trådstarter kan dokumentere at påstandene holder vann.

(Er moderator på forumet)

Link to post

Danmark har kommet veldig langt med dette ang regenerering av batterier, hvis dere søker på regenering av bly batterier kommer det opp noen danske sider og noen fra Korea hvor de lager disse maskinene.

Dette er et stort problem pga destruering av batterier produserer mye bly og annet snusk!

Det kommer til og komme fler på denne banen etterhvert her i landet også.

 

Link to post

Kort fortalt så tar en batteripakke på 24V 500Ah 45-50 timer og fornye, det som skjer at en maskin sender inn litt forskjellige spenninger og algorytmer og Hz over en periode over 24t. Som da får dette sulfaterings belegget til og gi slipp fra bly platene inne i batteriet, sulfaterings belegget gjør slik at opplading og utladning ikke funker lenger ikke sant?

 

Link to post

Da var det altså ikke så spennende, desulfatering med pulser av forskjellig spenning og frekvens er jo kjent og brukes også av amatører, dog mest med rimelige enheter som forebyggende vedlikehold. Men for all del, jeg "forbedret" et sulfatert batteri med forskjellig syrevekt på de enkelte cellene en god del selv med en slik duppeditt for noen år siden.

 

Her resultatene før og etter et par uker med en Megapulse duppeditt og en enkel lader tilkoblet, og et par døgns hvile. Helt opp på riktig syrevekt kom jeg ikke men det var en merkbar bedring og cellene fikk en mye likere syrevekt med hvilespenning på 12,7V.

 

batteritest.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det du beskriver er jo ikke annet enn hva de fleste litt avanserte batteriladere gjør. Jevnlig desulfatering kan sikkert bidra til at gode og nyere batterier kan få noe lengre levetid ved at begynnende sulfatering reduseres eller i beste fall stanses, men jeg har tilgode å se dokumentert teknologi som resetter små tradisjonelle blybatterier (til bil/båt) som har sulfatert langt nok til at batteriet er defekt. 

 

 Informasjonen du har kommet med til nå om denne maskinen "som sender inn litt forskjellige spenninger og algorytmer og Hz" er kun udokumenterte påstander.  Fint om du derfor kan dokumentere prosessen kjemisk og teknisk, slik at vi kan forstå hvorfor din prossess faktisk virker på helt utrangerte batterier.

 

Redigert: Lars var før meg... og tror vi har samme skepsis.

 

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Ingar skrev 12 minutter siden:

Det meste kan selges om man vil spekulere i kundenes naivitet/uvitenhet. Hulda husker sikkert svensken som solgte armbåndsur med påmalt urskive og visere til nordmenn ...

Var det ikke motsatt? Minnes det var endel oppslag om lettlurte svensker en eller annen gang på 80-tallet.

 

Uansett, det å få vekk sulfatbelegget på blyplatene kan jo puste liv i batteriene en stund til, så det er jo en bra sak. Både for lommeboka og for miljøet. Det er ikke bare bly som er en forurensningskilde, det er ganske mye plast på et batteri også. 

 

Men etterhvert nå som båtfolket (i hvert fall her på BP) for alvor har begynt å få opp øynene for lading, regulatorer, spenninger og det ene med det andre, er det kanskje etterhvert et like stort problem at batteriene korroderer i filler som at de sulfaterer. 

 

En annen ting er jo at dette er begrenset til åpne blybatterier med flytende elektrolytt (vil jeg tro?). AGM og GEL funker vel denne desulfateringen og utgjevningsladingen dårlig på.

Link to post

http://www.nc-nielsen.dk/nyheder/nyhedsdetaljer/9628/regenerering-af-batterier

 

 

Jeg skjønner det at folk er skeptisk på slike ting, men som sagt her er en liten link til hva danskene klarer og få til?

Også prismessig på den modellen du Lars har prøvd på som faktisk funket litt kostet vel kanskje en tusenlapp el to hvis dette var noen år siden?

 

Disse maskine koster fra 100-150.000,-  så er litt mer påkostet utstyr.

Link to post

Denne linken beskriver store industribatterier, og det er en litt annen materie.

 

Jeg har litt vanskelig å se økonomien i dette til bruk i båt.  Dersom vi beregner en årskostnad på levetiden, vil et nytt batteri til ca 2000 kroner koste ca 300 kroner pr år til det destrueres etter f.eks. ca 7 år.

 

Dersom dette batteriet i stedet "regenereres" til 70-80% for ca 600 kroner (30% av ny pris) har jeg i beste fall et halvdårlig batteri som sliter etter et døgn i uthavn i to nye år til omtrent samme årskostnad som et nytt ( ca 300 pr år).

 

Eller er det noen tall jeg ikke har fått øye på her?

Link to post

Jeg kjøpte en maskin som heter Zeus 201 ifjor pga at jeg hadde en lift med dårlig batteripakke på.

Så da fant jeg ut at hvis jeg investerte penger i en slik maskin så har jeg muligheten til og tilby denne tjenesten videre til andre forbrukere.

 

Og fordi at dette kommer til og blir fler som tilbyr dette etterhvert.

 

Firmaet mitt heter Trikkær Andersen som egentlig driver med litt graving og diverse og er fast ansatt i et elektro firma som elektriker til vanlig.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...