Gammeltbatteri Startet 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2018 Regenerering av gamle batterier. 80% av Brukte batterier som kasseres kan fornyes til 70-95% av nytt batteri kapasitet. Vi holder til i Skien og utfører regenerering av batterier opp til 96V og 1000Ah. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Reklame er ikke innafor reglene. Og 70% ? Da har en jo bare 20% igjen før en er nede på 50% . Redigert 14.Februar.2018 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Men det hadde vært morsomt å vite hvilken "metode" for "fornying" som benyttes før denne tråden fjernes pga. reklame. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 ja det lurer jeg også på..? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Som boble65 skriver, alle seriøse næringsdrivende skjønner at å melde seg inn på et forum for å starte en ny tråd med tekstreklame er en dårlig idé. Spesielt når man ikke oppgir hvilket firma det er snakk om.. Men som Lars skriver er dette et interessant tema. Jeg lar det derfor stå, forutsatt at trådstarter kan dokumentere at påstandene holder vann. (Er moderator på forumet) Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Danmark har kommet veldig langt med dette ang regenerering av batterier, hvis dere søker på regenering av bly batterier kommer det opp noen danske sider og noen fra Korea hvor de lager disse maskinene. Dette er et stort problem pga destruering av batterier produserer mye bly og annet snusk! Det kommer til og komme fler på denne banen etterhvert her i landet også. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Men hvordan? Det må jo du kunne forklare som reklamerer for det.. Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Kort fortalt så tar en batteripakke på 24V 500Ah 45-50 timer og fornye, det som skjer at en maskin sender inn litt forskjellige spenninger og algorytmer og Hz over en periode over 24t. Som da får dette sulfaterings belegget til og gi slipp fra bly platene inne i batteriet, sulfaterings belegget gjør slik at opplading og utladning ikke funker lenger ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Hva er kostnaden på en slik jobb vs å kjøpe et nytt batteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Regenerering pris ligger på 20-30% av ny pris batterier + batterivann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Da var det altså ikke så spennende, desulfatering med pulser av forskjellig spenning og frekvens er jo kjent og brukes også av amatører, dog mest med rimelige enheter som forebyggende vedlikehold. Men for all del, jeg "forbedret" et sulfatert batteri med forskjellig syrevekt på de enkelte cellene en god del selv med en slik duppeditt for noen år siden. Her resultatene før og etter et par uker med en Megapulse duppeditt og en enkel lader tilkoblet, og et par døgns hvile. Helt opp på riktig syrevekt kom jeg ikke men det var en merkbar bedring og cellene fikk en mye likere syrevekt med hvilespenning på 12,7V. Redigert 14.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Det du beskriver er jo ikke annet enn hva de fleste litt avanserte batteriladere gjør. Jevnlig desulfatering kan sikkert bidra til at gode og nyere batterier kan få noe lengre levetid ved at begynnende sulfatering reduseres eller i beste fall stanses, men jeg har tilgode å se dokumentert teknologi som resetter små tradisjonelle blybatterier (til bil/båt) som har sulfatert langt nok til at batteriet er defekt. Informasjonen du har kommet med til nå om denne maskinen "som sender inn litt forskjellige spenninger og algorytmer og Hz" er kun udokumenterte påstander. Fint om du derfor kan dokumentere prosessen kjemisk og teknisk, slik at vi kan forstå hvorfor din prossess faktisk virker på helt utrangerte batterier. Redigert: Lars var før meg... og tror vi har samme skepsis. Redigert 14.Februar.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Dette minner meg om en som før i tiden på postordre solgte skinnjakker i 'ekte immitert skinn'. Vitenskapelig bevist. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Det meste kan selges om man vil spekulere i kundenes naivitet/uvitenhet. Hulda husker sikkert svensken som solgte armbåndsur med påmalt urskive og visere til nordmenn ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Min innfødte italienske svoger kjøpte en Rolex til røverpris på et marked i Firenze, der de bor. Da han kom hjem hadde uret sakket betydelig. Innvendig inspeksjon klarla at urverket manglet. Men det viste korrekt klokkeslett to ganger i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Ingar skrev 12 minutter siden: Det meste kan selges om man vil spekulere i kundenes naivitet/uvitenhet. Hulda husker sikkert svensken som solgte armbåndsur med påmalt urskive og visere til nordmenn ... Var det ikke motsatt? Minnes det var endel oppslag om lettlurte svensker en eller annen gang på 80-tallet. Uansett, det å få vekk sulfatbelegget på blyplatene kan jo puste liv i batteriene en stund til, så det er jo en bra sak. Både for lommeboka og for miljøet. Det er ikke bare bly som er en forurensningskilde, det er ganske mye plast på et batteri også. Men etterhvert nå som båtfolket (i hvert fall her på BP) for alvor har begynt å få opp øynene for lading, regulatorer, spenninger og det ene med det andre, er det kanskje etterhvert et like stort problem at batteriene korroderer i filler som at de sulfaterer. En annen ting er jo at dette er begrenset til åpne blybatterier med flytende elektrolytt (vil jeg tro?). AGM og GEL funker vel denne desulfateringen og utgjevningsladingen dårlig på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Ta meg ikkje heilt på alvor no, men Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Phoebe skrev 1 time siden: som sender inn litt forskjellige spenninger og algorytmer og Hz Bare denne ene setningen var nok til at jeg straks stusset. -- Ups, siterte visst feil innlegg men setningen er den samme. Redigert 14.Februar.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 http://www.nc-nielsen.dk/nyheder/nyhedsdetaljer/9628/regenerering-af-batterier Jeg skjønner det at folk er skeptisk på slike ting, men som sagt her er en liten link til hva danskene klarer og få til? Også prismessig på den modellen du Lars har prøvd på som faktisk funket litt kostet vel kanskje en tusenlapp el to hvis dette var noen år siden? Disse maskine koster fra 100-150.000,- så er litt mer påkostet utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Så dere har investert i en slik maskin? Det danske firmaet du linker til er jo kun kunde av produsenten. Er dere eid av det danske firmaet? Hva heter Skiens-firmaet du representerer? Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 https://www.business.dk/evb-archive/batteriers-levetid-kan-tredobles Denne er fra 2000, ikke noe dokumentasjon men det viser muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Denne linken beskriver store industribatterier, og det er en litt annen materie. Jeg har litt vanskelig å se økonomien i dette til bruk i båt. Dersom vi beregner en årskostnad på levetiden, vil et nytt batteri til ca 2000 kroner koste ca 300 kroner pr år til det destrueres etter f.eks. ca 7 år. Dersom dette batteriet i stedet "regenereres" til 70-80% for ca 600 kroner (30% av ny pris) har jeg i beste fall et halvdårlig batteri som sliter etter et døgn i uthavn i to nye år til omtrent samme årskostnad som et nytt ( ca 300 pr år). Eller er det noen tall jeg ikke har fått øye på her? Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Jeg kjøpte en maskin som heter Zeus 201 ifjor pga at jeg hadde en lift med dårlig batteripakke på. Så da fant jeg ut at hvis jeg investerte penger i en slik maskin så har jeg muligheten til og tilby denne tjenesten videre til andre forbrukere. Og fordi at dette kommer til og blir fler som tilbyr dette etterhvert. Firmaet mitt heter Trikkær Andersen som egentlig driver med litt graving og diverse og er fast ansatt i et elektro firma som elektriker til vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gammeltbatteri Svart 14.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Hvis du klarer og holde liv i et båt batteri i 7 år, så vil det si at du skal kunne klare samme bruken av batteriet i 5 år etter en regenerering. Så du sparer litt og miljøet litt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Zeus 201? Det danske firmaet du har referert til bruker jo utstyr levert av Energic Plus? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.