Roger jo Startet 15.Februar.2018 Del på Facebook Startet 15.Februar.2018 (redigert) Endelig noe på gang. Håper vi nå kan få noen svar på alle branner og ulykker. Statens havarikommisjon for transport (SHT) vil i 2018 gjennomføre en omfattende kartlegging av ulykker med fritidsbåter i Norge. Hensikten med kartleggingen er å etablere i større grad enn i dag et faktagrunnlag om omfang og omstendigheter forbundet med ulykker med fritidsbåter. Dette vil bedre kunnskapsgrunnlaget om hvilke tiltak som kan styrke sikkerheten til sjøs. ' https://www.aibn.no/Om-oss/Nyhetsarkiv/Kartlegging-av-fritidsbatulykker-i-2018 Redigert 15.Februar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjetil1 Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Så i 2019 har vi tvungen registrering av båt i statlig register med årsavgift. Det vil i tillegg komme miljjøskade- og personskadeavgift samt "EU" kontroll innføres hvor det stilles (høye) krav til montert navigasjonsutstyr. Krav om minimum kystskippersertifikat for alle båter med fremdrift utover håndmakt (robåt) og med fart over 2,5 knop innføres også. Alle båter med landstrøm må ha separat kontroll gjort av godkjent el. installatør. Gassanlegg må også kontrolleres av godkjent fagpersonell... Videre vil det forbys all bruk av alkohol, tobakk, sukkerholdig mat og drikke, fet mat, mat med høyt saltinnhold ombord i alle båter sålenge disse er i bruk. Smaksatt Farris kan under visse omstenigheter tillates. Forstå meg rett, det er bra det settes fokus på branner og ulykker. Men jeg frykter at innsamlet info fort kan/vil brukes feil... Derfor min ironiske og dystre fremtidsspådom... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Kjetil1 skrev 1 time siden: samt "EU" kontroll innføres hvor det stilles (høye) krav til montert navigasjonsutstyr. Krav om minimum kystskippersertifikat for alle båter med fremdrift utover håndmakt (robåt) og med fart over 2,5 knop innføres også. Alle båter med landstrøm må ha separat kontroll gjort av godkjent el. installatør. Gassanlegg må også kontrolleres av godkjent fagpersonell.... Forstå meg rett, det er bra det settes fokus på branner og ulykker. Men jeg frykter at innsamlet info fort kan/vil brukes feil... Derfor min ironiske og dystre fremtidsspådom... Hvis det er det som må til for å få ned ulykkene, er det vell Ok Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Det er få ulykker sett opp mot antall fritidsbåter, om de greier å sile ut noe fornuftig så kan muligens noen tiltak gjøres. Erfaringsmessig blir tiltakene vedtatt på syltynt grunnlag basert på komersielle aktørers hylekor for meling av egen kake og lobbyvirksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 hanto1 skrev 6 minutter siden: Det er få ulykker sett opp mot antall fritidsbåter, om de greier å sile ut noe fornuftig så kan muligens noen tiltak gjøres. Erfaringsmessig blir tiltakene vedtatt på syltynt grunnlag basert på komersielle aktørers hylekor for meling av egen kake og lobbyvirksomhet. Dessverre ja. Dette har vi sett i såpass mange saker etterhvert, at jeg har endt opp med å være imot enhver kommisjon som skal opprettes for å "utrede" noe. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2018 Del på Facebook Svart 15.Februar.2018 Jeg vil nå tro at forsikringsselskapene har bra oversikt over fare/skade potensialet.. Noe statistikk må de jo ha for å kunne sette pris på diverse forskjellige båter og kunder, slik de har på all annen forsikring... Ang. tvungen registrering så er jeg tilhenger av det...er jo helt idiotisk slik det er nå...kun et eldorado for båt tyver.. Men det er vel en annen diskusjon... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.